Mikä on Oomi ja miksi sain niiltä sähkölaskun?

Tähän artikkeliin on haastateltu Oomin Kari Heikkistä. Kari on pitkän linjan oomilainen, jonka sähköiset juuret ovat Pohjoista voimaa -yhtiöiden maaperässä Oulussa. Kari on ollut mukana seuraamassa sähkömarkkinoita sen avautumisesta lähtien ja saanutkin nähdä sinä aikana markkinoiden ja järjestelmien valtavan kehityksen. Tärkeintä kuitenkin on ollut yhteistyö asiakkaiden kanssa ja asiakkaiden arjen ymmärtäminen.

Kari, mitä on Oomi ja erityisesti mitä se on yrityksille?

Oomi Energia on uusi kotimainen 1.4.2020 toimintansa aloittanut sähkönmyyntiyhtiö. Kyseessä ei päivämäärästä huolimatta ole aprillipila, vaan yksi suurimmista alan toimijoista Suomessa.

Oomin omistajina ovat pitkäaikaiset ja paikalliset energia-alan yhtiöt: Vantaan Energia, Lahti Energia, Pori Energia, Oulun Seudun Sähkö sekä Oulun Sähkönmyynti ja sen osakkaat: Oulun Energia, Tornion Energia, Haukiputaan sähköosuuskunta, Raahen Energia, Rantakairan Sähkö ja Tenergia. Upea kattaus ympäri Suomen.

Meidän vahvuutemme on juurikin näissä perustajayrityksissä ja niistä Oomiin siirtyneiden henkilöiden mukanaan tuomassa vankassa kokemuksessa energia-alasta. Lisäksi olemme onnistuneet saamaan loistavia uusia lisävahvistuksia tiimeihimme muilta toimialoilta.

Olemme asiakkaalle luotettava, ketterä ja helposti tavoitettava energia-alan kumppani. Me tykätään käyttää termiä ”arjen ymmärtäjä” – siis kumppani, jolta asiakas saa kustannustehokkaasti juuri omaan yritystoimintaan sopivan palvelukokonaisuuden.

Mikä Oomissa on kiinnostavaa ja erilaista?

Me ollaan tehty yhteyshenkilöiden tavoitettavuus mahdollisimman helpoksi. Puhelut ja sähköpostit ei mene keskusten kautta, vaan meille on ihan suorat yhteystiedot. Näin asiat saadaan hoidettua maaliin mahdollisimman sujuvasti. Tämän lisäksi asiantuntijuuden todentamiseksi Oomissa on iso joukko Sertifioitu sähkökauppias -tutkinnon suorittaneita henkilöitä. Me kehitetään meidän toimintaa ja palveluita jatkuvasti, joten uusia palvelupaketteja on odotettavissa myös tulevaisuudessa.

Tällä hetkellä tarjoamme valtakunnallisesti seuraavia asiakaskohtaisesti räätälöityjä palveluita:
- sähkönhankintasopimukset ja niihin liittyvät raportointipalvelut
- aurinkosähköjärjestelmät
- autolatausjärjestelmät

Miten Oomin ensimmäiset puoli vuotta on mennyt?

Oomin toiminnan aloitus huhtikuun alussa sattui päällekkäin maailmanlaajuisen korona-pandemian ja siitä johtuvien rajoitteiden kanssa, joka toi omat toiminnan järjestelyt erinäisten etäpalaverien muodossa. Mutta hyvin siitäkin selvittiin. Erikoistilanne on tietysti edelleen päällä, mutta eteenpäin mennään.

Oma tuntemukseni on, että Oomin porukka on erittäin sitoutunut toiminnan kehittämiseen ja tarjoamaan asiakkaille tulevaisuudessa entistäkin laajemman tuoterepertuaarin. Ensimmäiset puoli vuotta onkin mennyt tosi vauhdikkaasti lähinnä etätyön merkeissä, johon on sisältynyt asiakkuuksien hoidon lisäksi mm. ohjelmistojen käyttöönottoa, etäpalavereja, uusiin työkavereihin ja toimittajiin tutustumista sekä palvelukokonaisuuksien kehittämistä.

Miksi luottaisin Oomiin, kun olen aina tehnyt hommia paikallisen energiayhtiön kanssa?

Oomin omistajat ovat vakavaraisia suomalaisia energiayhtiöitä ja yhteyshenkilö on pääsääntöisesti asiakkaalle sama kuin omistajayhtiöiden aikaan. Ei siis syytä huoleen.

Yhteyshenkilöiden vankka paikallistuntemus alueellisesta yritystoiminnasta mahdollistaa oikeastaan todella ketterästi kokoamaan kulloinkin asiakkaan tarpeeseen sopivat Oomin asiantuntijat. Yhteyshenkilö toimii mielellään linkkinä myös asiakkaan ja oman alueen omistajayhtiön välillä, mikäli asiakkaalla on tarve saada heidän tarjoamiaan palveluja.

Mitä muuta haluaisit kertoa Oomista?

Itse pidän suuressa arvossa meidän yrityksen arvoja. Ne eivät ole tyhjiä sanoja ruudulla, vaan aidosti joka päivä toimintaani ohjaavia asioista. Haluaisin vielä jakaa ne lukijoillemme.

Ensimmäisenä on asiakaskeskeisyys. Koko toimintamme ydinarvoja ovat asiakastyytyväisyys, luotettavuus, asiakkaan kuunteleminen ja asiakaskokemuksen jatkuva parantaminen

Sitten on edelläkävijyys. Olemme uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisen innovatiivinen edelläkävijä. Tai edelläkävelijä, kuten jossain tv-mainoksessa sanotaan.

Sitten tämä, josta olen jo aiemmin maininnut eli valtakunnallinen paikallisuus. Yhtiön toiminta rakentuu vahvojen alueellisten osakasyhtiöiden varaan. Olemme valtakunnallisesti palveleva yritys, jolla on vahvat paikalliset juuret.

Nykytiedon valossa voisin myös väittää, että yritys, jolla ei ole vastuullisuutta rakennettu sisään toimintaansa, ei toimi asiakkaidensa parhaaksi. Siispä asenteemme asiakkaitamme, työntekijöitämme ja kumppaneitamme kohtaan on tasa-arvoinen ja kunnioittava. Meidän myynti ja oman toimintamme kehittäminen perustuu vastuullisuuteen ja kestävyyteen. Ja tämän lisäksi otamme kaikessa toiminnassamme huomioon ympäristöystävällisyyden ja kestävän kehityksen periaatteet.

Eikä pidä unohtaa tuloksellisuutta. Tavoitteenamme on halu kasvaa tuloksellisesti kilpailukyky ja kannattavuus säilyttäen.

Toivomme yritysasiakkailta matalalla kynnyksellä yhteydenottoja sähkönhankintaan, aurinkosähkö- ja autolatausjärjestelmiin tai palvelujen kehittämiseen liittyen.

Yritysmyynnin yhteystiedot