Avtalsvillkor, konsumenter
1. Allmänt
Avtal om elförsäljning kan tecknas av konsumentkunder, vars driftställe har en huvudsäkring på högst 3 x 63 A och en elförbrukning på högst 100 000 kWh per år. Avtalet gäller elförsäljning och ingås mellan kunden och Oomi Oy (säljaren). På avtalet tillämpas i första hand dessa avtalsvillkor och därtill de allmänna elförsäljningsvillkoren (EFV 2014) samt Oomi Oy:s gällande prislistor för tjänster ( oomi.fi/sv/el/elavtal/villkor-prislistor/ ).
För elnätstjänsten (elöverföring) ska kunden ha ett separat elnätsavtal med det lokala elnätsbolaget, som ordnar överföringen av elen till det objekt dit elen ska levereras. Genom att godkänna avtalet och avtalsvillkoren ger kunden Oomi Oy fullmakt att vid behov säga upp det nuvarande elförsäljningsavtalet och i kundens namn ingå ett nytt elnätsavtal.
Innan avtalet träder i kraft har Oomi Oy rätt att kontrollera avtalspartens kreditupplysningar i Suomen Asiakastieto Oy:s register och kräva en skälig säkerhet eller neka till att ingå avtalet, om det finns ett mycket vägande skäl till det.
I behandlingen av personuppgifter följer Oomi Oy tillämplig lagstiftning, såsom elmarknads- och dataskyddslagen samt EU:s allmänna dataskyddsförordning. Oomi Oy:s sekretesspolicyer finns på oomi.fi/sv/sekretesspolicyer .
En checklista för elkonsumenter finns på energiavirasto.fi/sv/vanliga-fragor.
El som levereras på basis av detta avtal produceras genom en kombination av olika energikällor. Om en separat tilläggstjänst om ändring av ursprunget har valts för avtalet produceras elen med energikällor enligt avtalsvillkoren för tilläggstjänsten (punkt 7). Oomi skaffar all el som företaget säljer på elbörsen Nord Pool och av småskaliga elproducenter.
2. Avtalets inledning och längd samt hävning och uppsägning av avtalet
Avtalet träder i kraft i enlighet med kundens beställning, dock senast från och med den tidpunkt då Oomi Oy får en bekräftelse från distributionsnätets innehavare på att kundens elförsäljningsavtal kan börja och som bekräftas för kunden med en avtalsbekräftelse.
Tidsbundna avtal är bindande och gäller tills avtalstiden som bekräftats med avtalsbekräftelsen löper ut. När avtalstiden löper ut fortsätter avtalet att gälla tills vidare till ett pris som Oomi Oy meddelar separat, såvida kunden inte har tecknat ett nytt tidsbundet avtal. Ett tidsbundet avtal gäller alltid specifikt för en kund och en förbrukningsplats.
Ett tillsvidareavtal gäller tills vidare, och uppsägningstiden för det är 14 dagar för kunden och en (1) månad för säljaren. Samma uppsägningstid gäller för tidsbundna avtal när avtalstiden löper ut.
Tecknade avtal har en ångerrätt på 14 dagar från beställningen. Annulleringar ska meddelas per e-post eller telefon till Oomi Oy:s kundtjänst. Om ett avtal annulleras inom ramarna för ångerrätten, men dock först efter att elleveransen har inletts, ska kunden till Oomi Oy betala en ersättning i enlighet med avtalsbekräftelsen för den el som levererats fram till det att kunden meddelat om annulleringen.
Vid flytt är kunden skyldig att informera Oomi Oy om flytten minst två veckor innan den äger rum. Även ett tidsbundet avtal upphör när kunden flyttar från förbrukningsplatsen (bostaden) och säger upp sitt elförsäljnings- och nätavtal. För det nya objektet kan kunden teckna ett nytt tidsbundet avtal enligt priserna som gäller vid tidpunkten.
3. Produktspecifika särdrag och prissättning
Prissättningen skiljer sig mellan Oomi Oy:s produkter. Det är på kundens ansvar att i denna punkt kontrollera grunderna för prissättningen av hens eget avtal och eventuella specialvillkor för avtalet.
Oomi Fast
Oomi Fast är ett tidsbundet avtal, där priserna fastställs enligt överenskommelse när avtalet ingås och priserna förblir desamma till utgången av den valda tidsbundna avtalsperioden, varefter avtalet fortsätter att gälla tills vidare med den produkt och de priser som bekräftas separat av Oomi Oy.
Oomi Aktiv
Oomi Aktiv-avtal kan väljas för förbrukningsplatser där elförbrukningen mäts och registreras per timme. Oomi Oy är inte skyldigt att ingå något nytt motsvarande avtal med samma kund eller för samma förbrukningsplats om det har gått mindre än tolv månader från utgången av föregående avtalsperiod. Längden på Oomi Aktiv-avtal bekräftas i avtalsbekräftelsen till kunden.
Energipriset för Oomi Aktiv-avtal är rörligt och baserar sig på Finlands timvisa områdespris, som publiceras av den nordiska elbörsen (Nord Pool AS). Det medelpris för energin som används i faktureringen består av priset för varje timme i Finlands prisområde och som ett volymvägt genomsnitt för motsvarande förbrukning.
Därtill faktureras säljarens marginal (c/kWh) och en grundavgift (€/mån.) samt mervärdesskatt. Säljarens marginal och grundavgiften meddelas när avtalet ingås och stämmer överens med det som bekräftats i avtalsbekräftelsen. Kunden informeras om eventuella ändringar i marginalen och grundavgiften senast en (1) månad innan ändringen träder i kraft.
Timvisa energipriser specificeras inte på elräkningen.
Oomi Konstant (avtalsvillkor till och med 31.12.2022)
Priset för ett Oomi Konstant-avtal som gäller tills vidare består av energiprisets andel för elderivat bundet till marknadspriset, säljarens marginal, en grundavgift och mervärdesskatt. Avtalets andel som är bunden till marknadspriset förändras regelbundet och utan särskilt meddelande varje halvår (med sex månaders mellanrum), så att det motsvarar elbörsens pris. Säljarens marginal och grundavgiften meddelas när avtalet ingås och stämmer överens med det som bekräftats i avtalsbekräftelsen. Kunden informeras om eventuella ändringar i marginalen och grundavgiften senast en (1) månad innan ändringen träder i kraft.
Prisperioderna som är bundna till marknadspriset är 1.1–30.6 och 1.7–31.12. För prisperioden 1.1–30.6 meddelas priset senast 30.11, och för prisperioden 1.7–31.12 meddelas priset senast 31.5. Priserna finns för påseende på webbplatsen enligt ovan innan de träder i kraft på www.oomi.fi.
Priset fastställs på basis av kvartalsprodukterna Q1–Q2 och Q3–Q4 för motsvarande prisperiod, vilka noterats på elbörsen Nasdaq OMX Commodities före prisperioden enligt följande:
Prisperiod 1.1–30.6
Systempriset (ENOFUTBL) för kvartalsprodukterna Q1 och Q2 fastställs som ett medelvärde av de dagliga slutnoteringarna under perioden 16.11–15.11 som föregår prisperioden, och områdesprisskillnaden (SYHELFUTBL) som ett medelvärde av de dagliga slutnoteringarna under perioden 15.5–15.11 som föregår prisperioden.
Prisperiod 1.7–31.12
Systempriset (ENOFUTBL) för kvartalsprodukterna Q3 och Q4 fastställs som ett medelvärde av de dagliga slutnoteringarna under perioden 16.5–15.5 som föregår prisperioden, och områdesprisskillnaden (SYHELFUTBL) som ett medelvärde av de dagliga slutnoteringarna under perioden 16.12–15.5 som föregår prisperioden.
Priset för varje kvartal fås genom att man räknar ihop systempriset och områdesprisskillnaden som erhållits på ovanstående sätt. Priset som används i faktureringen för varje prisperiod fås på så sätt att vinterkvartalet som motsvarar prisperioden (Q1 och Q4) ges vikten 65 procent och sommarkvartalet (Q2 och Q3) vikten 35 procent. På priset som erhålls enligt ovan tillkommer säljarens marginal (c/kWh), och därtill faktureras en grundavgift (e/mån.) samt mervärdesskatt.
Oomi Paket
I Oomi Paket-avtal som gäller tills vidare ingår en fast månadsavgift i euro (e/mån.) som kunden betalar oberoende av elförbrukningen upp till en elförbrukning på 200 kWh per månad. Om elförbrukningen under en månad överskrider 200 kWh faktureras kunden för den överskridande delen ett pris enligt Oomis prislista (c/kWh) som har meddelats kunden när avtalet ingicks samt bekräftats i avtalsbekräftelsen. Vi informerar kunden om eventuella prisändringar senast en (1) månad innan ändringen träder i kraft.
Oomi Fortlöpande
Ett Oomi Fortlöpande-avtal gäller tills vidare. Vi informerar kunden om eventuella prisändringar senast en (1) månad innan ändringen träder i kraft.
4. Ändring av avtalsvillkor och priser
För tidsbundna avtal förblir priset detsamma fram till utgången av den valda avtalsperioden, varefter avtalet fortsätter att gälla tills vidare till priser som Oomi Oy bekräftar separat. När avtalstiden löper ut kan säljaren ändra avtalsvillkoren eller -priserna genom att informera kunden om dem en (1) månad innan ändringen träder i kraft.
Vi informerar om prisändringar för avtal som gäller tills vidare minst en (1) månad innan ändringen träder i kraft. Timspecifika ändringar i energipriset för Oomi Aktiv-avtal och de regelbundna prisändringar som görs var sjätte månad i den prisandel för Oomi Konstant-avtal som är bunden till marknadspriset är däremot inte sådana ändringar av pris eller avtalsvillkor som kunden informeras om i förväg (EFV 2014 8.2; ELV 2019 13.2).
Eventuella ändringar och tillägg i skatter och skatteliknande avgifter beaktas i elförsäljningspriserna genast från och med att skyldigheten att betala skatten eller avgiften träder i kraft. Vi informerar om ändringen när vi känner till dess exakta inverkan på priset. Dessa ändringar gäller även tidsbundna avtal.
Oomi Oy förbehåller sig rätten att ändra även avtalsvillkoren, och vi informerar om eventuella ändringar minst en (1) månad innan ändringen träder i kraft. Kunden informeras om ändringar i avtalet och dess villkor till den post- eller e-postadress som hen har uppgett.
5. Övriga villkor
Säljaren ansvarar inte för serviceavbrott, skador eller fel som störningar i datakommunikationen, fel i datasystem eller skadliga program har orsakat i självservicen. Vid störningar har säljaren rätt att häva avtal som kunden tecknat i självservicen.
Vi strävar alltid efter att lösa meningsskiljaktigheter som gäller avtal genom förhandlingar. Kunden kan få information och hjälp även hos konsumentrådgivningen (www.kkv.fi/sv/konsumentradgivning). Kunden kan skriftligen föra ärendet till behandling i konsumenttvistenämnden, som kan ge rekommendationer om hur tvisten ska lösas (www.kuluttajariita.fi).
6. Mätning av elförbrukningen och fakturering
Det lokala elnätsbolaget svarar för mätningen av elförbrukningen (elöverföringen). Faktureringen baserar sig på förbrukningen av timenergi alltid då det är möjligt. I annat fall används den förbrukningsprognos som det lokala elnätsbolaget har uppgett för förbrukningsplatsen.
För avtal om tids- eller säsongsel gäller priset på dagel vid tidsel må–sö kl. 7–22, och priset på säsongsel på vinterdagar må–lö kl. 7–22 under perioden 1.11–31.3. I faktureringen kan Oomi Oy även använda det lokala nätbolagets tidsindelning. Om produkten som har valts för elförsäljningsavtalet inte är förenlig med den tidsindelning som nätbolaget använder eller för mätningen på förbrukningsplatsen (föremålet för avtalet) har Oomi Oy rätt att använda en lämplig försäljningsprodukt.
Nätbolaget fakturerar kunden för överföring av elen enligt sin prislista.
Oomi Oy har rätt att berätta för kunden om det e-fakturaalternativ som företaget erbjuder genom att informera banker som erbjuder e-fakturering om det, varvid kunden ser förslaget i sin nätbank och kan göra en beställning av e-fakturor till Oomi Oy.
7. Specialvillkor för tilläggstjänster till avtal
Oomi Oy:s tilläggstjänster med extra avgifter kan väljas för objekt vars årliga elförbrukning är högst 40 000 kWh och faktureras i samband med elräkningen för elförsäljningsavtalet. Beroende på elförsäljningsavtalet kan kunden välja en eller flera tilläggstjänster till det, och kunden får en bekräftelse på den eller dessa i samband med elförsäljningsavtalet eller en separat bekräftelse för tilläggstjänsten. Dessa specialvillkor reglerar tilläggstjänsterna.
Beställningar av tilläggstjänster har en ångerrätt på 14 dagar från beställningen. Annulleringar ska meddelas per e-post eller telefon till Oomi Oy:s kundtjänst. Tilläggstjänsterna annulleras automatiskt om kundens elförsäljningsavtal annulleras.
Priset på tilläggstjänsterna är enligt gällande prislista. Oomi Oy har rätt att ändra specialvillkoren för tilläggstjänster och priserna på tilläggstjänsterna Pristak och Förnybar som gäller tills vidare genom att informera kunden om ändringarna senast en (1) månad innan de träder i kraft.
Oomi Pristak
Pristak är en tilläggstjänst med månadsavgift som kan väljas till Oomi Aktiv-avtal, då den årliga elförbrukningen på förbrukningsplatsen är högst 40 000 kWh. Om tjänsten Pristak har valts för ett avtal debiteras kunden inte för den del som överskrider elbörsens timspotpris, som har meddelats kunden när avtalet ingicks och i bekräftelsemeddelandet för avtalet, även om elbörsens timspotpris skulle vara högre.
Månadsavgiften för Pristaket fastställs enligt den årliga förbrukningen på förbrukningsplatsen och de prisklasser som gäller när avtalet ingås. Prisklassen väljs på basis av den årliga elförbrukningen när avtalet ingås. Kundens elförbrukning kontrolleras vid behov, och om den verkliga årliga förbrukningen överskrider den maximala förbrukningsnivån för prisklassen har Oomi Oy rätt att automatiskt ändra till rätt prisklass för kundens avtal eller annullera tjänsten Pristak för avtalet, om den verkliga årliga förbrukningen överskrider den maximala förbrukningsnivån 40 000 kWh. Vi informerar kunden om ändringen i första hand per e-post eller sms, i andra hand per post. Det är på kundens ansvar att se till att Oomi Oy har en aktuell e-postadress till hen.
Pristaket träder i kraft på datumet för elförsäljningsavtalets ikraftträdande, eller om Pristaket läggs till avtalet senare träder det i kraft i början av följande månad efter beställningstillfället. Tjänsten Pristak kan inte utnyttjas retroaktivt för avtalet.
Pristaket gäller tills vidare, och uppsägningstiden för det är 14 dagar för kunden. För Oomi Oy är uppsägningstiden för tjänsten en (1) månad.
Oomi Förnybar
Oomi Förnybar är en tilläggstjänst med månadsavgift som kan väljas för vilket elförsäljningsavtal som helst, då den årliga elförbrukningen på förbrukningsplatsen är högst 40 000 kWh. Om den verkliga årliga förbrukningen överskrider den maximala gränsen kan Oomi Oy ta bort tjänsten från avtalet.
Ett avtal som kompletterats med tjänsten Oomi Förnybar produceras med hundra procent förnybar energi, som är en kombination av el som producerats med vatten- och vindkraft samt solenergi. Elens ursprung garanteras i enlighet med det europeiska systemet för ursprungsgarantier, Guarantee of Origin.
Oomi Förnybar träder i kraft tidigast på datumet för elförsäljningsavtalets ikraftträdande eller om elförsäljningsavtalet redan är i kraft, tidigast på beställningsdagen. För tidsbundna elförsäljningsavtal gäller Oomi Förnybar inte längre än till utgången av den tidsbegränsade avtalsperioden och tills vidare för avtal som gäller tills vidare. Tjänsten Oomi Förnybar upphör att gälla om kundens elförsäljningsavtal löper ut.
Uppsägningstiden för tjänsten är 14 dagar för kunden och en (1) månad för försäljaren.
Bytesgaranti
Bytesgaranti är en tilläggstjänst med månadsavgift som kan väljas för vilket som helst av Oomi Oy:s tidsbundna elförsäljningsavtal, då den årliga elförbrukningen på förbrukningsplatsen är högst 40 000 kWh. Om den verkliga årliga förbrukningen överskrider den maximala gränsen kan Oomi Oy ta bort tjänsten från avtalet.
Bytesgarantin träder i kraft samma dag som elförsäljningsavtalet och är bundet till avtalet och förbrukningsplatsen. Bytesgarantin kan inte tecknas för elförsäljningsavtal senare än 14 dagar efter att avtalet har ingåtts.
Bytesgarantin gäller och faktureras fram till utgången av avtalsperioden för kundens tidsbundna elförsäljningsavtal. Med hjälp av Bytesgarantin kan kunden mitt under den tidsbegränsade avtalsperioden byta till ett annat av Oomi Oy:s elförsäljningsavtal med minst lika lång tidsbegränsning som det elförsäljningsavtal som Bytesgarantin ursprungligen tecknades för. Bytesrätten gäller en gång under avtalsperioden, dock med beaktande av att kunden under ett tvåårigt tidsbegränsat avtal kan utnyttja bytesrätten ett år efter det föregående bytet. Om kunden använder sig av avtalets bytesrätt under avtalsperioden
och inte väljer tjänsten Bytesgaranti för det nya avtalet, faktureras de månadsrater för tjänsten Bytesgaranti som finns kvar för avtalsperioden för det bytta tidsbundna elförsäljningsavtalet på kundens följande elräkning.
Vid utnyttjande av Bytesgarantin har det nya elförsäljningsavtalet en ångerrätt på 14 dagar. Om avtalsändringen inte annulleras inom ångerfristen träder det nya tidsbundna elförsäljningsavtalet i kraft. Om avtalsbytet annulleras fortsätter kundens tidigare tidsbundna elförsäljningsavtal och tjänsten Bytesgaranti till den aktuella avtalsperiodens slut. Om kunden inte utnyttjar bytesrätten under det tidsbundna avtalet upphör Bytesgarantin och faktureringen av den när avtalstiden löper ut. Avtalsperioden för Bytesgarantin upphör även när kunden flyttar från förbrukningsplatsen och när elförsäljningsavtalet för den aktuella förbrukningsplatsen löper ut. Bytesrätten kan utnyttjas endast genom att kunden kontaktar Oomi Oy:s kundtjänst.
Tjänsten Bytesgaranti har en ångerrätt på 14 dagar från beställningen. Om beställningen annulleras träder Bytesgarantin inte i kraft. Annulleringar ska meddelas per e-post eller telefon till Oomi Oy:s kundtjänst. Om Bytesgarantin inte annulleras inom ångerfristen fortsätter Bytesgarantin att gälla för kundens elförsäljningsavtal utan möjlighet till uppsägning fram till utgången av den tidsbegränsade avtalsperioden.
Oomi Produktspecifika villkor, konsumenter