Sähkösopimus ja sähkön hinta
Oomilta saat sähkösopimuksen kaikkialle Suomeen helposti ja vaivattomasti.
Määräaikaisella Oomi Kiinteä -sähkösopimuksella hoidat sähköt kerralla kuntoon pidemmäksi aikaa. Hinta pysyy samana ja siksi ennakointi on helpompaa, kun tiedät mitä maksat sähköstä lähivuosina.
Oomi Aktiivinen on pörssisähkön hintaan perustuva sähkösopimus. Voit vaikuttaa sähkölaskuusi ajoittamalla sähkönkäyttösi edullisimmille tunneille. Pörssisähkön hintavaihtelut ovat tällä hetkellä erittäin suuria ja hinta voi ajoittain olla huomattavan korkea. Voit seurata spot-hinnan muutoksia kätevästi täältä.
Oomi Kesto on helppo valinta ja se sopii jokaiseen kotiin ja elämäntilanteeseen. Sopimuksen hinta on voimassa toistaiseksi. Mahdollisista hinnanmuutoksista ilmoitamme kuitenkin viimeistään kuukautta (1 kk) ennen muutoksen voimaantuloa.
Voit räätälöidä sähkösopimuksesi sinulle sopivaksi: Oomi Uusiutuvalla varmistat, että sähkösi on tuotettu uusiutuvalla energialla. Voit myös ottaa sopimuksesi kylkeen Oomi Laskunmaksuturva -vakuutuksen, jolla turvaat sähkölaskusi maksun henkilökohtaisen talouden poikkeustilanteissa.
Klikkaa itsellesi uusi sähkösopimus, niin sinunkin pistorasiastasi alkaa pian virtaamaan Oomi Energiaa.
Sähkösopimus heti - neljä mainiota syytä valita sähkösopimus Oomilta
- Sydämeltään paikallinen, lihaksiltaan valtakunnallinen - Oomilla on yli 400 000 asiakasta sekä vahvat, paikalliset juuret ja asiakastuntemus ympäri Suomen. Oomilla on historiaa yhteensä 1068 vuotta, kun lasketaan yhteen omistajayritysten iät!
- Mutkattomuus - Me oomilaiset arvostamme ihmisläheistä asiakaspalvelua. Voit ottaa meihin yhteyttä monissa eri kanavissa.
- Hyvä diili - Olemme olemassa asiakkaitamme varten. Haluamme tarjota sähkösopimuksen sekä muut arkea helpottavat tuotteet ja palvelut asiakkaillemme.
- Räätälöi sähkösopimuksesi – Laskunmaksuturva -vakuutuksella turvaat sähkölaskusi maksun henkilökohtaisen talouden poikkeustilanteissa.
Tästä näet usein kysytyt kysymykset sähkösopimuksiin ja sähkön hintaan liittyen
Tein/päivitin sopimuksen, mutta en ole saanut mitään vahvistusta. Mitä tehdä?
Sopimusvahvistus muodostuu, kun uusi sopimus on viety järjestelmään tai kun olemme ottaneet sopimuksen käsittelyyn ja kaikki sopimukseen liittyen on valmista. Sopimusvahvistus lähtee sinulle matkaan yleensä kahden viikon kuluessa sopimuksen teosta ja se toimitetaan valintasi mukaisesti sähköpostitse tai kirjeenä postitse. Jos sinulla ei ole syytä epäillä, että yhteystietosi (sähköposti- tai kotisosoite) olisivat virheelliset, voit rauhassa odotella vahvistuksen saapumista. Olemme sinuun kyllä yhteydessä, jos tarvitsemme lisätietoja tai sopimuksen aloitus ei jostain syystä onnistu. Huomaathan, että jos olet tehnyt uuden sopimuksen yli 3kk ennen sen alkamisajankohtaa, saat sopimusvahvistuksen vasta aikaisintaan 3kk ennen sopimuksen alkamista.
Miten toimin, kun en pääse läpi asiakaspalveluun puhelimessa tai chatissa?
Sähkön markkinahintojen vaihdellessa voimakkaasti asiakaspalveluumme on tullut viime viikkoina moninkertaisesti yhteydenottoja normaalitilanteeseen nähden. Asiakaspalveluhenkilöstön lisäämisestä huolimatta vastausaikamme puhelimessa, chatissa ja sähköpostiviesteissä ovat kasvaneet merkittävästi. Pahoittelemme viivettä ja toivomme ymmärrystä asiakkailtamme poikkeuksellisessa tilanteessa.
Olemme keränneet ohjeartikkeliin vinkit, miten voit asiakkaana toimia eri tilanteissa silloinkin kun asiakaspalvelua on vaikea saada kiinni:
- Miten voin vaihtaa pörssisähkösopimukseni kiinteähintaiseen sopimukseen?
- Miten voin käyttää Vaihtoturva-palveluni?
- Miten hoidan nykyisen sähkösopimukseni päivittämisen?
- Miten hoidan uuden sähkösopimuksen tekemisen Oomille?
Miten vaihdan pörssisähkösopimuksen kiinteähintaiseen sopimukseen?
Pörssisähkösopimus on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, jonka voit halutessasi päivittää kiinteähintaiseksi sopimukseksi kätevästi Oomi Online -palvelussamme. Voit itse valita kalenterista päivämäärän, jolloin uusi sopimus tulee voimaan. Sopimuksesi siis alkaa valintasi mukaisesti eikä sinun tarvitse olla meihin erikseen yhteydessä.
Kirjaudu sisään Oomi Online -palveluun, valitse yläpalkista "Sopimukset" ja alasvetovalikosta "Tee uusi sopimus". Seuraavassa vaiheessa pääset valitsemaan haluamasi sähkösopimuksen ja täydentämään muut tarvittavat tiedot. Lomakkeen lopuksi vahvista sopimustilauksesi, jonka jälkeen se tulee meille käsittelyyn. Saat meiltä vielä virallisen sopimusvahvistuksen uudesta sähkönmyyntisopimuksestasi sähköpostilla tai postitse noin kahden viikon kuluessa.
Jos haluat lisää tietoa pörssisähkön hintakehityksestä, lue asiantuntijoidemme ajatukset elo-syyskuun tilanteesta täältä: https://oomi.fi/oomi/ajankohtaista/mista-porssisahkon-hintapiikit-johtuvat-kesakaudella-sahkon-hinta-on-monen-tekijan-summa/
Vaihtoturvan käyttö ja sopimuksen päivitys - miten toimin?
Jos sinulla on määräaikainen sopimus Oomilla ja sopimuksellesi on liitetty Oomi Vaihtoturva, voit vaihtaa sopimuksesi uuteen Oomin määräaikaiseen sopimukseen, jos sähkön hinta laskee sopimuskauden aikana. Ennen 15.2.2023 solmituissa sopimuksissa vaihto-oikeuden voi käyttää heti ja 15.2.2023 jälkeen solmituissa sopimuksissa vaihto-oikeuden voi käyttää, kun sopimus on ollut voimassa vähintään yhden vuoden. Voit tarkistaa vaihto-oikeuden sopimusvahvistuksen mukana toimitetuista sopimusehdoista. Vaihtoturvan jäljelle jääneet maksut laskutetaan tulevalla laskulla, jos Vaihtoturva-palvelua ei valita uudelle sopimukselle.
Voit päivittää sopimuksesi helposti ja nopeasti kotisivuillamme olevan Vaihtoturva-lomakkeen ja chat-palvelumme kautta.
Miten teen sähkösopimuksen?
Voit tehdä sähkösopimuksen kätevästi ajasta ja paikasta riippumatta Oomi Online -palvelussamme, lomakkeen kautta kotisivuillamme tai kotisivuillamme olevan chat-palvelun kautta. Saamme tällä hetkellä ruuhkatilanteesta johtuen runsaasti enemmän yhteydenottoja chatissa, joten odotusaika chat-asiakaspalveluumme pääsemiseksi voi olla normaalia pidempi.
Jos olet muuttamassa ja tarvitset sähkösopimuksen heti tai seuraavalle päivälle, soitathan Oomin muuttopuhelimeen numeroon 09 2522 1100 (ma-pe 8-22, la-su 9-17).
Olen muuttamassa. Milloin minun tulee tehdä uusi sopimus?
Suosittelemme tekemään sähkösopimuksen uuteen kotiin hyvissä ajoin, mieluiten kaksi viikkoa ennen muuttoa. Näin varmistat, että asunnossa on sähköt kytkettynä muuttohetkellä. Oomi Online -palvelussamme tai kotisivuillamme saat sopimuksen alkamaan jo kahden arkipäivän päähän.
Tarvittaessa saamme sopimuksen voimaan myös lyhyemmällä varoitusajalla. Jos olet muuttamassa ja tarvitset sähkösopimuksen heti tai seuraavalle päivälle, soitathan Oomin muuttopuhelimeen numeroon 09 2522 1100 (ma-pe 8-22, la-su 9-17). Huomioithan, jos asunnossa ei ole sähköt kytkettynä muuttohetkellä, voi verkkoyhtiö periä palveluhinnastonsa mukaisen pikakytkentämaksun, jos sähköt kytketään samalle tai seuraavalle päivälle, viikonlopulle tai pyhäpäivälle.
Miten sopimusasioiden erimielisyydet ratkaistaan?
Mikäli
sopimusasiaa koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistua yrityksen ja
kuluttajan välillä tulee kuluttajan olla yhteydessä
maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Tämän jälkeen kuluttaja voi saattaa
asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi (www.kuluttajariita.fi).
Mitä teen, jos haluan peruuttaa tekemäni sopimuksen?
Sinulla on oikeus peruuttaa etämyynnin (mm. puhelimen tai internetin) kautta tehty sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisoikeus päättyy 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä. Voit peruuttaa sopimuksen täyttämällä peruuttamislomakkeen tai soittamalla asiakaspalveluumme 09 2522 1122, avoinna ma-pe klo 9-18.
Jos olet pyytänyt sähköntoimituksen aloittamista ennen peruuttamisajan päättymistä (esim. muuttotilanteessa), sinun on maksettava meille peruuttamisilmoituksen tekemiseen mennessä toimitetusta sähköstä sopimusvahvistuksen mukainen korvaus.
Mitä teen, jos olen unohtanut irtisanoa sähkösopimukseni?
Jos olet unohtanut irtisanoa sähkösopimuksesi, olethan viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme sopimuksen päättämiseksi. Muuttopuhelin palvelee sinua numerossa 09 2522 1100 (ma-pe 8-22, la-su 9-17). Muistathan, että sähkösopimusta ei voi päättää takautuvasti ja olet vastuussa sähkösopimuksesta irtisanomiseen saakka.
Kuinka irtisanon sähkösopimukseni?
Jos olet muuttamassa, voit irtisanoa vanhan sähkösopimuksesi samalla, kun teet sopimukseen uuteen osoitteeseen Oomi Online -palvelussamme tai helposti ja nopeasti kotisivuillamme olevan chat-palvelun kautta.
Jos olet muuttamassa etkä tarvitse sähkösopimusta uuteen asuntoosi, soitathan Oomin muuttopuhelimeen numeroon 09 2522 1100 (ma-pe 8-22, la-su 9-17).
Muistathan, että sähkösopimusta ei voi päättää takautuvasti ja olet vastuussa sähkösopimuksesta irtisanomiseen saakka.