
Tietoa Oomin asiakkaille
Oomi ja Lumme Energia ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jossa Lumme Energia yhdistyy Oomiin. Yhdistyminen luo toteutuessaan Suomen suurimman sähkön vähittäismyyjän ja energiapalveluyhtiön, kun kaksi alansa merkittävää toimijaa yhdistyvät. Olemme iloisia, että saamme palvella yhdistymisen jälkeen yhdessä yli 800 000 asiakasta ympäri Suomen.
Yhdistymisen myötä Lumme Energian kaikki asiakkaat siirtyvät Oomin asiakkaiksi tavoiteaikataulun mukaan 1.1.2026 alkaen, mutta yhdistyminen edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen hyväksynnän. Nyt suunnitteilla oleva yhdistyminen koskee kaikkia Lumme Energian kuluttaja- ja yritysasiakkaita, jotka yhdistymisen toteutuessa siirtyvät Oomille. Muutos ei edellytä asiakkailta mitään toimenpiteitä.
Hyvä tietää Oomin asiakkaille
Suunniteltu yhdistyminen ei vaikuta Oomin asiakkaiden sopimuksiin, niiden ehtoihin, voimassaoloaikoihin tai hintoihin. Kyseessä oleva yhdistyminen vaatii vielä Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän.
Hyvä tietää Lumme Energian asiakkaille
Mikäli yhdistyminen toteutuu, Lumme Energian asiakkaat siirtyvät Oomille tavoiteaikataulun mukaan 1.1.2026 alkaen. Asiakkaiden ei tarvitse tehdä itse mitään sopimusten siirron osalta. Suunnitteilla oleva asiakassopimusten siirtyminen vaatii vielä Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän.

Vaikuttaako tämä Oomin asiakkaan sähkösopimukseen?
Ei vaikuta, suunniteltu yhdistyminen ei vaikuta Oomin asiakkaiden sopimuksiin, niiden ehtoihin, voimassaoloaikoihin tai hintoihin. Sinun ei tarvitse tehdä asian suhteen mitään toimenpiteitä.

Olen Lumme Energian asiakas, mistä saan asiasta lisätietoa ja palvelua?
Jos jokin asia askarruttaa, Lumme Energian asiakaspalvelu vastaa mielellään kysymyksiisi.
Miksi juuri Oomi?
Oomi on olemassa, jotta elämässä olisi enemmän hyvää energiaa! Haluamme tuoda helppoutta asiakkaan arkeen vastuullisella palvelulla. Oomilla on jo yli 500 000 asiakasta eri puolilla Suomea, liityt heidän joukkoonsa.
Palvelemme asiakkaitamme pitämällä sähköasiat selkeinä ja helpotamme elämää laajalla palveluvalikoimalla. Lisäksi kehitämme innovatiivisia ja vastuullisia tuotteita ja palveluita koko ajan lisää. Tavoitteenamme on olla Suomen halutuin kumppani arjen palveluissa ja energiamurroksen ratkaisuissa.
Oomi on aloittanut vuonna 2020 ja perustajayritystemme myötä oomilaisilla on vuosien kokemus ja asiantuntemus suomalaisesta energiakentästä. Oomin omistajajoukkoon kuuluvat Vantaan Energia, Oulun Energia, Lahti Energia, Pori Energia, Oulun Seudun Sähkö sekä Tornion Energia ja Haukiputaan Sähköosuuskunta. Lumme Energiasta tulee yhdistymisen myötä yksi Oomin omistajista.
Palvelemme valtakunnallisesti, mutta paikalliset juuremme säilyttäen.

Usein kysytyt kysymykset
Olemme koonneet Oomin asiakkaita varten tähän yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.
Sähkösopimukset
Vaikuttaako tämä sähkösopimukseeni?
Ei vaikuta. Asiakkaiden nykyiset sähkösopimukset ja sopimusehdot pysyvät sellaisenaan hintoineen ja voimassaoloaikoineen. Yhdistyminen ei edellytä Oomin asiakkailta mitään toimenpiteitä, ja sähköasioissasi kaikki jatkuu kuten ennenkin.
Muuttuvatko sopimusehdot?
Sopimusehdot eivät muutu. Sähkösopimuksesi, sen hinta ja palvelut jatkuvat ennallaan, ilman muutoksia. Tämä koskee niin määräaikaisia kuin toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia. Sinun ei tarvitse tehdä asian suhteen mitään toimenpiteitä.
Nouseeko sähkön hinta?
Yhdistyminen ei vaikuta sopimuksessasi olevaan sähköenergian hintaan. Sähkösopimuksesi sekä sen hinta ja palvelut jatkuvat ennallaan, ilman mitään muutoksia. Tämä koskee niin määräaikaisia kuin toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia. Sinun ei tarvitse tehdä asian suhteen mitään toimenpiteitä.
Voinko irtisanoa määräaikaisen sähkösopimukseni?
Et voi. Yhdistyminen ei vaikuta hintoihin eikä myyntiehtoihin. Määräaikainen sähkösopimus sitoo molempia osapuolia ja on voimassa sopimusvahvistuksen sekä -ehtojen mukaisesti sovittuun päivämäärään saakka.
Määräaikainen sopimukseni on juuri päättymässä, mitä sopimukselleni tapahtuu?
Jos määräaikainen sopimuksesi on päättymässä, lähetämme sinulle jatkotarjouksen entiseen tapaan hyvissä ajoin ennen sopimuksesi päättymistä.
Olen muuttamassa. Mihin ilmoitan muutostani?
Uuteen osoitteeseen voit tehdä sopimuksen Oomin verkkosivuilla oomi.fi tai soittamalla Oomin muuttopuhelimeen numeroon 09 2522 1100 (mpm/pvm), jossa palvelemme ma-pe klo 9-20 sekä lauantaisin klo 9-17.
Laskutus ja asiakaspalvelu
Mistä saan jatkossa laskuni?
Oomin asiakkaana saat laskusi entiseen tapaan Oomilta.
Mikäli laskutukseen tulee tulevaisuudessa muutoksia, tiedotamme asiakkaita hyvissä ajoin laskutukseen liittyvistä muutoksista.
Minulla on kysyttävää laskusta. Kuka minua nyt palvelee?
Oomi hoitaa asiakaspalveluasi kuten ennenkin. Oomin asiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot säilyvät ennallaan
Laskutuksen osalta on varminta ottaa yhteyttä niillä yhteystiedoilla, jotka löytyvät kyseiseltä laskulta.
Sähkönkulutuksen seuranta
Mistä voin seurata sähkönkulutustani?
Voit edelleen käyttää sähkönkulutuksen seurantaan OmaOomi-sovellusta.
Yleistä
Miksi Oomi ja Lumme Energia yhdistyvät?
Oomi on viime vuosina toteuttanut kasvustrategiaansa, ja sen myötä kasvanut orgaanisesti ja epäorgaanisesti yli puolen miljoonan asiakkaan energiapalveluyhtiöksi. Oomin keskeisenä tavoitteena on tarjota yhä useammalle suomalaiselle mutkatonta sekä entistä parempaa ja digitaalista asiakaskokemusta. Lumme Energia haluaa auttaa jokaista asiakastaan valitsemaan fiksuja ja kestäviä energiaratkaisuja.
Sähkön vähittäismyynnissä on tapahtunut paljon yrityskauppoja viime vuosina, ja suunniteltu yhdistyminen on jatkumoa alan kehitykselle. Sähkönmyynti on suurten volyymien liiketoimintaa, jossa suurempi koko mahdollistaa paremman sähkömarkkinoiden riskienhallinnan, asiakaslähtöiset ratkaisut sekä entistä vahvemmat investoinnit liiketoiminnan ja asioinnin digitaaliseen kehitykseen.
Oomi Palvelut Oy ja Suur-Savon Sähkö ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jonka myötä Lumme Energian liiketoiminta yhdistyy Oomiin tavoiteaikataulun mukaan 1.1.2026. Mutta aikataulu täsmentyy viranomaiskäsittelyn jälkeen. Järjestelyn toteuttaminen vaatii vielä Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän.
Mitä tämä koskee?
Sovittu järjestely koskee koko Lumme Energian liiketoimintaa, mukaan lukien sähkön vähittäismyynti ja siihen liittyvät energiapalvelut.
Mitä tämä tarkoittaa Oomin asiakkaille?
Muutos ei vaikuta Oomin asiakkaiden sopimuksiin, niiden ehtoihin, voimassaoloaikoihin tai hintoihin. Muutos ei edellytä asiakkailta mitään toimenpiteitä, ja sähköasioissa kaikki jatkuvat kuten ennenkin. Sähkön toimitukseen ei tule katkoa, vaan se jatkuu automaattisesti, voimassa olevin sopimusehdoin.
Koskeeko yhdistyminen kaikkia asiakkaita?
Yhdistyminen koskee kaikkia Lumme Energian kuluttaja- ja yritysasiakkaita sekä energiapalveluasiakkaita.
Miksi yhdistyessään juuri Oomi ja Lumme Energia on asiakkaalle paras mahdollinen energiakumppani?
Oomi ja Lumme Energia ovat molemmat kotimaisia energiapalveluyhtiöitä. Molemmat yhtiöt tarjoavat asiakkailleen arkea helpottavia ja mutkattomia energiaratkaisuja ja sähkösopimuksia kilpailukykyisillä hinnoilla.
Yhtiöt jakavat samat arvot ja asiakaslähtöisen toimintatavan. Molempien vahvuudet yhdistämällä voimme luoda markkinoille jotakin aivan uutta ja tarjota asiakkaille enemmän arvoa. Pystymme myös vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin nopeasti kehittyvillä markkinoilla entistä paremmin. Kyseessä ei ole vain kahden yhtiön yhdistyminen, vaan askel kohti uudenlaista liiketoimintaa ja uusia, entistä parempia mahdollisuuksia asiakkaille.
Mitä yhtiöt tavoittelevat yhdistymisellä?
Yhdistyminen tukee molempien yhtiöiden kasvu- ja kilpailustrategiaa ja vie meidät tavoitteeseemme olla markkinoiden johtava toimija. Yhdistyminen antaa meille entistä paremmat resurssit kehittää ja tarjota asiakkaillemme parempia ja kilpailukykyisempiä palveluja
Tuleeko Lumme Energiasta Oomin omistaja?
Kyllä, liiketoimintakaupan myötä Lumme Energia Oy:stä tulee Oomi Oy:n omistaja Oomi Palvelut Oy:n rinnalle.
Koska yhdistyminen tapahtuu?
Kyseessä oleva liiketoimintakauppa on merkittävä järjestely toimialalla, minkä vuoksi se vaatii vielä Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän. Mikäli Kilpailu- ja kuluttajaviranomainen hyväksyy liiketoimintakaupan, yhdistyminen tapahtuu tavoiteaikataulun mukaan 1.1.2026 alkaen eli siitä lähtien Lumme Energia on osa Oomia.
Paljonko kauppasumma on?
Oomi ja Lumme Energia ovat sopineet, että kauppasumma, omistusosuus, ehdot tai tarkka asiakas- ja sopimusmäärä eivät ole julkisia.
Montako asiakasta Oomilla ja Lumme Energialla on?
Oomi ja Lumme Energia ovat sopineet, että tarkkaa siirtyvien sähkösopimusten määrää ei julkisteta. Mutta käytännössä yhteinen asiakasmäärämme on yli 800 000 asiakasta.
Vaikuttaako yhdistyminen Oomin nykyisiin tuotteisiin ja palveluihin?
Ei vaikuta, vaan ne säilyvät ennallaan. Saatamme toki tehdä pitkällä aikavälillä tuote- ja palvelujen harmonisointia. Tätä arvioimme sen jälkeen, kun yhdistyminen on saanut viranomaiselta luvan. Asiakkaita tiedotetaan kaikista mahdollisista tuotteisiin ja palveluihin liittyvistä muutoksista hyvissä ajoin.