Oomi Avtalsvillkor, konsumenter
Villkoren gäller från och med den 1 april 2025
Villkor Oomi födelsedagskampanjen 31.3.-6.4.2025
1. Allmänt
Avtal om elförsäljning kan tecknas i enlighet med dessa villkor av konsumentkunder, vars driftställe har en huvudsäkring på högst 3 x 63 A och en elförbrukning på högst 100 000 kWh per år. Avtalet gäller elförsäljning och ingås mellan kunden och Oomi Oy (säljaren). På avtalet tillämpas i första hand 1. dessa avtalsvillkor, 2. produktspecifika avtalsvillkor och villkor för eventuella tilläggstjänster samt 3. de allmänna elförsäljningsvillkoren (EFV2024). Dessutom tillämpas Oomi Oy:s fyra vid vardera tillfälle gällande prislistor för tjänster enligt oomi.fi/sv/el/prislista-for-tjanster-for-hushall/.
För elnätstjänsten (elöverföring) ska kunden ha ett separat nätavtal med det lokala elnätsbolaget, som ordnar överföringen av elen till det objekt dit elen ska levereras. Genom att godkänna avtalet och avtalsvillkoren ger kunden Oomi Oy fullmakt att vid behov säga upp det nuvarande elförsäljningsavtalet och i kundens namn ingå ett nytt nätavtal.
Innan avtalet träder i kraft har Oomi Oy rätt att kontrollera avtalspartens kreditupplysningar och kräva en skälig säkerhet eller neka till att ingå avtalet, om det finns ett mycket vägande skäl till det.
I behandlingen av personuppgifter följer Oomi Oy tillämplig lagstiftning, såsom elmarknads- och dataskyddslagen samt EU:s allmänna dataskyddsförordning. Oomi Oy:s sekretesspolicyer finns på oomi.fi/sv/sekretesspolicyer/. El som levereras på basis av detta avtal produceras genom en kombination av olika energikällor enligt Oomi Oy:s respektive anskaffningssituation. Om kunden har valt en separat tilläggstjänst till avtalet angående fastställande av elens ursprung, produceras elen med energikällor enligt de produktspecifika avtalsvillkor som tillämpas för tilläggstjänsten
2. Inledande, ångrande och uppsägning av avtal samt avtalets längd
Avtalet träder i kraft i enlighet med kundens beställning, dock senast från och med den tidpunkt då Oomi Oy får en bekräftelse från distributionsnätets innehavare på att kundens elförsäljningsavtal kan börja och som bekräftas för kunden med en avtalsbekräftelse. Avtalet gäller alltid specifikt för en kund och en förbrukningsplats.
Tecknade avtal har en ångerrätt på 14 dagar från tidpunkten för ingående av avtalet. Annulleringar ska meddelas per post, via e-post, per telefon eller via webbplatsen till Oomi Oy:s kundtjänst. Om ett avtal annulleras inom ramarna för ångerrätten, men dock först efter att elleveransen har inletts, ska kunden till Oomi Oy betala en ersättning i enlighet med avtalsbekräftelsen för den el som levererats fram till det att kunden meddelat om annulleringen.
Tidsbundna avtal är bindande och gäller tills avtalstiden som bekräftats med avtalsbekräftelsen löper ut. Om kunden inte har meddelat Oomi Oy om uppsägningen 14 dagar innan det tidsbundna avtalet upphör eller tecknat ett nytt tidsbundet avtal, fortsätter avtalet automatiskt att gälla tills vidare som en produkt och till ett pris som Oomi Oy bekräftar separat.
Ett tillsvidareavtal gäller tills vidare, och uppsägningstiden för det är 14 dagar för kunden och en (1) månad för säljaren. Uppsägningen kräver ingen särskild orsak från någondera parten, utan den kan göras med en fri skriftlig uppsägningsanmälan.
Vid flytt ska kunden informera Oomi Oy om flytten minst två veckor innan den äger rum. Gällande avtalen som gäller tills vidare slutar också ett tidsbundet avtal gälla när kunden flyttar bort från driftstället (bostaden). För tydlighetens skull konstateras att även Oomi Oy har rätt att avsluta kundens avtal som gäller tills vidare eller tidsbundna avtal, om driftstället som avtalet gäller, ändras på grund av kundens flytt. För det nya objektet kan kunden teckna ett nytt tidsbundet avtal enligt priserna som gäller vid tidpunkten.
Om ett tidsbundet avtal slutar innan sista dagen på det tidsbundna avtalet på grund av ett skäl som beror på kunden som är annat än flytt eller skälen som nämns i elförsäljningsvillkorens (SME2024) punkter 10.2.1–10.2.5, har Oomi Oy rätt att ta ut ett rimligt avtalsvite från kunden. Avtalsvitet bestäms på basis av prisskillnaden mellan priset på kundens tidsbundna avtal och den återstående avtalsperiodens motsvarande marknadspris1 multiplicerat med förbrukning av elenergin under den återstående avtalsperioden. I beräkningen används månadsvisa förbrukningar för de 12 föregående månaderna. Om avtalet har gällt i kortare tid, använder man i beräkningen den månadsprognos som räknades ut baserat på den uppskattade årsförbrukningen i samband med tecknandet av avtalet.
1 Priset för elbörsen Nasdaq Commodities derivat i Finlands prisområde (SYS+EPAD) vid anmälningstidpunkten eller när Oomi Oy får information om ändringen.
3. Ändring av avtalsvillkor och priser
För tidsbundna avtal förblir avtalsvillkoren och priset detsamma fram till utgången av den valda avtalsperioden, varefter avtalet fortsätter att gälla tills vidare med villkor och priser som Oomi Oy bekräftar separat.
Vi informerar om villkorsändringar och prisändringar för avtal som gäller tills vidare minst en (1) månad innan ändringen träder i kraft.
Oomi Oy:s gällande prislista för tjänster som tillämpas på avtal finns på adressen oomi.fi/sv/el/prislista-for-tjanster-for-hushall/. Prislistan för tjänster gäller tills vidare och Oomi Oy har rätt att ändra den utan att separat meddela kunden om ändringarna. För klarhetens skull konstateras att ändringar i prislistan för tjänster inte räknas som en ändring i ett tills vidare gällande eller ett tidsbundet avtal och berättigar således inte till exempelvis uppsägning av ett tidsbundet avtal.
Eventuella ändringar och tillägg i skatter och skatteliknande avgifter beaktas i elförsäljningspriserna genast från och med att skyldigheten att betala skatten eller avgiften träder i kraft. Vi informerar om ändringen när vi känner till dess exakta inverkan på priset. Dessa ändringar gäller även till tillämpliga delar tidsbundna avtal.
Oomi Oy förbehåller sig rätten att ändra avtalsvillkoren eller priserna för sådana avtal som inte är tidsbundna, om inget annat anges i de produktspecifika villkoren. Oomi informerar om eventuella ändringar minst en (1) månad innan ändringen träder i kraft.
Om möjliga ändringar i avtalet (pris, skatter, avgifter av skattenatur, avtalsvillkor m.m.) informeras till post- eller e-postadressen som kunden anmält, eller på en bilaga till räkningen eller i samband med elektronisk kundtjänst i Oomis webbtjänst.
4. Övriga villkor
Säljaren ansvarar inte för serviceavbrott, skador eller fel som störningar i datakommunikationen, fel i datasystem eller skadliga program har orsakat i självservicen. Vid störningar har försäljaren rätt att häva avtal som kunden tecknat i självservicen.
Vi strävar alltid efter att lösa meningsskiljaktigheter som gäller avtal genom förhandlingar. Kunden kan få information och hjälp även hos konsumentrådgivningen (www.kkv.fi/sv/konsumentradgivning). Kunden kan skriftligen föra ärendet till behandling i konsumenttvistenämnden, som kan ge rekommendationer om hur tvisten ska lösas (www.kuluttajariita.fi). Om du önskar kan du också använda onlineplattformen för tvistlösning (ODR) som är avsedd för behandling av EU:s konsumenters tvistemål (https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show).
5. Mätning av elförbrukningen och fakturering
Det lokala elnätsbolaget svarar för mätningen av elförbrukningen. Faktureringen grundar sig på den uppmätta elförbrukningen och andra uppmätta storheter som används i balansavräkningen alltid när det är möjligt. Om faktureringen grundar sig på användarens avläsning av mätapparaturen och denna inte har meddelat mätarställningen, förbrukningsplatsen inte är utrustad med mätapparatur eller elen inte har kunnat mätas pga. fel i mätapparaturen eller om mätuppgifterna inte är tillgängliga pga. dataöverföringsstörningar i mätapparatur som avläses på distans, så används förbrukningsprognosen som meddelats av det lokala elnätsbolaget vid förbrukningsplatsen.
För avtal om tids- eller säsongsel gäller priset på dagel vid tidsel mån.–sön. kl. 7–22, och priset på säsongsel på vinterdagar mån.–lör. kl. 7–22 under perioden 1.11–31.3.
Nätbolaget fakturerar kunden för överföring av elen enligt sin prislista.
Oomi Oy har rätt att berätta för kunden om det e-fakturaalternativ som företaget erbjuder genom att informera banker som erbjuder e-fakturering om det, varvid kunden ser förslaget i sin nätbank och kan göra en beställning av e-fakturor till Oomi Oy.