Kelassa on satoja työsuhdepyörien käyttäjiä
Green office -sertifikaatin saanut Kela pyrkii edistämään hyvää henkilöstökokemusta ja lisäämään ympäristöystävällistä liikkumista työsuhdepyöräilyn avulla
Kelan henkilöstökyselyiden mukaan työntekijät pitävät Kelaa erittäin hyvänä työpaikkana. Työsuhdepyöräily on mainio lisä keinovalikoimaan, jolla Kela tukee henkilöstön hyvinvointia ja viihtyvyyttä. Kelalaisten toiveita työsuhdepyöräedulle kartoitettiin ennen palvelun kilpailuttamista.
– Valtaosa toivoi itselleen sähköpolkupyörää, jonka hinta-arvio oli noin 2 400 euroa. Lisäksi toivottiin huoltobudjettia, vakuutusturvaa ja sitä, että sopimuskauden päättyessä pyörän voi lunastaa itselleen. Huomioimme nämä kaikki asiat kilpailutuksessa, Tuija Jokinen Kelasta summaa.
Jokisen mukaan yhteistyö sekä Oomin että Vapauden kanssa on toiminut kaiken kaikkiaan erinomaisesti. Jos on ollut selvitettäviä asioita, vastaukset on saatu opeasti. Myös työntekijöillä on erittäin positiivisia kokemuksia etuuden käyttöönotosta ja siihen liittyvästä palvelusta.
Kelassa on jo 332 henkilöä ottanut työsuhdepolkupyörän käyttöönsä. Ensimmäisenä sopimusvuonna pyöriä meni noin 200. Kelassa laadittiin polkupyöräpolitiikka yhteistyössä Oomin asiantuntijoiden kanssa.
– Keskeytysturva on ollut meille erittäin tärkeä asia, koska meidän pelisääntöjemme mukaan työnantajalle ei saa koitua ylimääräisiä kustannuksia. Jos kelalainen lähtee pois meidän palveluksestamme, hän vastaa itse mahdollisista kustannuksista, jos työsuhdepolkupyörän sopimuskausi on kesken. Tämä on ollut meille erittäin hyvä ratkaisu, Jokinen summaa.
Helinin perheen valinta oli tavarapyörä
– Meille syntyi muksu 2020 keväällä, ja olin pitkään haaveillut ”faijapyörästä”. Kun tuli mahdollisuus hankkia työsuhdepyörä, olin heti kärppänä liikenteessä. Minulla oli malli jo katsottuna, joten tiesin minkä haluan. Hankinta meni tosi napakasti – sain hyvää palvelua kumppaniliikkeestä ja pyörän nopeasti käyttööni, Jukka Helin Kelasta kertoo.
Helinille kertyy nykyään melkein enemmän kilometrejä pyörällä kuin autolla. Tavarapyörämalli on ollut hänen mielestään kätevä siksi, että sillä saa kuljetettua lähes kaiken tarvittavan. Kaupungissa kymmenen kilometrin matka on ketterämpi kulkea pyörällä kuin autolla. Kun perheen lapsi kasvaa ulos lastenistuimesta, polkupyörä siirtyy yhä enemmän aikuisten käyttöön. Pyörä on Helinille pitkäaikainen investointi, jonka hän aikoo ehdottomasti säilyttää.
– Polkupyöräetu on mahtava asia. Itse suhtaudun siihen kuin helppona ja riskittömänä osamaksuna. Meidän mallillamme se ei välttämättä ole rahallisesti niin kannustava, mutta toisaalta se on riskitön, sisältää vakuutukset ja pyörän voi halutessaan palauttaa, Helin summaa.