Tietoa laskutuksesta
Hyvitysten ja ennakkosuoritusten siirto on poistunut toistaiseksi käytöstä koskien auringontuotannon hyvityksiä. Jos laskusi loppusumma on miinusmerkkinen eikä meillä ole tiedossa tilinumeroasi, kerromme laskulla, miten voit ilmoittaa tilinumerosi. Huomioithan kuitenkin, että hyvitys käytetään ensisijaisesti mahdollisiin avoimiin erääntyneisiin laskuihin.
Lue lisää hyvityslaskuista täältä.
Yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Muutos astuu voimaan sunnuntaina 1.9.2024. Muutoksen myötä Oomin sopimusten, tuotteiden ja palveluiden hinnat muuttuvat uudesta arvonlisäverokannasta johtuen.
Muutos koskee sekä määräaikaisia että toistaiseksi voimassa olevia sähkösopimuksia ja niiden lisäpalveluja. Muiden kodin ja arjen palvelujen kohdalla sovelletaan toimitushetkellä voimassa olevaa arvonlisäverokantaa. Kaikki tilaukset, sopimukset ja ostot noudattavat voimaantulopäivästä lähtien uutta verokantaa.
Muutos ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Näet muuttuneet hinnat lokakuun alussa saapuvalla laskulla. Lisätietoja muutoksesta löydät osoitteesta oomi.fi/alv.
Saat sähkölaskun kuukausittain
Lähetämme sähkölaskut kuukausittain. Laskun maksuaika on 14 vuorokautta laskun päiväyksestä ja eräpäivä on yleensä kuukauden puolivälin tienoilla.
Sähkölasku perustuu aina todelliseen sähkönkulutukseesi. Kulutuksen mukaisessa laskutuksessa veloitamme käyttämäsi sähkön kuukausittain. Voit seurata omaa sähkönkulutustasi ja tarkastella aiempia laskujasi Online-palvelussamme.
Näin luet sähkölaskua
Pohditko, mistä laskusi muodostuu? Entä tiesitkö, mitä kaikkea tietoa laskultasi löytyy? Syvenny sähkölaskun anatomiaan täällä.
Olemme uudistaneet laskuamme. Uudella laskulla ei ole erikseen tilisiirtolomaketta, mutta löydät maksutiedot tutulta paikalta laskun alaosasta. Neuvoja laskun tulkintaan saat laskun lukuohjeesta.
Lisäksi olemme ottaneet käyttöön sähköisen maksumuistutuksen. Jos saat laskusi sähköisenä ja laskusi jää maksamatta eräpäivään mennessä, saat maksumuistutuksen jatkossa samalla tavalla kuin alkuperäisen laskun.
Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin ja vastauksiin täällä.
Unohtuiko laskun maksu eräpäivänä?
Toisinaan lasku saattaa jäädä epähuomiossa maksamatta ajallaan, mutta ei hätää! Muistutamme erääntyneestä laskusta tekstiviestillä viikon kuluttua eräpäivästä, jos lasku on maksamatta. Näin ehdit reagoida ja maksaa laskun ennen varsinaista maksumuistutusta, ja välttyä viiden euron muistutuskululta.
Tekstiviesti lähetetään asiakastiedoissasi olevaan puhelinnumeroon. Muistutusviesti on sinulle maksuton. Huomaathan, että tekstiviestimuistutuspalvelumme on käytössä ainoastaan kuluttaja-asiakkaille.
Pidä yhteystietosi ajan tasalla Oomi Onlinessa.
Toukokuusta lähtien lähetämme maksumuistutuksen samalla tavalla kuin alkuperäisen laskun eli postitse tai suoraan verkkopankkiisi, Kivraan tai sähköpostiisi. Palvelu on käytössä tässä vaiheessa Danske Bankin, OP:n, S-Pankin ja Ålandsbankenin asiakkaille. Palvelu laajenee muiden pankkien asiakkaille sitä mukaa, kun pankit ottavat sähköisen muistuttamisen käyttöönsä.
Omien sähkölaskujen katselu
Näet Online-palvelustamme sinulle lähettämämme sähkölaskut. Online-palvelun käyttöä varten sinun tulee rekisteröityä palvelun käyttäjäksi. Palveluun rekisteröityäksesi tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
Helppo ja nopea e-lasku
E-lasku on turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Voit tehdä e-laskutilauksen omassa verkkopankissasi jo ennen ensimmäistä sähkölaskua sopimusvahvistukselta löytyvällä laskutusperuste-tunnuksella.
Laskut sähköisesti
Laskut sähköpostilla
Halutessasi voit saada laskut sähköpostiisi. Tätä varten olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.
Laskut digipostina Kivraan
Voit vastaanottaa laskumme helposti digipostina rekisteröitymällä ilmaiseen digipostipalvelu Kivraan. Kivrasta voit maksaa laskut suoraan pankkitililtäsi verkkopankkitunnuksilla.
Tarvitsetko maksuaikaa?
Laskun maksamiseen, eräpäivän siirtoon, perintään ja maksuaikaan liittyvissä asioissa sinua auttaa maksuneuvontamme numerossa 09 2315 0466
ma-pe klo 8-20.
Voit hoitaa laskun maksamiseen liittyviä asioita ja tarkistaa, onko sinulla avoimia laskuja maksuneuvonnan online-palvelussa myropo.fi 24/7.
Hyvityslasku - mikä se on?
Voit saada meiltä laskun, jonka loppusumma on miinusmerkkinen. Tällaista laskua kutsutaan hyvityslaskuksi. Laskun loppusumma voi olla miinusmerkkinen, jos sinulla on esimerkiksi aurinkopaneelit ja oma tuotantosi ylittää kulutuksesi tai olet maksanut laskun kaksi kertaa. Lähetämme hyvityslaskun käytössäsi olevan laskutustavan mukaisesti. Suoraan verkkopankkiin toimitetun miinusmerkkisen e-laskun löydät useimmiten verkkopankin selainversion e-laskuarkistosta.
Kerromme aina hyvityslaskulla, miten hyvitämme summan ja ohjeistamme sinua ilmoittamaan tilinumeron tarvittaessa.
Yksittäiselle hyvityslaskulle ilmoitat tilinumeron kätevimmin MyRopon kautta. Jos haluat, että tilinumero tallennetaan asiakastietoihisi, ilmoita tilinumero sähköpostitse.
Tilinumero voidaan ilmoittaa seuraavilla tavoilla:
- MyRopo -onlinepalvelun kautta osoitteessa myropo.fi verkkopankkitunnuksilla ja mobiilivarmenteella.
- Sähköpostitse osoitteeseen oomi@ropo.com.
- Laita viestin otsikoksi: ”Tilinumeroilmoitus, Oomi Oy”.
- Lisää viestiin: asiakasnumerosi, hyvityslaskun laskunumero, tilinomistajan nimi ja tilinumerosi (IBAN), minne haluat hyvityssumman.
Jos olet maksanut laskun kaksi kertaa, saat meiltä liikasuorituskirjeen, jossa tiedustellaan mille tilille suoritus palautetaan tai vaihtoehtoisesti pyydetään ilmoittamaan, että mille laskulle olet suoritusta tarkoittanut.
Usein kysyttyä laskutuksesta
Minulla on suoramaksu käytössä, miksi tieto ei näy laskullani?
Suoramaksuina veloitettavilta laskuilta puuttui virheellisesti tieto suoramaksusta 23.4-9.5.2024 välisenä aikana lähetetyiltä laskuilta. Virhe on korjattu ja tulevilla laskuilla tieto suoramaksusta näkyy entiseen tapaan. Tiedotimme tästä tekstiviestillä 10.5.2024 niille asiakkaille, joilla on kanssamme suoramaksusopimus ja tiedoissamme on asiakkaan matkapuhelinnumero.
Suoramaksusopimukset ovat edelleen voimassa ja veloitamme laskut automaattisesti suoramaksuna kuten aiemmin.
Voiko laskun laittaa edelleen maksuun pankin maksukuoressa?
Voit edelleen käyttää maksukuorta laskumme maksamiseen. Käytä tällöin laskun maksutiedot-osiota tai pankin tyhjää tilisiirtolomaketta omilla tiedoillasi täydennettynä. Tarvittaessa kysy tarkempia ohjeita omasta pankistasi.
Maksoin vahingossa laskun kaksi kertaa / Maksoin vahingossa liikaa. Miten toimia?
Ensisijaisesti liikaa maksettu summa vähennetään tulevalla laskulla. Jos sinulla on avoimia laskuja, joiden eräpäivä on jo mennyt, käytetään liikasuoritus näiden laskujen maksamiseen.
Tarvittaessa lähetämme erillisen kirjeen, jossa kerromme ohjeet tilinumerosi ilmoittamiseksi. Tarvitsemme tilinumerosi liikaa maksetun summan palauttamista varten, jos emme voi käyttää liikasuoritusta yllä mainituilla tavoilla.
Miten Oomi ottaa miinusmerkkisen pörssisähkön hinnan huomioon laskutuksessa?
Oomi hyvittää pörssisähköön ja kulutusvaikutukseen perustuvilla sopimuksilla oleville asiakkailleen negatiiviset pörssisähkön tuntihinnat laskuilla täysimääräisesti. Hyvitystä ei eritellä laskulla omana rivinään vaan se vaikuttaa koko kuukauden Spot-keskihintaan. Vaikka Oomi Aktiivinen ja Oomi Jousto -sopimuksilla olevat asiakkaat hyötyvät edullisesta hinnasta, yksittäisten päivien sähkön hinnoilla ei vielä ole suurta merkitystä koko kuukauden laskun loppusummaan.
Voiko laskun eräpäivää muuttaa tai saada lisää maksuaikaa?
Jos tarvitset maksuaikaa laskulle, olethan yhteydessä maksuneuvontaamme ennen laskun eräpäivää. Voit tarvittaessa siirtää eräpäivää kaksi viikkoa eteenpäin laskun alkuperäisestä eräpäivästä. Tee eräpäivän siirto kätevästi maksuneuvonnan online-palvelussa tai soittamalla maksuneuvontaamme.
Jos laskusi on poikkeuksellisen suuri, voit neuvotella maksusuunnitelmasta maksuneuvontamme kanssa.
- Maksuneuvonta: 09 2315 0466, ma-pe 8-20
- Voit myös hoitaa laskun maksamiseen liittyviä asioita maksuneuvonnan online-palvelussa myropo.fi
Teemme yhteistyötä Ropon kanssa, joka vastaa maksuaikaan, laskun maksamiseen ja perintään liittyviin kysymyksiin
Mitä laskulla oleva tieto sähkön tuotannon kannustimista tarkoittaa?
Laskuille on 1.6.2024 alkaen lisätty maininta: ”Sähkön tuotannon energialähteet ovat voineet hyötyä myös sellaisista kannustimista, joita ei ole rahoitettu laskuerittelyssä mainituilla maksuilla”.
Tämä tarkoittaa, että sähkönmyyjien, kuten Oomin, toimittaman sähkön osalta uusiutuvia energialähteitä käyttävien sähkön tuottajien saamat tuotantotuet tai energian tuotantohankkeet ovat voineet saada esimerkiksi ns. syöttötariffituotantotukia tai rahoitus- tai investointitukia, jotka on rahoitettu julkisin varoin. Näistä tukimuodoista muodostuvia kustannuksia ei rahoiteta sähkön loppukäyttäjiltä erikseen perittävillä maksuilla.
Maininta laskuilla perustuu Energiaviraston määräykseen sähkön myyntiä ja sähkön jakelua koskevien laskujen erittelystä. Määräyksen 4 §:n 6 momentilla täytetään sähkön sisämarkkinoista annetun direktiivin 2019/944/EU täytäntöönpanon edellyttämät vaatimukset. Voit lukea asiasta tarkemmin Energiaviraston sivuilta energiavirasto.fi/maaraykset.
Mistä voin tarkistaa, onko maksuni tullut perille?
Nopeimmin saat tehtyä tarkistuksen maksuneuvonnan online-palvelussa myropo.fi. Voit myös soittaa suoraan maksuneuvonnan numeroon 09 2315 0466 (ma-pe klo 8-20).
Mistä voin tarkistaa vanhat laskut?
Kaikki Oomilta saamasi laskut löytyvät Online-palvelustamme.
Löydät vanhat sähkölaskusi myös verkkopankistasi, jos käytössäsi on ollut e-laskutus. Tarvittaessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Maksaako paperilasku?
Emme veloita paperilaskun lähettämisestä maksua.
Jos haluat vanhasta laskustasi kopion, veloitamme laskukopioista palveluhinnastomme mukaan.
Miksi saan kaksi erillistä sähkölaskua?
Sähkön siirrosta ja sähkön myynnistä vastaavat eri yhtiöt. Paikallinen verkkoyhtiö lähettää oman laskunsa sähkön siirrosta ja sähkönmyyjä, kuten Oomi, lähettää oman laskunsa myydystä sähköstä.
Kuinka usein lasku tulee?
Laskutamme sähkönkulutuksen kuukausittain. Sähkölaskun maksuaika on 14 vuorokautta. Laskun voit saada sähköisenä tai paperisena. Oomin asiakkaana voit seurata kaikkia sähkölaskujasi Online-palvelussa.
Voinko saada sähköisen laskun?
Voit halutessasi vastaanottaa laskun suoraan omaan verkkopankkiisi e-laskuna. E-laskun tekemiseen tarvittavat tiedot löydät jo sopimusvahvistukselta sekä myöhemmin sähkölaskuilta. Tarkempi ohjeistuksemme e-laskuihin liittyen löytyy täältä.
Voimme lähettää laskun myös sähköpostiisi. Tätä varten olethan yhteydessä asiakaspalveluumme sivun oikeassa alalaidassa olevan chattimme kautta.
Voit myös vastaanottaa laskumme digipostina rekisteröitymällä ilmaiseen digipostipalvelu Kivraan. Rekisteröidyttyäsi palveluun saat jatkossa automaattisesti Oomin laskut Kivraan. Tästä poikkeuksena: jos sinulla on voimassaoleva e-laskusopimus, saat laskut jatkossakin verkkopankkiisi. Kivrasta voit maksaa laskut suoraan pankkitililtäsi verkkopankkitunnuksilla. Tutustu Kivraan!
Mistä osoitteesta Oomin sähköpostilaskut tulevat?
Sähköiset laskut ja sopimusvahvistukset lähetetään osoitteesta no-reply(at)oomi.fi. Laskun ja sopimusvahvistuksen lähettäjänä näkyy Oomi Oy. No-reply osoitteeseen ei voi vastata. Jos sinulla on kysyttävää, olethan yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme. Löydät asiakaspalvelumme yhteystiedot osoitteesta oomi.fi/asiakaspalvelu.
Sähköiset maksumuistutukset lähetetään osoitteesta noreply(at)ropo.com. Noreply osoitteeseen ei voi vastata. Jos sinulla on kysyttävää maksumuistutuksesta, olethan yhteydessä suoraan maksuneuvontaamme.
Miten ilmoitan tilinumeron hyvityslaskua varten?
Hyvityslaskulla ilmoitamme, kuinka tilinumero tulee ilmoittaa. Tarvittaessa lähetämme erillisen kirjeen, jossa kerromme ohjeet tilinumeron ilmoittamiseksi.
Tilinumero voidaan ilmoittaa seuraavilla tavoilla:
- MyRopo -onlinepalvelun kautta osoitteessa myropo.fi verkkopankkitunnuksilla ja mobiilivarmenteella.
- Sähköpostitse osoitteeseen oomi@ropo.com
- Laita viestin otsikoksi: ”Tilinumeroilmoitus, Oomi Oy”.
- Lisää viestiin: asiakasnumerosi, hyvityslaskun laskunumero, tilinomistajan nimi ja tilinumerosi (IBAN), minne haluat hyvityssumman.
- Tilinumeron ilmoittaminen kirjeellä.
- Saat erillisen kirjeen, jossa ohjeistetaan tilinumeron ilmoittaminen
Miksi joudun ilmoittamaan hyvitystilinumeroni uudestaan?
Jos olet ilmoittanut tilinumeron MyRopon kautta, tallentuu tieto yksittäiselle laskulle eikä asiakastietoihisi. Sähköpostilla ilmoitettu tilinumero tallentuu asiakastietoihisi ja sitä käytetään jatkossa hyvityslaskuihin.
Tee tilinumeron ilmoitus sähköpostilla näin:
- Lähetä sähköposti osoitteeseen oomi@ropo.com otsikolla ”Tilinumeroilmoitus, Oomi Oy.”
- Lisää viestiin: asiakasnumerosi, hyvityslaskun laskunumero, tilinomistajan nimi sekä tilinumerosi (IBAN), minne haluat hyvityssumman.
Miksi ilmoittamani tilinumero MyRopon kautta ei ole tallentunut tietoihini?
MyRopon kautta ilmoitettu tilinumero tallentuu yksittäiselle laskulle. Jos haluat hyvityslaskut jatkossakin samalla tilille, ilmoita tilinumero sähköpostitse.
Lähetä sähköposti osoitteeseen oomi@ropo.com otsikolla ”Tilinumeroilmoitus, Oomi Oy.” Lisää viestiin:
- asiakasnumerosi
- hyvityslaskun laskunumero
- tilinomistajan nimi
- tilinumerosi (IBAN), minne haluat hyvityssumman
Olen saanut Oomilta tekstiviestin, jossa kerrotaan, että minulla on lasku maksamatta. Mitä tämä tarkoittaa?
Toive muistutusviestistä on noussut asiakkailta. Lasku on saattanut epähuomiossa jäädä maksamatta ajallaan ja muistutustekstiviestillä haluamme palvella asiakkaitamme paremmin. Voit tarkistaa laskujesi tilanteen maksuneuvontamme online-palvelussa.
Olen juuri maksanut laskun, miksi sain muistutustekstiviestin?
Maksusuorituksen tiedot päivittyvät laskuille 1-2 päivän viiveellä ja muistutusviesti on todennäköisesti ehtinyt lähteä ennen maksusuorituksen kirjautumista.
En ole antanut lupaa lähettää tekstiviestejä, miksi sain muistutustekstiviestin?
Kyse ei ole markkinoinnista, vaan asiakkuuteen liittyvästä viestinnästä. Muistutustekstiviestin avulla haluamme auttaa asiakkaitamme välttämään 5 euron muistutuskulun.