Sammanfattning av ändringar som gjorts i avtalsvillkoren
Elförsäljningsvillkor EFV 2024
Den terminologi som används i villkoren har harmoniserats med övriga villkor och den ändrade elmarknadslagen. Dessutom har laghänvisningarna uppdaterats och hänvisningarna till lagparagrafer ersatts med en allmän hänvisning till lagstiftningen.
1. Allmänt, ingående av elförsäljningsavtal, förutsättningar för och påbörjande av elförsäljning, förhållande till nättjänsten, ansvarsfrågor
- Punkt 1.2 har strukits på grund av ökad småskalig produktion.
- Definitioner av balansavräkningsperioden (1.10) och oberoende aggregatorer (1.15) har lagts till och terminologin har uppdaterats t.ex. i fråga om anslutningspunkter och fjärrmätningsapparatur. Balansavräkningsperiodens ändring från en timme till en kvart har beaktats.
- En produktprislista som eventuellt bifogas avtalet kan visas elektroniskt på säljarens webbplats eller på någon annan separat överenskommen plats. Redan enligt gällande villkor behöver produktprislistan inte alls bifogas, om man har avtalat om prissättningsgrunden separat i de individuella villkoren. Om det finns behov av att bifoga en produktprislista till avtalet räcker det med en länk till den gällande prislistan.
- Därtill har prislistorna för tjänster helt separerats från avtalet. Framöver räcker det med att till avtalsbekräftelsen foga en länk via vilken kunden hittar den gällande prislistan för tjänster. (1.16, 2.4.1 och 2.4.3)
- Användning av e-tjänsten har främjats så att det framöver är möjligt att skicka kunden avtalsbekräftelser samt meddelanden om pris- och villkorsändringar i första hand elektroniskt och på konsumentens begäran kostnadsfritt på papper. Användaren ska informeras om att ett meddelande finns i e-tjänsten och om det huvudsakliga innehållet i meddelandet på ett i förväg överenskommet sätt, t.ex. via e-post eller SMS. Därtill måste säljaren innan avtalet ingås informera konsumenten på ett tydligt och begripligt sätt om rätten att sköta ärenden på papper. (1.17 och 8.8)
- Omnämnandet av iakttagande av elmarknadslagen har strukits. (1.21)
2. Ingående av säljavtal, andra avtal om användarens elanskaffning, påbörjande av försäljningen
- Elmarknadslagens krav på att namnen på elförsäljnings- och nättjänstavtalen ska vara de samma har beaktats. (2.3)
- Omnämnandet av det elektroniska avtalets bindande karaktär har strukits. (2.4.2)
- Kravet på att ge konsumenten information om energikonsumentens checklista och Energiverkets webbadress, där checklistan finns, i samband med avtalet eller avtalsbekräftelsen har strukits till följd av en lagändring. (2.4.1 och 2.4.3)
- Punkt 2.4.3 har uppdaterats för att beakta möjligheten att skicka avtalsbekräftelsen även elektroniskt utan ett separat avtal i enlighet med avsnitt 1.17. Avtalsbekräftelsen ska skickas antingen till driftställets adress, till en annan adress som användaren har angett eller till en annan överenskommen kommunikationskanal. Därutöver har det förtydligats vad som avses med tid för framförande av anmärkningar enligt elmarknadslagen. (2.4.3)
- Huvuddragen i förfarandet med bekräftelse i efterhand vid telefonförsäljning enligt 6 kap. 12 § i konsumentskyddslagen har lagts till och det nämns att kunden inte har rätt att göra anmärkningar enligt elmarknadslagen om konsumenten genom bekräftelse i efterhand har godkänt ett erbjudande som framförts i telefonförsäljning. (2.4.4 och 2.4.5)
- Det har förtydligats att punkten i villkoren om begränsningen gällande byte av produkt inte tillämpas på tidsbegränsade avtal. (2.7)
- I enlighet med elmarknadslagstiftningen har man beaktat kundernas nya serviceleverantörer, dvs. oberoende aggregatorer. Kunden kan avtala om styrning av elanvändningen också med en oberoende aggregator, och den öppna leverantören måste informeras om detta. (2.9.1 och 2.10)
3. Säkerhet eller förskottsbetalning
- På grund av elmarknadslagens förbud mot förhandsfakturering har man strukit punkt 3.12, som möjliggör förhandsfakturering av konsumenter, som lagstridig. Dessutom har punkt 3.11 förtydligats.
4. Om nätinnehavarens rättigheter och skyldigheter vid elförsäljningen samt annat i anslutning till nättjänsten
- Det har preciserats att användaren utan dröjsmål ska rapportera alla fel eller störningar som upptäcks. (4.2)
5. Dröjsmål, fel och ansvarsfrågor
- Det har förtydligats att konsumentens rätt till ersättning för skador som orsakats en familjemedlem gäller dem som bor på samma driftställe. (5.11)
6. Fakturering och betalning
- Punkterna i villkoren som gäller säljarens fakturering har uppdaterats så att de motsvarar den nya lagstiftningen och förfarandena i samband med det centraliserade informationsutbytet. (6.1.1)
- Definitionen av mätningsfel har förtydligats (6.6, 6.6.4, 6.5 och 6.6.5)
8. Ändring av avtalsvillkor och priser
- Kriterierna för pris- och villkorsändringar har ändrats i enlighet med myndigheternas tolkningar och rättspraxis. (8.5)
- Punkt 8.8 har ändrats enligt beskrivningen ovan med beaktande av olika sätt att sköta ärenden och överenskommelse om dessa.
10. Upphörande av säljavtal
- I punkt 10.2.4 har det lagts till att användaren vid uppsägning av ett tidsbegränsat avtal är skyldig att på säljarens begäran bevisa att flytten har skett. (10.2.4)
- Språket i avtalet för leveransskyldiga har förtydligats och förenhetligats. (10.4.3)
- I villkoren för hävning av avtalet har man för tydlighetens skull beaktat internationella obligatoriska sanktioner. Framöver kan säljavtalet hävas med omedelbar verkan efter säljarens prövning när användaren är föremål för internationella sanktioner som följer av lagstiftning eller en myndighets beslut. Dessutom har säljaren rätt att kräva ersättning för skador som orsakats av hävandet. (10.7)
- Användarens rätt att säga upp ett avtal som gäller tills vidare inom 15 dygn (och konsumentens rätt att säga upp avtalet inom 30 dygn) till följd av ändrade priser eller villkor räknas framöver från den dag då meddelandet om ändringen skickades. Meningen som angav att användaren inte har rätt att säga upp ett tidsbegränsat avtal var otydlig och har strukits. (10.10.)
11. Kundservice och avgörande av tvister
- En ny punkt 11.1 har lagts till om grundläggande principer för kundtjänstens nåbarhet, i enlighet med konsumentmyndighetens riktlinjer. Konsumenten har rätt att få kundservice från säljaren inom skälig tid via olika kanaler. (11.1)
- Konsumentkunder har informerats om att konsumenten ska vara i kontakt innan ärendet hänskjuts till konsumenttvistenämnden för avgörande. (11.2)
- Företagskunders lagstadgade rätt att hänskjuta tvister gällande avtalet till tvistenämnden för energimarknaden för avgörande har lagts till. (11.3)