3 vinkkiä sähköauton latauspisteen valintaan

Maaliskuusta 2021 alkaen uusi latauslaki koskettaa käytännössä melkein kaikkia suomalaisia kiinteistöjä pois lukien omakotitalot ja pienimmät taloyhtiöt sekä yrityskiinteistöt. Viimeistään nyt on ajankohtaista miettiä latauspisteet työntekijöiden, asiakkaiden, asukkaiden ja vieraiden sähköautoille.

Kiinteistönomistajilla mikroyrityksiä lukuun ottamatta on jatkossa velvollisuus suunnitella ja asentaa sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latauspistevalmiuksia. Laki koskee liike- ja julkiskiinteistöjä, asuinkiinteistöjä sekä niihin liittyviä pysäköintirakennuksia.

Kokosimme kolme yleistä kysymystä latausratkaisun valintaan liittyen, joista on apua sekä yrityksille että taloyhtiöille:

1. Millaista tehoa kohteessa tarvitaan?

Valittavissa on normaalitehoinen tai suuritehoinen latauspiste. Tarve riippuu käytännössä siitä, kuinka kauan asiakas tai asukas viettää aikaa kohteessa. Lataako hän autoaan puoli tuntia vai yön yli? Normaalitehoisilla latauslaitteilla voidaan ladata autosta riippuen noin 20–100 kilometriä lisää toimintamatkaa tunnissa. Suuritehoisella pikalatauslaitteella saadaan lisättyä toimintamatkaa noin 100–300 kilometriä puolessa tunnissa.

2. Kenelle käyttöoikeudet latauspisteeseen annetaan?

Latauspiste voi olla kaikkien käytössä. Julkinen latauspiste soveltuu erinomaisesti kauppakeskuksille, huoltoasemille ja palvelupisteille. Käyttöoikeus on mahdollista rajata vain esimerkiksi työntekijöiden tai taloyhtiön asukkaiden käyttöön.

3. Miten lataussähkön hinnoittelu ja maksu järjestetään? 

Latausoikeuden ja lataussähkön laskutus voi tapahtua manuaalisesti mittarilukeman mukaan. Vaihtoehtoisesti älykkäällä latauspisteellä maksut voidaan kohdistaa lataajalle automaattisesti toteutuneen mukaan RFID-tunnisteen avulla. Kaikki maksu- ja henkilötiedot ovat Oomilla turvassa.

Oomi on asiantunteva kumppani

Latauspistevalmiuteen riittää, että esimerkiksi putkitus tai perustus myöhemmin asennettaville kaapeleille on olemassa. Valmius mahdollistaa latauspisteiden asentamisen ilman erillisiä kaivauksia tai muutoksia kiinteistön rakenteisiin.

Latauspisteiden valinnassa ja asennuksessa Oomin asiantuntijat auttavat avaimet käteen -ratkaisuin. Asiantuntijoilla on näkemystä ja kokemusta siitä, mitä laitteita ja asennuksia projekti edellyttää ja millaiset lataus- ja ylläpitopalvelut vastaavat parhaiten asiakkaiden tarpeisiin.

Oomin latauslaitteilla onnistuu kaikkien lataushybridi- ja sähköautojen lataus.

– Olemme Oomissa saaneet hyvää palautetta kohteiden toteutuksista sekä ratkaisujen toiminnallisuudesta. Esimerkiksi isommilla parkkipaikoilla saa selvää säästöä kuormanhallintaominaisuudella. Asiakkaat ovat tykänneet siitä, että yksi osapuoli ottaa kokonaisvastuun ja pystyy vastaamaan kaikkiin kysymyksiin sekä varmistamaan, että laitteet ovat aina toimintakunnossa.

Yhden latauspisteen karkea kustannusarvio on 1 500–3 000 euroa, joka sisältää laitteet sekä latausinfran rakentamisen sähkö- ja maatöineen. Latauspisteiden hankintaan löytyy Oomista aina sopiva rahoitusmalli: vaihtoehtoja ovat mm. kertakauppa, leasingrahoitus tai kuukausimaksu. Taloyhtiöillä on mahdollisuus hakea pikalatauslaitteille ARAn myöntämää tukea 35 tai 50 prosenttia hankkeen kustannuksista.

Asiakkaat ovat tykänneet siitä, että yksi osapuoli ottaa kokonaisvastuun ja pystyy vastaamaan kaikkiin kysymyksiin sekä varmistamaan, että laitteet ovat aina toimintakunnossa.

Latauslaki pähkinänkuoressa

Latauslaki määrittelee, missä tilanteessa pysäköintipaikalla on oltava latauspisteitä ja milloin riittää valmius. Vaatimukset latauspistevalmiudesta koskettavat sekä olemassa olevaa rakennuskantaa että uusia tai laajasti remontoitavia kiinteistöjä.

Pysäköintipaikkojen lukumäärä vaikuttaa siihen, miten uusi laki velvoittaa kiinteistöä. Liiketilojen ja julkisten rakennusten yhteyteen pitää järjestää 1–3 latauspistettä sekä uusissa ja laajasti saneerattavissa kohteissa latausvalmius 20 prosenttiin autopaikoista. Tarkemmat vaatimukset näet täältä.

Tutustu latauslakiin tarkemmin.