Olemme olemassa asiakkaitamme varten. Löydät alta yleisimmin asiakaspalvelultamme kysytyt kysymykset, eri asiointikanavamme yhteystietoineen sekä hyödyllistä tietoa puhelinpalvelumme puhelumääristä eri ajankohtina.
Voit hoitaa sähkösopimusasioita nopeiten sivuillamme olevan chat-palvelun kautta. Chatissa sinua auttaa asiakaspalvelumme lisäksi Pertti Botti. Chatin ohella sähkösopimusasiasi hoituvat ajasta ja paikasta riippumatta 24/7 Oomi Online-palvelussamme. Online-palvelustamme löydät kotisi sähköenergian kulutustiedot, sähkön myyntisopimukseen liittyvät tiedot sekä uudet laskut.
Huomioithan, että toimipaikoissamme ei ole asiakaspalvelupisteitä. Asiakaspalvelua koskevat postit voit lähettää osoitteella Yrttipellontie 1, 90230 Oulu.
Etsitkö apua? Tässä yleisimmät kysymykset asiakaspalvelullemme:
Tein/päivitin sopimuksen, mutta en ole saanut mitään vahvistusta. Mitä tehdä?
Sopimusvahvistus muodostuu, kun uusi sopimus on viety järjestelmään tai kun olemme ottaneet sopimuksen käsittelyyn ja kaikki sopimukseen liittyen on valmista. Sopimusvahvistus lähtee sinulle matkaan yleensä kahden viikon kuluessa sopimuksen teosta ja se toimitetaan valintasi mukaisesti sähköpostitse tai kirjeenä postitse. Jos sinulla ei ole syytä epäillä, että yhteystietosi (sähköposti- tai kotisosoite) olisivat virheelliset, voit rauhassa odotella vahvistuksen saapumista. Olemme sinuun kyllä yhteydessä, jos tarvitsemme lisätietoja tai sopimuksen aloitus ei jostain syystä onnistu. Huomaathan, jos olet tehnyt uuden sopimuksen yli 3kk ennen sen alkamisajankohtaa, saat sopimusvahvistuksen vasta aikaisintaan 3kk ennen sopimuksen alkamista.
Vaihtoturvan käyttö ja sopimuksen päivitys - miten toimin?
Jos sinulla on määräaikainen sopimus Oomilla ja sopimuksellesi on liitetty Oomi Vaihtoturva, voit vaihtaa sopimuksesi uuteen Oomin määräaikaiseen sopimukseen, jos sähkön hinta laskee sopimuskauden aikana. Ennen 15.2.2023 solmituissa sopimuksissa vaihto-oikeuden voi käyttää heti ja 15.2.2023 jälkeen solmituissa sopimuksissa vaihto-oikeuden voi käyttää, kun sopimus on ollut voimassa vähintään yhden vuoden. Voit tarkistaa vaihto-oikeuden sopimusvahvistuksen mukana toimitetuista sopimusehdoista. Vaihtoturvan jäljelle jääneet maksut laskutetaan tulevalla laskulla, jos Vaihtoturva-palvelua ei valita uudelle sopimukselle.
Voit päivittää sopimuksesi helposti ja nopeasti kotisivuillamme olevan Vaihtoturva-lomakkeen kautta.
Miten Oomi ottaa miinusmerkkisen pörssisähkön hinnan huomioon laskutuksessa?
Oomi hyvittää pörssisähköön ja kulutusvaikutukseen perustuvilla sopimuksilla oleville asiakkailleen negatiiviset pörssisähkön tuntihinnat laskuilla täysimääräisesti, mutta tätä ei eritellä laskulla omana rivinään vaan se vaikuttaa koko kuukauden Spot-keskihintaan. Vaikka Oomi Aktiivinen ja Oomi Jousto -sopimuksilla olevat asiakkaat hyötyvät edullisesta hinnasta, yksittäisten päivien sähkönhinnoilla ei vielä ole suurta merkitystä koko kuukauden laskun loppusummaan.
Miten vaihdan pörssisähkösopimuksen kiinteähintaiseen sopimukseen?
Pörssisähkösopimus on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, jonka voit halutessasi päivittää kiinteähintaiseksi sopimukseksi kätevästi Oomi Online -palvelussamme. Voit itse valita kalenterista päivämäärän, jolloin uusi sopimus tulee voimaan. Sopimuksesi siis alkaa valintasi mukaisesti eikä sinun tarvitse olla meihin erikseen yhteydessä.
Kirjaudu sisään Oomi Online -palveluun, valitse yläpalkista "Sopimukset" ja alasvetovalikosta "Tee uusi sopimus". Seuraavassa vaiheessa pääset valitsemaan haluamasi sähkösopimuksen ja täydentämään muut tarvittavat tiedot. Lomakkeen lopuksi vahvista sopimustilauksesi, jonka jälkeen se tulee meille käsittelyyn. Saat meiltä vielä virallisen sopimusvahvistuksen uudesta sähkönmyyntisopimuksestasi sähköpostilla tai postitse noin kahden viikon kuluessa.
Miten vaihdan Oomin asiakkaana pörssisähkösopimukseen?
Pörssisähkösopimus Oomi Aktiivinen on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, johon voit halutessasi vaihtaa toiselta toistaiseksi voimassa olevalta sopimustyypiltä kätevästi Oomi Online -palvelussamme. Voit itse valita kalenterista päivämäärän (aikaisintaan seuraava päivä), jolloin uusi sopimus tulee voimaan. Sopimuksesi siis alkaa valintasi mukaisesti eikä sinun tarvitse olla meihin erikseen yhteydessä.
Kirjaudu sisään Oomi Online -palveluun, valitse yläpalkista "Sopimukset" ja alasvetovalikosta "Tee uusi sopimus". Seuraavassa vaiheessa pääset valitsemaan haluamasi sähkösopimuksen ja täydentämään muut tarvittavat tiedot. Lomakkeen lopuksi vahvista sopimustilauksesi, jonka jälkeen se tulee meille käsittelyyn. Saat meiltä vielä virallisen sopimusvahvistuksen uudesta sähkönmyyntisopimuksestasi sähköpostilla tai postitse noin kahden viikon kuluessa.
Miten teen sähkösopimuksen?
Voit tehdä sähkösopimuksen kätevästi ajasta ja paikasta riippumatta Oomi Online -palvelussamme, lomakkeen kautta kotisivuillamme tai kotisivuillamme olevan chat-palvelun kautta.
Jos olet muuttamassa ja tarvitset sähkösopimuksen heti tai seuraavalle päivälle, soitathan Oomin muuttopuhelimeen numeroon 09 2522 1100 (ma-pe 9-20, la-su 9-17).
Olen muuttamassa. Milloin minun tulee tehdä uusi sopimus?
Suosittelemme tekemään sähkösopimuksen uuteen kotiin hyvissä ajoin, mieluiten kaksi viikkoa ennen muuttoa. Näin varmistat, että asunnossa on sähköt kytkettynä muuttohetkellä. Oomi Online -palvelussamme tai kotisivuillamme saat sopimuksen alkamaan jo kahden arkipäivän päähän.
Tarvittaessa saamme sopimuksen voimaan myös lyhyemmällä varoitusajalla. Jos olet muuttamassa ja tarvitset sähkösopimuksen heti tai seuraavalle päivälle, soitathan Oomin muuttopuhelimeen numeroon 09 2522 1100 (ma-pe 9-20, la-su 9-17). Huomioithan, jos asunnossa ei ole sähköt kytkettynä muuttohetkellä, voi verkkoyhtiö periä palveluhinnastonsa mukaisen pikakytkentämaksun, jos sähköt kytketään samalle tai seuraavalle päivälle, viikonlopulle tai pyhäpäivälle.
Mitä teen, jos haluan peruuttaa tekemäni sopimuksen?
Sinulla on oikeus peruuttaa etämyynnin (mm. puhelimen tai internetin) kautta tehty sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisoikeus päättyy 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä. Voit peruuttaa sopimuksen täyttämällä peruuttamislomakkeentai soittamalla asiakaspalveluumme 09 2522 1122.
Jos olet pyytänyt sähköntoimituksen aloittamista ennen peruuttamisajan päättymistä (esim. muuttotilanteessa), sinun on maksettava meille peruuttamisilmoituksen tekemiseen mennessä toimitetusta sähköstä sopimusvahvistuksen mukainen korvaus.
Kuinka irtisanon sähkösopimukseni?
Jos olet muuttamassa, voit irtisanoa vanhan sähkösopimuksesi samalla, kun teet sopimukseen uuteen osoitteeseen Oomi Online -palvelussamme tai helposti ja nopeasti kotisivuillamme olevan chat-palvelun kautta.
Jos olet muuttamassa etkä tarvitse sähkösopimusta uuteen asuntoosi, soitathan Oomin muuttopuhelimeen numeroon 09 2522 1100 (ma-pe 9-20, la-su 9-17).
Muistathan, että sähkösopimusta ei voi päättää takautuvasti ja olet vastuussa sähkösopimuksesta irtisanomiseen saakka.
Asioi kanssamme
Chat
Voit hoitaa sähkösopimusasioita nopeiten sivuillamme olevan chat-palvelun kautta. Chatissa sinua auttaa asiakaspalvelumme lisäksi Pertti Botti.
Tällä hetkellä chat ei valitettavasti toimi, jos nettisivuille tullessa hyväksyy kohdan "Vain välttämättömät evästeet". Teemme kehitystä asian korjaamiseksi. Pääset helposti uusimaan evästevalintasi sivun alareunasta linkistä "Evästeasetukset."
Oomi Online 24/7
Online-palvelussamme voit hoitaa ajasta ja paikasta riippumatta sähkösopimusasioita. Onlinestä löydät kotisi sähköenergian kulutustiedot, sähkön myyntisopimukseen liittyvät tiedot sekä uudet laskut.
Asiakkuuteen, sopimuksiin ja laskun sisältöön liittyvissä asioissa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 09 2522 1122 (mpm/pvm)*, ma-pe klo 09-17.
Muuttopuhelin
Muuttoilmoituksen voit tehdä soittamalla muuttopuhelimeen numeroon 09 2522 1100 (mpm/pvm)*, joka palvelee ma-pe klo 9-20 sekä viikonloppuisin klo 9-17.
Asiakaspalvelu yrityksille
Yritysasiakkuuteen ja sopimuksiin liittyen otathan yhteyttä yritysasiakaspalveluumme.
Jos asiallasi ei ole erityisen kiire, voit jättää meille myös viestin yhteydenottolomakkeella. Esimerkiksi yhteystietojen muutokset on kätevä ilmoittaa tätä kautta. Käsittelemme viestit saapumisjärjestyksessä ja vastaamme sinulle joko sähköpostilla tai puhelimitse.
Alta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä sähkösopimuksiin liittyen:
Miten Oomi ottaa miinusmerkkisen pörssisähkön hinnan huomioon laskutuksessa?
Oomi hyvittää pörssisähköön ja kulutusvaikutukseen perustuvilla sopimuksilla oleville asiakkailleen negatiiviset pörssisähkön tuntihinnat laskuilla täysimääräisesti, mutta tätä ei eritellä laskulla omana rivinään vaan se vaikuttaa koko kuukauden Spot-keskihintaan. Vaikka Oomi Aktiivinen ja Oomi Jousto -sopimuksilla olevat asiakkaat hyötyvät edullisesta hinnasta, yksittäisten päivien sähkönhinnoilla ei vielä ole suurta merkitystä koko kuukauden laskun loppusummaan.
Tein/päivitin sopimuksen, mutta en ole saanut mitään vahvistusta. Mitä tehdä?
Sopimusvahvistus muodostuu, kun uusi sopimus on viety järjestelmään tai kun olemme ottaneet sopimuksen käsittelyyn ja kaikki sopimukseen liittyen on valmista. Sopimusvahvistus lähtee sinulle matkaan yleensä kahden viikon kuluessa sopimuksen teosta ja se toimitetaan valintasi mukaisesti sähköpostitse tai kirjeenä postitse. Jos sinulla ei ole syytä epäillä, että yhteystietosi (sähköposti- tai kotisosoite) olisivat virheelliset, voit rauhassa odotella vahvistuksen saapumista. Olemme sinuun kyllä yhteydessä, jos tarvitsemme lisätietoja tai sopimuksen aloitus ei jostain syystä onnistu. Huomaathan, jos olet tehnyt uuden sopimuksen yli 3kk ennen sen alkamisajankohtaa, saat sopimusvahvistuksen vasta aikaisintaan 3kk ennen sopimuksen alkamista.
Miten vaihdan pörssisähkösopimuksen kiinteähintaiseen sopimukseen?
Pörssisähkösopimus on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, jonka voit halutessasi päivittää kiinteähintaiseksi sopimukseksi kätevästi Oomi Online -palvelussamme. Voit itse valita kalenterista päivämäärän, jolloin uusi sopimus tulee voimaan. Sopimuksesi siis alkaa valintasi mukaisesti eikä sinun tarvitse olla meihin erikseen yhteydessä.
Kirjaudu sisään Oomi Online -palveluun, valitse yläpalkista "Sopimukset" ja alasvetovalikosta "Tee uusi sopimus". Seuraavassa vaiheessa pääset valitsemaan haluamasi sähkösopimuksen ja täydentämään muut tarvittavat tiedot. Lomakkeen lopuksi vahvista sopimustilauksesi, jonka jälkeen se tulee meille käsittelyyn. Saat meiltä vielä virallisen sopimusvahvistuksen uudesta sähkönmyyntisopimuksestasi sähköpostilla tai postitse noin kahden viikon kuluessa.
Vaihtoturvan käyttö ja sopimuksen päivitys - miten toimin?
Jos sinulla on määräaikainen sopimus Oomilla ja sopimuksellesi on liitetty Oomi Vaihtoturva, voit vaihtaa sopimuksesi uuteen Oomin määräaikaiseen sopimukseen, jos sähkön hinta laskee sopimuskauden aikana. Ennen 15.2.2023 solmituissa sopimuksissa vaihto-oikeuden voi käyttää heti ja 15.2.2023 jälkeen solmituissa sopimuksissa vaihto-oikeuden voi käyttää, kun sopimus on ollut voimassa vähintään yhden vuoden. Voit tarkistaa vaihto-oikeuden sopimusvahvistuksen mukana toimitetuista sopimusehdoista. Vaihtoturvan jäljelle jääneet maksut laskutetaan tulevalla laskulla, jos Vaihtoturva-palvelua ei valita uudelle sopimukselle.
Voit päivittää sopimuksesi helposti ja nopeasti kotisivuillamme olevan Vaihtoturva-lomakkeen kautta.
Miten teen sähkösopimuksen?
Voit tehdä sähkösopimuksen kätevästi ajasta ja paikasta riippumatta Oomi Online -palvelussamme, lomakkeen kautta kotisivuillamme tai kotisivuillamme olevan chat-palvelun kautta.
Jos olet muuttamassa ja tarvitset sähkösopimuksen heti tai seuraavalle päivälle, soitathan Oomin muuttopuhelimeen numeroon 09 2522 1100 (ma-pe 9-20, la-su 9-17).
Olen muuttamassa. Milloin minun tulee tehdä uusi sopimus?
Suosittelemme tekemään sähkösopimuksen uuteen kotiin hyvissä ajoin, mieluiten kaksi viikkoa ennen muuttoa. Näin varmistat, että asunnossa on sähköt kytkettynä muuttohetkellä. Oomi Online -palvelussamme tai kotisivuillamme saat sopimuksen alkamaan jo kahden arkipäivän päähän.
Tarvittaessa saamme sopimuksen voimaan myös lyhyemmällä varoitusajalla. Jos olet muuttamassa ja tarvitset sähkösopimuksen heti tai seuraavalle päivälle, soitathan Oomin muuttopuhelimeen numeroon 09 2522 1100 (ma-pe 9-20, la-su 9-17). Huomioithan, jos asunnossa ei ole sähköt kytkettynä muuttohetkellä, voi verkkoyhtiö periä palveluhinnastonsa mukaisen pikakytkentämaksun, jos sähköt kytketään samalle tai seuraavalle päivälle, viikonlopulle tai pyhäpäivälle.
Miten sopimusasioiden erimielisyydet ratkaistaan?
Mikäli
sopimusasiaa koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistua yrityksen ja
kuluttajan välillä tulee kuluttajan olla yhteydessä
maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Tämän jälkeen kuluttaja voi saattaa
asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi (www.kuluttajariita.fi).
Mitä teen, jos haluan peruuttaa tekemäni sopimuksen?
Sinulla on oikeus peruuttaa etämyynnin (mm. puhelimen tai internetin) kautta tehty sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisoikeus päättyy 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä. Voit peruuttaa sopimuksen täyttämällä peruuttamislomakkeentai soittamalla asiakaspalveluumme 09 2522 1122.
Jos olet pyytänyt sähköntoimituksen aloittamista ennen peruuttamisajan päättymistä (esim. muuttotilanteessa), sinun on maksettava meille peruuttamisilmoituksen tekemiseen mennessä toimitetusta sähköstä sopimusvahvistuksen mukainen korvaus.
Mitä teen, jos olen unohtanut irtisanoa sähkösopimukseni?
Jos olet unohtanut irtisanoa sähkösopimuksesi, olethan viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme sopimuksen päättämiseksi. Muuttopuhelin palvelee sinua numerossa 09 2522 1100 (ma-pe 9-20, la-su 9-17). Muistathan, että sähkösopimusta ei voi päättää takautuvasti ja olet vastuussa sähkösopimuksesta irtisanomiseen saakka.
Kuinka irtisanon sähkösopimukseni?
Jos olet muuttamassa, voit irtisanoa vanhan sähkösopimuksesi samalla, kun teet sopimukseen uuteen osoitteeseen Oomi Online -palvelussamme tai helposti ja nopeasti kotisivuillamme olevan chat-palvelun kautta.
Jos olet muuttamassa etkä tarvitse sähkösopimusta uuteen asuntoosi, soitathan Oomin muuttopuhelimeen numeroon 09 2522 1100 (ma-pe 9-20, la-su 9-17).
Muistathan, että sähkösopimusta ei voi päättää takautuvasti ja olet vastuussa sähkösopimuksesta irtisanomiseen saakka.
Oomin postiosoitteet
Tästä löydät Oomin postiosoitteet. Oomissa asiointi onnistuu puhelimitse tai verkkosivujemme kautta.
Toimipaikoissamme ei ole asiakaspalvelupisteitä.
Asiakaspalvelua koskevat postit voit lähettää osoitteella Yrttipellontie 1, 90230 Oulu.
Oomillinen kahvia! Mistä sinä saat energiaa pimeänä vuodenaikana? ⚡#oomienergia #energia…
@oomienergia
1 day ago
Vastaus 💡: Ajastin kuin ajastin kuluttaa sähköä, mutta todella vähän.…
@oomienergia
2 days ago
Onko muuttolaatikot pakattu ja tarvitset sähkösopimuksen uuteen osoitteeseen? ⚡ Sinun…
@oomienergia
4 days ago
Tiesitkö, että sähkö on yleensä kalleimmillaan aamuisin kahdeksan ja kymmenen…
@oomienergia
1 week ago
Työsuhdepyöräetu on lisännyt merkittävästi talvipyöräilyä. 🚲Laadukkaalla pyörällä ja oikeanlaisilla varusteilla…
@oomienergia
1 week ago
Mitä on aikasähkö? 🧐 Ota termi haltuun ja opi puhumaan…
@oomienergia
1 week ago
Miten energiankulutus jakautuu Suomessa? 💡Eniten sähköä kulutti viime vuonna Suomessa…
@oomienergia
2 weeks ago
Vastaus 💡: Ilmalämpöpumpun sisäyksikkö kannattaa sijoittaa kodin keskeiseen paikkaan, jossa…
@oomienergia
2 weeks ago
Liity Oomi Heimoon
Me Oomilla haluamme sähkönmyynnin lisäksi luoda uusia tuotteita ja palveluita arjen helpottamiseksi. Avuksi haluamme suomalaiskotien parhaat asiantuntijat, jotka tuntevat arjen tarpeet ja toiveet – siis sinut. Perustimme asiakaspaneeli Heimon, johon toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi mukaan testaamaan, kommentoimaan ja ideoimaan kanssamme.