Tietoa laskutuksesta

Tältä sivulla kerromme laskutuksesta, kuten laskutusrytmistä, laskutustavoista ja laskun maksamisesta. Saat myös tietoa siitä, mistä voit tarkastella omia laskujasi ja mitä tehdä, jos tarvitset laskullesi maksuaikaa.

KSS Energian sähkönmyynnin kuluttaja- ja yritysasiakkaat siirtyivät Oomille 1.3.2025 KSS Energian ja Oomin sähkön vähittäismyynnin liiketoimintakaupan myötä. Sähkönmyynnin laskutukseen tulee muutoksia 1.9.2025 alkaen KSS Energialta Oomille siirtyneille asiakkaille. Lue lisää tulevista muutoksista täältä.

Saat sähkölaskun kuukausittain

Lähetämme sähkölaskut kuukausittain. Laskun maksuaika on 14 vuorokautta laskun päiväyksestä ja eräpäivä on yleensä kuukauden puolivälin tienoilla.

Sähkölasku perustuu aina todelliseen sähkönkulutukseesi. Kulutuksen mukaisessa laskutuksessa veloitamme käyttämäsi sähkön kuukausittain. Voit seurata omaa sähkönkulutustasi ja tarkastella aiempia laskujasi OmaOomissa.

Näin luet sähkölaskua

Pohditko, mistä laskusi muodostuu? Entä tiesitkö, mitä kaikkea tietoa laskultasi löytyy? Syvenny sähkölaskun anatomiaan täällä.

Unohtuiko laskun maksu eräpäivänä?

Toisinaan lasku saattaa jäädä epähuomiossa maksamatta ajallaan, mutta ei hätää! Muistutamme erääntyneestä laskusta tekstiviestillä viikon kuluttua eräpäivästä, jos lasku on maksamatta. Näin ehdit reagoida ja maksaa laskun ennen varsinaista maksumuistutusta, ja välttyä viiden euron muistutuskululta.

Tekstiviesti lähetetään asiakastiedoissasi olevaan puhelinnumeroon. Muistutusviesti on sinulle maksuton. Huomaathan, että tekstiviestimuistutuspalvelumme on käytössä ainoastaan kuluttaja-asiakkaille.

Pidä yhteystietosi ajan tasalla OmaOomissa.

Käytössämme on sähköinen maksumuistutus. Jos saat laskusi sähköisenä ja laskusi jää maksamatta eräpäivään mennessä, saat maksumuistutuksen samalla tavalla kuin alkuperäisen laskun: verkkopankkiisi, Kivraan tai sähköpostiisi. Palvelu on käytössä Danske Bankin, OP:n, S-Pankin ja Ålandsbankenin asiakkaille. Palvelu laajenee muiden pankkien asiakkaille sitä mukaa, kun pankit ottavat sähköisen muistuttamisen käyttöönsä.

Omien sähkölaskujen katselu

Näet OmaOomista sinulle lähettämämme sähkölaskut. OmaOomiin pääset kirjautumaan vahvalla tunnistautumisella. 

Helppo ja nopea e-lasku

E-lasku on turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Voit tehdä e-laskutilauksen omassa verkkopankissasi jo ennen ensimmäistä sähkölaskua sopimusvahvistukselta löytyvällä laskutusperuste-tunnuksella.

Laskut sähköisesti

Laskut sähköpostilla

Halutessasi voit saada laskut sähköpostiisi. Tätä varten olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Laskut digipostina Kivraan

Voit vastaanottaa laskumme helposti digipostina rekisteröitymällä ilmaiseen digipostipalvelu Kivraan. Kivrasta voit maksaa laskut suoraan pankkitililtäsi verkkopankkitunnuksilla.

Tarvitsetko maksuaikaa?

Laskun maksamiseen, eräpäivän siirtoon, perintään ja maksuaikaan liittyvissä asioissa sinua auttaa maksuneuvontamme numerossa 09 2315 0466
ma-pe klo 8-20.

Voit hoitaa laskun maksamiseen liittyviä asioita ja tarkistaa, onko sinulla avoimia laskuja maksuneuvonnan online-palvelussa myropo.fi 24/7.

Hyvityslasku - mikä se on?

Voit saada meiltä laskun, jonka loppusumma on miinusmerkkinen. Tällaista laskua kutsutaan hyvityslaskuksi. Laskun loppusumma voi olla miinusmerkkinen, jos sinulla on esimerkiksi aurinkopaneelit ja oma tuotantosi ylittää kulutuksesi. Lähetämme hyvityslaskun käytössäsi olevan laskutustavan mukaisesti. Suoraan verkkopankkiin toimitetun miinusmerkkisen e-laskun löydät useimmiten verkkopankin selainversion e-laskuarkistosta.

Hyvitysten ja ennakkosuoritusten siirto on poistunut käytöstä koskien auringontuotannon hyvityksiä. Hyvitys käytetään ensisijaisesti mahdollisiin avoimiin erääntyneisiin laskuihin. 

Kerromme aina hyvityslaskulla, miten hyvitämme summan ja ohjeistamme sinua tarvittaessa ilmoittamaan tilinumeron.

Voit ilmoittaa tilinumeron seuraavilla tavoilla:

  1. MyRopo -onlinepalvelun kautta osoitteessa myropo.fi verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Sähköpostitse osoitteeseen hyvitykset@ropo.com.
    • Laita viestin otsikoksi: ”Tilinumeroilmoitus, Oomi Oy”.
    • Lisää viestiin: asiakasnumerosi, hyvityslaskun laskunumero, tilinomistajan nimi ja tilinumerosi (IBAN), minne haluat hyvityssumman.

Jos olet maksanut laskun kaksi kertaa, saat meiltä liikasuorituskirjeen, jossa tiedustelemme mille tilille voimme palauttaa maksusuorituksen tai vaihtoehtoisesti pyydämme ilmoittamaan, mille laskulle olet maksamasi suorituksen tarkoittanut.

Usein kysyttyä laskutuksesta