Hymyä ja hyvää energiaa Oomin urheilusponsoroinnilla 


Oomi on viiden toimintavuotensa aikana tuonut hyvän tuulen energiaa niin huippu-urheilun tähtihetkiin kuin harrastajien arkeen tukemalla suomalaista urheilua. 

Oomin sponsorointi ilmentää yrityksen keskeisiä arvoja, kuten toisten kunnioittamista ja yhteisön hyvinvoinnista huolehtimista. Tavoitteena ei ole vain näkyvyyden lisääminen, vaan mukavien kokemusten, hyvän fiiliksen ja yhteisöllisyyden tuominen arkeen. 

Oomi on energisoinut pääyhteistyökumppaneidensa Pesäpalloliiton, Lentopallon Mestaruusliigan ja Suunnistusliiton arkea jo viiden vuoden ajan. Tänä vuonna mukaan porukkaan pomppi myös Korisliiga! Lisäksi Oomi on tehnyt lukuisia pienempiä kumppanuuksia, joista yhtenä esimerkkinä pipolätkän MM-kisat.  

Aidosti mukana urheilun maailmassa 

Oomi haluaa toteuttaa sponsorointia uudella tavalla olemalla mukana ihmisten arjessa.  Tarkoituksena on tuoda sponsoroitavan lajin faneille ja urheilijoille positiivisia elämyksiä.  

– Haluamme tehdä aitoja asioita, jotka oikeasti kuuluvat kyseessä olevan lajin fanikulttuuriin. Mietimme yhdessä sponsoroitavan kumppanin ja fanien kanssa, millainen ottelutapahtuma voisi olla. Miten fanit osallistuvat? Miten voimme tuoda tapahtumaan jotain uutta ja innostavaa? Oomin brändijohtaja Isko Lappalainen kuvailee.

Pienilläkin tempauksilla voi tuoda hyvää mieltä ja synnyttää yhteisiä muistoja. Lappalaisen mieleen on jäänyt esimerkiksi yleisön riemu, kun koripallo-ottelun erätaukokilpailussa eräs osallistuja onnistui heittämään korin puolesta kentästä. Lappalainen muistaa elävästi myös korvia huumavan kuminan, kun kokonainen katsomo lentopallofaneja kannusti joukkuettaan rummuttamalla Oomi-ämpäreitä. Yhteiset kokemukset syntyvät pienissä hetkissä, ja niissä Oomi haluaa olla mukana. 

– Fanius on elämäntapa – fani on fani joka päivä, ei vain ottelupäivinä. Siksi haluamme elää fanien kanssa arkea myös muulloin. Olemme esimerkiksi kehittäneet lentopallo- ja suunnistusaiheisia mobiilipelejä, joita fanit voivat pelata vapaa-ajallaan. Pelit tarjoavat hauskan tavan eläytyä lajiin kotona sekä fiilistellä lajin parissa myös kilpailukauden ulkopuolella, Lappalainen sanoo. 

Yhteisöllisyys ja vastuullisuus keskiössä 

Sponsorointiin kuuluu vahvasti yhteisön tukeminen. Oomi on esimerkiksi nostanut esille yksittäisiä, eri lajien parissa toimivia vapaaehtoisia ja tarjonnut heille ainutlaatuisia elämyksiä urheilun parissa. 

– Olemme saaneet paljon positiivista palautetta siitä, että teemme sponsorointia eri tavalla. Vastuullisuus on tärkeä osa kumppanuuksiamme – se tarkoittaa ympäristövastuun lisäksi myös yhteisön hyvinvoinnista huolehtimista. Haluamme kannustaa kaikkia liikkumaan ja nauttimaan urheilusta, Lappalainen kertoo. 

Oomilla on tarkka eettinen toimintaohje, joka ohjaa kaikkea sponsorointitoimintaa. Yhteiset arvot sponsoroitavan lajiliiton ja urheilijan kanssa ovat kaiken perusta. Kaiken kaikkiaan sponsorointi merkitsee Oomille paljon enemmän kuin pelkkä yhteistyö. 

– Tavoitteenamme on lisätä mukavia yhteisiä hetkiä sekä ottelutapahtumissa että niiden ulkopuolella. Jatkossa teemme fanien arjesta vielä entistä sujuvampaa ja elämyksellisempää. Haluamme uudistua jatkuvasti – meillä on parhaillaankin uusia ideoita muhimassa, Lappalainen hymyilee.