
Sähkösopimus opiskelijalle
Opiskelijana voit tehdä Oomin sähkösopimuksen kaikkialle Suomeen – muutit sitten Ouluun, Helsinkiin, Jyväskylään tai vaikka Turkuun. Sopimuksen teko onnistuu Oomilta helposti ja nopeasti.
Opiskeleminen on mahtavaa aikaa ja juuri saatu tieto opiskelupaikasta saa varmasti hymyn huulille. Uuteen kotiin ja mahdollisesti jopa uudelle paikkakunnalle muuttaessa ajankohtaiseksi asiaksi muodostuu myös sähkösopimuksen tekeminen. Jotta opiskeluajoista voisi nauttia parhaalla mahdollisella tavalla, haluaa Oomi tarjota opiskelijoille sähkösopimukset hyvään hintaan. Sitten on ainakin yksi huoli vähemmän ja voi keskittyä olennaiseen. Tee sähkösopimus tai pyydä tarjous sähkösopimuksesta.
Usein kysyttyä opiskelijan sähkösopimuksesta
Oomilaiset kokosivat vinkit, joiden avulla saat parissa minuutissa kaiken olennaisen tiedon sähkösopimuksen tekoon.
Tein/päivitin sopimuksen, mutta en ole saanut mitään vahvistusta. Mitä tehdä?
Sopimusvahvistus muodostuu, kun uusi sopimus on viety järjestelmään tai kun olemme ottaneet sopimuksen käsittelyyn ja kaikki sopimukseen liittyen on valmista. Sopimusvahvistus lähtee sinulle matkaan yleensä kahden viikon kuluessa sopimuksen teosta ja se toimitetaan valintasi mukaisesti sähköpostitse tai kirjeenä postitse. Jos sinulla ei ole syytä epäillä, että yhteystietosi (sähköposti- tai kotisosoite) olisivat virheelliset, voit rauhassa odotella vahvistuksen saapumista. Olemme sinuun kyllä yhteydessä, jos tarvitsemme lisätietoja tai sopimuksen aloitus ei jostain syystä onnistu. Huomaathan, että jos olet tehnyt uuden sopimuksen yli 3kk ennen sen alkamisajankohtaa, saat sopimusvahvistuksen vasta aikaisintaan 3kk ennen sopimuksen alkamista.
Miten toimin, kun en pääse läpi asiakaspalveluun puhelimessa tai chatissa?
Sähkön markkinahintojen vaihdellessa voimakkaasti asiakaspalveluumme on tullut viime viikkoina moninkertaisesti yhteydenottoja normaalitilanteeseen nähden. Asiakaspalveluhenkilöstön lisäämisestä huolimatta vastausaikamme puhelimessa, chatissa ja sähköpostiviesteissä ovat kasvaneet merkittävästi. Pahoittelemme viivettä ja toivomme ymmärrystä asiakkailtamme poikkeuksellisessa tilanteessa.
Olemme keränneet ohjeartikkeliin vinkit, miten voit asiakkaana toimia eri tilanteissa silloinkin kun asiakaspalvelua on vaikea saada kiinni:
- Miten voin vaihtaa pörssisähkösopimukseni kiinteähintaiseen sopimukseen?
- Miten voin käyttää Vaihtoturva-palveluni?
- Miten hoidan nykyisen sähkösopimukseni päivittämisen?
- Miten hoidan uuden sähkösopimuksen tekemisen Oomille?
Miten vaihdan pörssisähkösopimuksen kiinteähintaiseen sopimukseen?
Pörssisähkösopimus on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, jonka voit halutessasi päivittää kiinteähintaiseksi sopimukseksi kätevästi Oomi Online -palvelussamme. Voit itse valita kalenterista päivämäärän, jolloin uusi sopimus tulee voimaan. Sopimuksesi siis alkaa valintasi mukaisesti eikä sinun tarvitse olla meihin erikseen yhteydessä.
Kirjaudu sisään Oomi Online -palveluun, valitse yläpalkista "Sopimukset" ja alasvetovalikosta "Tee uusi sopimus". Seuraavassa vaiheessa pääset valitsemaan haluamasi sähkösopimuksen ja täydentämään muut tarvittavat tiedot. Lomakkeen lopuksi vahvista sopimustilauksesi, jonka jälkeen se tulee meille käsittelyyn. Saat meiltä vielä virallisen sopimusvahvistuksen uudesta sähkönmyyntisopimuksestasi sähköpostilla tai postitse noin kahden viikon kuluessa.
Jos haluat lisää tietoa pörssisähkön hintakehityksestä, lue asiantuntijoidemme ajatukset elo-syyskuun tilanteesta täältä: https://oomi.fi/oomi/ajankohtaista/mista-porssisahkon-hintapiikit-johtuvat-kesakaudella-sahkon-hinta-on-monen-tekijan-summa/
Vaihtoturvan käyttö ja sopimuksen päivitys - miten toimin?
Jos sinulla on määräaikainen sopimus Oomilla ja sopimuksellesi on liitetty Oomi Vaihtoturva, voit vaihtaa sopimuksesi uuteen Oomin määräaikaiseen sopimukseen, jos sähkön hinta laskee sopimuskauden aikana. Ennen 15.2.2023 solmituissa sopimuksissa vaihto-oikeuden voi käyttää heti ja 15.2.2023 jälkeen solmituissa sopimuksissa vaihto-oikeuden voi käyttää, kun sopimus on ollut voimassa vähintään yhden vuoden. Voit tarkistaa vaihto-oikeuden sopimusvahvistuksen mukana toimitetuista sopimusehdoista. Vaihtoturvan jäljelle jääneet maksut laskutetaan tulevalla laskulla, jos Vaihtoturva-palvelua ei valita uudelle sopimukselle.
Voit päivittää sopimuksesi helposti ja nopeasti kotisivuillamme olevan Vaihtoturva-lomakkeen ja chat-palvelumme kautta.
Voinko hankkia sähköt kaikkialle Suomeen Oomista?
Kyllä vain! Oomista saat sähköä opiskelitpa sitten missä tahansa päin Suomea.
Mitä huomioida, kun teen sähkösopimusta ensimmäistä kertaa?
Sähkösopimusta tehdessäsi sinun tulee tietää vain asumismuoto ja mahdollisesti myös asunnon koko. Sinulta voidaan kysyä myös sähkön mittaustavasta. Vaihtoehtoja ovat yleissähkö, aikasähkö ja kausisähkö. Jos olet muuttamassa kerrostaloon, valintasi on yleissähkö. Sähkönkulutusta sinun ei ole välttämätöntä tietää etukäteen, koska vuosikulutus pystytään arvioimaan asumismuodon ja sähkön mittaustavan mukaan.
Missä vaiheessa minun tulee solmia sähkösopimus?
Sopimus kannattaa aina tehdä hyvissä ajoin, mieluusti noin kaksi viikkoa ennen muuttoa. Älä kuitenkaan huolehdi, jos et ole ehtinyt tekemään sähkösopimusta vielä. Saamme sähköt päälle uuteen kotiisi lyhyemmälläkin varoitusajalla. Voit tehdä uuteen kotiisi sähkösopimuksen verkossa vielä kaksi arkipäivää ennen muuttoa. Ja jos sähkösopimuksen teko jäi viime tinkaan, soita muuttopuhelimeemme.
Milloin sähköt kytketään uuteen kotiini?
Sähköt kytketään päälle päivänä, jolloin sähkösopimus astuu voimaan.
Olen alaikäinen, voinko tehdä sähkösopimuksen?
Alaikäiset eivät voi tehdä sähkösopimusta itse, vaan sähkösopimuksen tekee aina alaikäisen huoltaja. Täytettyäsi 18 vuotta, voit olla meihin yhteydessä, jolloin sähkösopimus siirretään sinun nimiisi.
Kuinka usein lasku tulee?
Laskutamme sähkönkulutuksen kuukausittain. Sähkölaskun maksuaika on 14 vuorokautta. Laskun voit saada sähköisenä tai paperisena. Oomin asiakkaana voit seurata kaikkia sähkölaskujasi Online-palvelussa.