Yritysten laskutus
Voit hoitaa yrityksesi sähkölaskut näppärästi e-laskulla, verkkolaskulla tai koontilaskulla. Lisäksi yrityksesi sähkölaskut löytyvät kätevästi Online-palvelussamme ajasta ja paikasta riippumatta. Voit ilmoittaa yrityksesi verkkolaskutusosoitteen tai laskutusosoitteen muutoksen helposti ja nopeasti lomakkeen avulla.
Laskun maksuun, eräpäivän siirtoon, perintään ja maksuaikaan liittyvissä kysymyksissä voit ottaa yhteyttä maksuneuvontaamme.
Alta löydät tarkemmin eri laskutus- sekä yhteydenottotapoja yritysten laskutukseen liittyen.
Yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Muutos astuu voimaan sunnuntaina 1.9.2024. Muutoksen myötä Oomin sopimusten, tuotteiden ja palveluiden hinnat muuttuvat uudesta arvonlisäverokannasta johtuen.
Muutos koskee sekä määräaikaisia että toistaiseksi voimassa olevia sähkösopimuksia ja niiden lisäpalveluja. Muiden kodin ja arjen palvelujen kohdalla sovelletaan toimitushetkellä voimassa olevaa arvonlisäverokantaa. Kaikki tilaukset, sopimukset ja ostot noudattavat voimaantulopäivästä lähtien uutta verokantaa.
Lisätietoja muutoksesta löydät osoitteesta oomi.fi/alv.
Näin luet sähkölaskua
Pohditko, mistä laskusi muodostuu? Entä tiesitkö, mitä kaikkea tietoa laskultasi löytyy? Syvenny sähkölaskun anatomiaan täällä.
Olemme uudistaneet laskutustamme. Olet saanut toukokuusta alkaen uuden näköisen laskun. Jatkossa laskulla ei ole tilisiirtolomaketta, mutta löydät maksutiedot tutulta paikalta laskun alaosasta.
E-lasku
E-lasku on pankkien kehittämä turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Voit tehdä e-laskutilauksen jo ennen ensimmäistä sähkölaskua. Toimitamme sopimusvahvistuksessa sinulle laskutusperustetunnuksen, jonka avulla voit tehdä e-laskuvaltuutuksen omassa verkkopankissasi.
Verkkolasku
Voit ilmoittaa tai muuttaa yrityksesi verkkolaskutusosoitteen täällä.
Toimitamme tällä hetkellä verkkolaskuja seuraaville operaattoreille:
- Aktia Pankki Oyj
- Apix Messaging Oy
- Basware Oyj
- CGI Suomi Oy
- Danske Bank A/S
- Handelsbanken
- InExchange Factorum AB
- Maventa Oy
- Nordea
- Oma säästöpankki Oyj
- Opentext (ent. Liaison Technologies Oy)
- OpusCapita Solutions Oy
- OP-Pohjola-ryhmä
- Pagero Oy
- POP Pankki
- Posti Messaging Oy
- Ropo Oy
- S-Pankki Oy
- Telia Finland Oyj
- Tieto Oyj
- Ålandsbanken Abp
Tee sähköinen ilmoitus verkkolaskupalvelun aloittamisesta.
Lisätietoa saat verkkolaskuosoite.fi-palvelusta.
Koontilasku
Mikäli yritykselläsi on useita käyttöpaikkoja, ne voidaan kaikki eritellä ja laskuttaa yhdellä laskulla.
Sähköinen maksumuistutus
Olemme ottaneet käyttöön sähköisen maksumuistutuksen. Jos yrityksesi on saanut laskut sähköisenä ja lasku jää maksamatta eräpäivään mennessä, saat maksumuistutuksen jatkossa samalla tavalla kuin alkuperäisen laskun.
Palvelu toimii kaikilla verkkolaskuoperaattoreilla. E-laskun osalta palvelu on käytössä tässä vaiheessa Danske Bankin, OP:n, S-Pankin ja Ålandsbankenin asiakkaille. Palvelu laajenee muiden pankkien asiakkaille sitä mukaa, kun pankit ottavat sähköisen muistuttamisen käyttöönsä.
Maksuneuvonta yrityksille
Laskun maksusta, eräpäivän siirrosta, perinnästä ja maksuajasta voit ottaa yhteyttä maksuneuvontaan 09 2315 0466 (mpm/pvm)*, ma-pe 8-17.
*Puhelut 09-alkuisiin numeroihin maksavat oman liittymäsi matkapuhelu- tai paikallisverkkomaksun verran.
Usein kysyttyä laskutuksesta
Voiko laskun eräpäivää muuttaa tai saada lisää maksuaikaa?
Jos tarvitset maksuaikaa laskulle, olethan yhteydessä maksuneuvontaamme ennen laskun eräpäivää. Voit tarvittaessa siirtää eräpäivää kaksi viikkoa eteenpäin laskun alkuperäisestä eräpäivästä. Tee eräpäivän siirto kätevästi maksuneuvonnan online-palvelussa tai soittamalla maksuneuvontaamme.
Jos laskusi on poikkeuksellisen suuri, voit neuvotella maksusuunnitelmasta maksuneuvontamme kanssa.
- Maksuneuvonta: 09 2315 0466, ma-pe 8-20
- Voit myös hoitaa laskun maksamiseen liittyviä asioita maksuneuvonnan online-palvelussa myropo.fi
Teemme yhteistyötä Ropon kanssa, joka vastaa maksuaikaan, laskun maksamiseen ja perintään liittyviin kysymyksiin
Mitä laskulla oleva tieto sähkön tuotannon kannustimista tarkoittaa?
Laskuille on 1.6.2024 alkaen lisätty maininta: ”Sähkön tuotannon energialähteet ovat voineet hyötyä myös sellaisista kannustimista, joita ei ole rahoitettu laskuerittelyssä mainituilla maksuilla”.
Tämä tarkoittaa, että sähkönmyyjien, kuten Oomin, toimittaman sähkön osalta uusiutuvia energialähteitä käyttävien sähkön tuottajien saamat tuotantotuet tai energian tuotantohankkeet ovat voineet saada esimerkiksi ns. syöttötariffituotantotukia tai rahoitus- tai investointitukia, jotka on rahoitettu julkisin varoin. Näistä tukimuodoista muodostuvia kustannuksia ei rahoiteta sähkön loppukäyttäjiltä erikseen perittävillä maksuilla.
Maininta laskuilla perustuu Energiaviraston määräykseen sähkön myyntiä ja sähkön jakelua koskevien laskujen erittelystä. Määräyksen 4 §:n 6 momentilla täytetään sähkön sisämarkkinoista annetun direktiivin 2019/944/EU täytäntöönpanon edellyttämät vaatimukset. Voit lukea asiasta tarkemmin Energiaviraston sivuilta energiavirasto.fi/maaraykset.
Mistä voin tarkistaa vanhat laskut?
Kaikki Oomilta saamasi laskut löytyvät Online-palvelustamme.
Löydät vanhat sähkölaskusi myös verkkopankistasi, jos käytössäsi on ollut e-laskutus. Tarvittaessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Maksaako paperilasku?
Emme veloita paperilaskun lähettämisestä maksua.
Jos haluat vanhasta laskustasi kopion, veloitamme laskukopioista palveluhinnastomme mukaan.
Voiko yritykselle saada sähköisen laskun?
Turvallisin ja helpoin tapa vastaanottaa lasku on sähköinen lasku. Näin laskusi
ei myöskään huku matkalla tai unohdu sähköpostiisi. Voi tilata yrityksesi
laskut joko verkkolaskuna tai e-laskuna.
Verkkolaskujen käyttöönotto on helppoa ja tehokasta. Verkkolaskut edellyttävät sopimusta verkkolaskuvälittäjän kanssa sekä laskutusohjelmistoa, joka tukee verkkolaskujen käsittelyä. Jos yritykselläsi on käytössä verkkolasku, voit ilmoittaa verkkolaskuosoitteen sivulla oomi.fi/verkkolasku.
E-laskun saat suoraan verkkopankkiisi. Verkkopankissa laskun tiedot ovat
valmiina ja maksaminen on helppoa. Voit tehdä e-laskusopimuksen verkkopankissasi jo tänään. E-laskusopimuksen tekemiseen tarvittavat tiedot löydät laskun etusivulta.
Miksi saan kaksi erillistä sähkölaskua?
Sähkön siirrosta ja sähkön myynnistä vastaavat eri yhtiöt. Paikallinen verkkoyhtiö lähettää oman laskunsa sähkön siirrosta ja sähkönmyyjä, kuten Oomi, lähettää oman laskunsa myydystä sähköstä.
Oomin asiakaspalvelu yrityksille
Palvelemme sinua sähkönhankintaan, aurinkovoimaloihin, latausratkaisuihin ja työsuhdepyöriin sekä asiakaspalveluun ja laskutukseen liittyvissä kysymyksissä. Soita asiakaspalveluumme tai jätä yhteydenottopyyntö alla olevasta linkistä.
Voit hoitaa sähkösopimusasioita myös Online-palvelussamme ajasta ja paikasta riippumatta 24/7.