Vastuullisuuden painopisteet
Oomin missiona on tuoda helppoutta asiakkaan muuttuvaan arkeen vastuullisilla palveluilla.
Tehtävämme on helpottaa asiakkaidemme arkea ja tehdä siitä vähemmän monimutkaista. Moni asiakkaamme on muuttanut tapaansa käyttää palveluitamme nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä, ja myös sähkön alkuperä on noussut entistä tärkeämmäksi. Me Oomilla haluamme olla luottamuksen arvoisia tarjoamalla vastuullisia ja arkea helpottavia ratkaisuja – ja me näytämme tämän teoilla, ei vain sanoilla.
Olemme merkittävä toimija alallamme ja ymmärrämme vastuumme - ei pelkästään tänään, vaan myös huomenna ja tulevaisuudessa. Sillä mitä teemme ja mitä jätämme jälkeemme on merkitystä. Vastuullisuusohjelmamme mukaisesti tavoitteenamme on edistää Oomin ja sen koko arvoketjun toiminnan kestävyyttä ja vastuullisuutta sekä minimoida toimintamme negatiiviset vaikutukset ympäristöön, yhteiskuntaan ja talouteen.
Olemme määritelleet neljä keskeistä vastuullisuuden painopistettä, joiden avulla pyrimme edistämään vastuullisuutta päivittäisessä työssämme. Näiden teemojen avulla rakennamme kestävämpää tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme ja sidosryhmiemme kanssa – joka päivä hieman paremmin.
Oomin vastuullisuuden painopisteet vuosille 2025-2030
Päivitimme vastuullisuusohjelmamme, jotta se vastaa muuttuvaan toimintaamme ja toimintaympäristöömme. Haluamme entistä paremmin ymmärtää, mitä vastuullisuus tarkoittaa Oomin toiminnassa ja miten vastaamme asiakkaidemme ja sidosryhmiemme odotuksiin. Olemme tehneet olennaisuusanalyysin syksyllä 2023 ja sen mukaisesti tarkastelimme vastuullisuutemme painopisteitä ja sitoumuksia. Samalla valmistaudumme kestävyysdirektiivin mukaiseen raportointiin vuodesta 2025 eteenpäin validoimalla tulevaa kestävyysraportointia varten relevantit mittarit ja seurannan.
Vastuullisuusohjelmamme sisältää sekä pitkän että lyhyen aikavälin ESG-tavoitteita, ja sen linjaukset pohjautuvat YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin sekä YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskeviin periaatteisiin.
Kohti tulevaisuuskestävää liiketoimintaa
Energiapalveluyhtiönä vastuullisuustyömme painottuu ympäristövastuuseen ja ilmastonmuutoksen hillintään. Päätavoitteemme on hillitä ilmastonmuutosta tarjoamalla hiilineutraalia sähköä sekä kestäviä energiaratkaisuja asiakkaillemme.
Tavoitteemme on, että 80 % asiakkaistamme valitsee hiilineutraalisti tuotetun sähkön vuoteen 2030 mennessä. Tavoittelemme myös oman toimintamme energiatehokkuuden parantamista ja päästöjen vähentämistä, luonnon monimuotoisuuden suojelua sekä kiertotalouden edistämistä.
Tiedostamme, että tavoitteemme suurin haaste on siinä, ettei se ole pelkästään meidän ratkaistavissamme. Haluamme olla avoimia ja rehellisiä siinä, että Oomin ilmastotavoitteiden saavuttaminen vaatii toimia koko arvoketjulta.
Tavoitetaulukko ja mittarit
| Tavoitteemme | Mittarit |
|---|---|
| Yli 80 prosenttia asiakkaistamme valitsee hiilineutraaliksi alkuperävarmennetun sähkön. | Hiilineutraaliksi alkuperävarmennetun sähkön %-osuus. Oman toiminnan päästövähennykset (scope 1 ja 2). Kysyntäjoustoon kannustavien palvelujen piirissä olevien asiakkaiden määrä-%. |
| Energiatehokkuuden parantaminen. | Oman toiminnan energiatehokkuuden parantaminen (kiinteistöt). Asiakkaiden energiatehokkuuden parantaminen. |
| Luonnon monimuotoisuuden suojelu ja kiertotalouden edistäminen. | Luontovaikutusten arvioiminen ja hallinta. Materiaalitehokkuuden parantaminen. |


Arvoa asiakkaille ja yhteiskunnalle
Tavoitteemme on asiakkaiden ja yhteiskunnan tukeminen vihreässä siirtymässä ja että yhä useampi asiakas valitsee hiilineutraalisti tuotetun energian.
Tarjoamme sujuvia, saavutettavia ja monipuolisia ratkaisuja sekä vastuullisesti tuotettuja ja hinnoiteltuja energiapalveluja ja sähköä. Näin myös lisäämme energiajärjestelmän joustavuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa.
Oomilla on merkittävä asiakasmäärä, minkä myötä digitaalisen asioinnin lisääntyminen korostuu. Kyberturvallisuus on välttämätöntä yksilöille, palveluille ja tuotteille. Palveluidemme ja prosessiemme toiminnan luotettavuus ja tietoturvallisuus ja yksityisyyden suojaaminen korostuvat entisestään.
Tavoitteenamme on luoda arvoa sekä omistajillemme että yhteiskunnalle edistäen kestävää kehitystä ja vastuullista liiketoimintaa.
Tavoitetaulukko ja mittarit
| Tavoitteemme | Mittarit |
|---|---|
| Aktiivinen toiminta yhteiskunnan vihreän siirtymän mahdollistamiseksi. | Hiilineutraalin energian valinneiden asiakkaiden %-osuus. Vihreän infrastruktuurin kasvu-% (aurinkovoimaloiden, sähköautojen latauspisteiden, työmatkapyörien lkm). |
| Eettinen ja vastuullinen liiketoiminta, jonka tukena saavutettavat, monipuoliset ja vastuulliset tuotteet ja palvelut asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin. Luotettavat järjestelmät, jotka varmistavat asiakkaiden tietoturvallisen asioinnin. | Asiakaskokemus (NPS) > +27. Häiriöiden määrän pienentäminen (käytettävyysaika). Tietoturva- ja tietosuojahavaintojen lkm. |
| Hyvinvointia yhteiskunnalle vastuullisuusyhteistyöllä. | Yhteiskunnallinen yhteistyö (€). |
| Tuottoa omistajille ja yhteiskunnalle. | Oomin verojalanjälki. |
Hyvinvointia henkilöstölle ja kumppaneille
Päätavoitteemme on inhimillinen, luottamukseen ja avoimuuteen perustuva yrityskulttuuri. Haluamme olla menestyvä ja vetovoimainen työpaikka sekä toimialallamme aivan uudenlainen palveluyhtiö, jota kehitämme ja jossa kehitymme. Ja myös viihdymme.
Panostamme henkilöstömme hyvinvointiin ja monimuotoisuuteen. Henkilöstötyytyväisyys on ollut Oomissa aina hyvällä tai erinomaisella tasolla. Haluamme varmistaa, että näin on myös jatkossa, ja satsaamme avoimuuteen ja hyvään johtamiseen.
Meille on tärkeää, että paitsi oma henkilöstömme myös arvoketjumme työntekijät viihtyvät työssään ja voivat työskennellä turvallisesti ja arvostetusti. Varmistamme toimitusketjumme vastuullisuutta monin eri tavoin, kuten eettisellä ohjeistuksella ja toimittaja-auditoinneilla sekä anonyymin eettisen ilmoituskanavamme avulla.
Kehitämme ihmisoikeustyötämme valmistautuessamme EU:n kestävyysdirektiivin mukaiseen raportointiin. Olemme sitoutuneet YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskeviin periaatteisiin ja Kansainvälisen työjärjestön (ILO) työelämän perusperiaatteita ja -oikeuksia koskevaan julistukseen.
Tavoitetaulukko ja mittarit
| Tavoitteemme | Mittarit |
|---|---|
| Erinomainen työntekijäkokemus. | eNPS vuosittain > 50. Sairauspoissaolojen %-osuus alle 2 %. Tapaturmataajuus LTIF (tavoite 0). |
| Osaava henkilöstö ja jatkuvaa kehittymistä tukeva kulttuuri. | Osaamiskartoituksen ja kehityssuunnitelman tehneiden %-osuus henkilöstöstä. Työntekijöiden tyytyväisyys kehitysmahdollisuuksiin. |
| Monimuotoinen, tasa-arvoinen ja syrjimätön työyhteisö. | DEI-ohjelman suorittaneiden %-osuus henkilöstöstä v. 2026. |
| Vastuullinen kumppani. | Auditoitujen toimittajien %-osuus. Toimittajien ja heidän työntekijöidensä tyytyväisyys. Toimittajien tapaturmataajuus LTIF, ei vakavia tapaturmia. |


Kulmakivenä vastuullinen ja läpinäkyvä hallinto
Haluamme rakentaa vahvan taloudellisen perustan, joka tukee pitkäaikaista menestystä. Haluamme olla vastuullinen ja kestävä osa yhteiskuntaa, ja pyrimme tähän tekemällä vastuullisia päätöksiä, jotka ottavat huomioon ympäristön, sosiaaliset näkökulmat ja hyvän hallinnon periaatteet.
Toimintaamme ohjaavat visio, strategia, sen mukaiset arvot ja sisäiset toimintaperiaatteet. Viestimme avoimesti ja läpinäkyvästi kaikkien sidosryhmiemme kanssa.
Tavoitetaulukko ja mittarit
| Tavoitteemme | Mittarit |
|---|---|
| Hyvä hallintotapa. Läpinäkyvä viestintä. | Pitkän aikavälin kestävän liiketoiminnan kehitys. Luottamus & Maine-tutkimus. Nollatoleranssi eettisille rikkomuksille. |
| Kestävä taloudellinen kasvu. Liiketoiminnan ennustettavuus ja riskienhallinta. | Nettovelat / käyttökate. Omavaraisuusaste. Talous terveellä pohjalla talousmittarein todennettuna. |
Vastuullisuustyö on kirkastanut minulle, että Oomin on tärkeää keskittyä aidosti vaikuttaviin vastuullisuustekoihin ja valita teemat huolellisesti. Lisäksi näen suuren mahdollisuuden siinä, että voimme asiakaskohtaamisten kautta viestiä vastuullisista teoistamme ja arvoistamme.
– Sami Naskali, myyntiryhmän päällikkö
