K-Market Kirsikka entistä energiatehokkaammaksi aurinkovoimalla

Torniossa K-Market Kirsikan katolla 200 aurinkopaneelia tuottaa sähköä ja parantaa kaupan energiatehokkuutta.

K-Market Kirsikan aurinkovoimala Torniossa on teholtaan 56 kWp.

Keskon kauppojen katoilla on Suomessa jo useampia aurinkovoimaloita. Kauppias Kimmo Juntti halusi tulla yhdeksi Keskon aurinkoenergian tuottajista ja onkin Tornion seudulla edelläkävijä. Juntti ja Meri-Lapin aluemyyntipäällikkö Petri Pyyny Oomi Solarilta laskivat hankkeen taloudellisesti järkeväksi, kun takaisinmaksuaika alitti 10 vuotta valtion investointituen myötä.

”Kohteen kulutuskäyrät ovat aurinkosähkölle soveltuvat ja etelä ilmansuuntana katon lappeelle paras mahdollinen”, kertoo Pyyny.

K-Market Kirsikka on perustettu vuonna 1980 ja kauppaa on uudistettu muutamaan otteeseen sen jälkeen. Viimeisin uudistus oli muutama vuosi sitten, jolloin kauppaa laajennettiin ja sen energiatehokkuutta lisättiin uusimalla ilmastointi ja lämmön talteenottojärjestelmä sekä kylmäkalusteet. Aurinkosähköä tulee kulumaan eniten valaistukseen, viilennykseen ja kylmälaitoksen ylläpitämiseen. ”Mitä lämpimämpi sää, sitä enemmän kylmälaitos kuluttaa, joten lämpimien päivien auringonsäteet menevät suoraan käyttöön”, Juntti toteaa.

Aurinkoenergialla saadaan katettua kaupan vuotuisesta sähköntarpeesta noin kuudesosa

Kaupan vuotuinen kokonaissähkönkulutus on 300000 kilowattituntia ja vuosituotantoarvio 56 kilowatin järjestelmällä on 45000-50000 kilowattituntia, joten aurinkosähköllä tullaan kattamaan noin 15 prosenttia vuotuisesta sähkönkulutuksesta. Järjestelmän tuottamalla sähköllä voitaisiin kattaa kahden tai kolmen sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutus.

”Kaupat ovat ihanteellisia kohteita aurinkosähköjärjestelmille, kun sähköä kuluu kesällä jopa enemmän kuin talvella jäähdytyksen vuoksi, ja aurinko voi paistaa kesäaikaan lähes vuorokauden ympäri”, kommentoi toimitusjohtaja Olli Tuomivaara Oomi Solarilta.

K-Market Kirsikassa asioi päivittäin 500-800 asiakasta. Paneelit näkyvät hyvin alas parkkipaikalle, ja niiden avulla kauppa viestii asiakkailleen ympäristövastuullisuudestaan. Juntin mukaan kauppaa pyritään ylläpitämään mahdollisimman vähällä energiankulutuksella. Hän kertoo, että Kesko on valittu useampana vuotena peräkkäin maailman vastuullisimmaksi kaupan alan yritykseksi kestävän kehityksen mittareilla. ”Aurinkosähkö yksittäisessä K-Marketissa tukee hyvin Keskon saavuttamaa vastuullista imagoa”, Juntti toteaa ja lisää, että kaupassa pyritään mahdollisimman vähäisen energiankulutuksen lisäksi minimoimaan myös kulut ja ruokahävikki.

Aurinkovoimalat yrityksille

Jätä yhteystietosi tähän, niin asiantuntijamme soittaa sinulle takaisin.

Henkilön kuva