Moniyrittäjä Seppo Helanen on keskittänyt sähköasiansa Oomille
Kolmea yritystä johtava Seppo Helanen on uskonut kaikkien yritystensä sähköasiat Oomin käsiin. Yhteistyön myötä hän on saanut helppoutta ja vakautta yrittäjän arkeen.

Limingan Tupoksessa sijaitseva Vihiluodon kala on tuttu maamerkki monelle nelostietä ajavalle. Aikanaan pohjoissuomalaisena rakennustekona mainetta niittänyt rakennus on muotoilultaan poikkeuksellinen. Osa näkee siinä kalan, osa laivan tai jopa valaan piirteitä. Näissä tiloissa Seppo Helanen johtaa kalanjalostustukkuaan ja ravintolaansa.
Vihiluodon kala savustaa ja myy kalaa ympäri Suomen ravintoloille, ammattikeittiöille sekä keskusliikkeille. Kolmea yritystä menestyksekkäästi pyörittävä Helanen sanoo pilke silmäkulmassa ryhtyneensä yrittäjäksi, ”koska ei ole muuta osannut”. Yli 40-vuotisella uralla on ollut monenlaisia käänteitä, ja luja usko tulevaisuuteen on aina vienyt eteenpäin.
– Ravintolaan laajentuminen oli aikanaan suuri riski, jota rahoittajat epäilivät. Mutta se on osoittautunut menestykseksi, ja tuottaa nykyisin paremmin kuin itse kalatukku, Helanen hymyilee.
Tällä hetkellä Helanen työllistää extraajat mukaan lukien noin 30 henkilöä. Yritys on käytännössä perheyritys, jossa seuraava sukupolvi on jo mukana esimerkiksi ravintolan vetämisessä.
Oomin asiantuntija tuo helppoutta
Pitkään jatkunut kumppanuus Oomin kanssa alkoi vuonna 2011 samaan aikaan, kun Helanen aloitti ravintolan rakentamisen. Yhteistyö avainasiakkuuspäällikkö Kari Heikkisen kanssa on alusta asti merkinnyt Helaselle huolettomuutta. Hän voi luottavaisin mielin keskittyä yritystensä pyörittämiseen, kun energia-asiat ovat varmoissa käsissä.
– Helppous on se juttu. Kari huolehtii, että sopimukset ovat kunnossa ennen niiden umpeutumista. Se auttaa ennakoimaan, kun tiedän, ettei tule pomppuja hinnoissa, Helanen perustelee.
Helasen mielestä erityisesti koronapandemian aikaan ja korkeiden sähkönhintojen vuosina kumppanuudesta Oomin kanssa on ollut merkittävää etua. Arjessa hän kokee kommunikoinnin joustavaksi, kun asiat voi hoitaa ilman jonottamista suoraan oman yhteyshenkilön kanssa. Myös Heikkinen pitää yhteistyötä mutkattomana ja suoraviivaisena.
– Sepon kanssa on helppo tehdä töitä, koska hän voi yrittäjänä tehdä päätöksiä nopeasti ja lähteä rohkeasti kokeilemaan uusia ratkaisuja. Tämän tyyppisiä uusia avauksia voivat jatkossa olla esimerkiksi energiavarastoratkaisut, joista on jo Sepon kanssa alettu keskustella, Heikkinen nostaa.
Hybridisopimus sopii sesonkivaihteluun
Vihiluodon kalan sähkösopimukset on hoidettu siten, että niissä on pääosin kiinteähintainen osuus ja pieni markkinahintaan sidottu jousto-osa.
– Karin suosittelema hybridisopimus tuo meille ennakoitavuutta. Se on erityisen tärkeää ravintolatoiminnassa, jossa kulutus painottuu päiviin ja sesonkeihin. Esimerkiksi hiihtolomaviikkoina tai kesäloma-aikana ravintolassa käy päivässä jopa tuhat asiakasta, Helanen huomauttaa.
Helasen yritysryppään kolmas tukijalka on marjanviljelyyn ja mehutuotantoon keskittyvä Marjarannikko. Helanen hankki muutama vuosi sitten Marjarannikolle aurinkopaneelijärjestelmän Oomin kautta. Hän kehuu raportointipalveluita helppokäyttöisiksi, koska niistä näkee selkeästi aurinkosähkön tuotannon ja kulutuksen.
Tulevaisuudessa Helanen haluaakin keskittyä enemmän Marjarannikon kehittämiseen. Silloin voi karistaa konttoritöiden pölyt harteilta ja nousta traktorin selkään. Tilalla on noin 60 000 marja-aronia-, mustaherukka- ja tyrnipensasta, jotka vaativat aikaa ja huolenpitoa.
Helanen on tyytyväinen, että voi luottaa Oomiin kaikkien yritystensä energiakumppanina. Hän arvostaa erityisesti avointa keskustelua ja ajankohtaista tietoa uusista ja heidän yritykselleen sopivista palveluista – ja ennen kaikkea luottamusta.