Näin yritykset voivat varautua tulevaan talveen

Yritysten kannattaa viimeistään nyt pohtia, miten sähkössä voisi säästää. Säästötalkoisiin osallistuminen hyödyttää parhaimmillaan koko yhteiskuntaa, ja pienentää sähkölaskun loppusummaa.

Yksi keskeisimmistä yritysten sähkönsäästövinkeistä liittyy kulutushuippujen välttämiseen. Kysynnän joustolla tarkoitetaan tilannetta, jossa yritys siirtää sähkönkäyttöä niille tunneille, jolloin energia on edullisempaa. Myös ennakointi kannattaa, sillä sähkön hinta tiedetään aina edeltävänä päivänä.

– Jos yrityksellä on esimerkiksi käytössä lämpöpumppuja jäähdyttämiseen tai lämmittämiseen, niin ne kannattaa mahdollisuuksien mukaan säätää toimimaan kalliiden tuntien ulkopuolella, esimerkiksi yöllä tai sellaisina päivinä, kun hinta on alempana, Oomin liiketoimintajohtaja Ari Lehtinen vinkkaa.

Yrityksen toiminnan luonne huomioiden on syytä pohtia, mitä voidaan ohjata tuntitasolla, mitä päivätasolla. Voisiko kiinteistöä tai liiketilaa lämmittää jo sunnuntain ja maanantain välisenä yönä, jotta maanantain piikeiltä säästytään?

– Ei ole olemassa yhtä tapaa, joka sopisi kaikille, joten yrityksen tulee itse tarkastella omaa toimintaa ja löytää ne toiminnot, joissa sähkön säästäminen on mahdollista, Oomin sähkökauppapäällikkö Marko Rinta-Korhonen toteaa.

Lämpötilaa alemmas, valaistuksen muuttaminen

Kiinteistönomistajien vinkkilista on pitkälti sama kuin kuluttajilla. Lämpötilan lasku, valaistuksen himmentäminen sekä lamppujen vaihto energiaa säästäviin led-lamppuihin sekä sähkökatkoihin varautuminen ovat nyt ajankohtaisia ja yksinkertaisimpia tapoja vaikuttaa. Pidemmällä aikavälillä kiinteistöissä kannattaa myös tehdä energiakatselmus ja arvioida tilojen energiankäyttöä.  

– Lisäksi työntekijöiltä tarvitaan nyt joustavuutta. Esimerkiksi työajan muuttuminen päivävuorosta yövuoroon voi tuntua isolta muutokselta, mutta sen ansiosta yritys saattaa välttää esimerkiksi kasvaneista sähkölaskuista aiheutuneet lomautukset, Rinta-Korhonen huomauttaa.

Yritykset voivat hakea myös energianeuvontaa esimerkiksi kunnilta. Ulkopuolinen apu voi helpottaa oman energiankäytön tarkastelua ja parempien toimintatapojen löytymistä. Yrityksiä kannustetaan myös osallistumaan työ- ja elinkeinoministeriön, ympäristöministeriön, valtioneuvoston kanslian, Energiaviraston, Motivan ja Sitran yhteistyössä toteuttamaan Astetta alemmas -kampanjaan.

Kampanjaan on ilmoittautunut mukaan jo reilusti yli 600 yritystä ja työyhteisöä. Kampanjaan osallistuminen on helppoa, sillä mukaan voi lähteä pienilläkin teoilla.

Lue lisää yrityksille suunnattuja säästövinkkejä ja tutustu Astetta alemmas -kampanjaan.