Tietoa laskutuksesta

Hyvitysten ja ennakkosuoritusten siirto on poistunut toistaiseksi käytöstä koskien auringontuotannon hyvityksiä. Jos laskusi loppusumma on miinusmerkkinen eikä meillä ole tiedossa tilinumeroasi, kerromme laskulla, miten voit ilmoittaa tilinumerosi. Huomioithan kuitenkin, että hyvitys käytetään ensisijaisesti mahdollisiin avoimiin erääntyneisiin laskuihin. 

Lue lisää hyvityslaskuista täältä.

Yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Muutos astuu voimaan sunnuntaina 1.9.2024. Muutoksen myötä Oomin sopimusten, tuotteiden ja palveluiden hinnat muuttuvat uudesta arvonlisäverokannasta johtuen.

Muutos koskee sekä määräaikaisia että toistaiseksi voimassa olevia sähkösopimuksia ja niiden lisäpalveluja. Muiden kodin ja arjen palvelujen kohdalla sovelletaan toimitushetkellä voimassa olevaa arvonlisäverokantaa. Kaikki tilaukset, sopimukset ja ostot noudattavat voimaantulopäivästä lähtien uutta verokantaa.

Muutos ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Näet muuttuneet hinnat lokakuun alussa saapuvalla laskulla. Lisätietoja muutoksesta löydät osoitteesta oomi.fi/alv.

Saat sähkölaskun kuukausittain

Lähetämme sähkölaskut kuukausittain. Laskun maksuaika on 14 vuorokautta laskun päiväyksestä ja eräpäivä on yleensä kuukauden puolivälin tienoilla.

Sähkölasku perustuu aina todelliseen sähkönkulutukseesi. Kulutuksen mukaisessa laskutuksessa veloitamme käyttämäsi sähkön kuukausittain. Voit seurata omaa sähkönkulutustasi ja tarkastella aiempia laskujasi Online-palvelussamme.

Näin luet sähkölaskua

Pohditko, mistä laskusi muodostuu? Entä tiesitkö, mitä kaikkea tietoa laskultasi löytyy? Syvenny sähkölaskun anatomiaan täällä.

Olemme uudistaneet laskuamme. Uudella laskulla ei ole erikseen tilisiirtolomaketta, mutta löydät maksutiedot tutulta paikalta laskun alaosasta. Neuvoja laskun tulkintaan saat laskun lukuohjeesta.

Lisäksi olemme ottaneet käyttöön sähköisen maksumuistutuksen. Jos saat laskusi sähköisenä ja laskusi jää maksamatta eräpäivään mennessä, saat maksumuistutuksen jatkossa samalla tavalla kuin alkuperäisen laskun.

Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin ja vastauksiin täällä.

Unohtuiko laskun maksu eräpäivänä?

Toisinaan lasku saattaa jäädä epähuomiossa maksamatta ajallaan, mutta ei hätää! Muistutamme erääntyneestä laskusta tekstiviestillä viikon kuluttua eräpäivästä, jos lasku on maksamatta. Näin ehdit reagoida ja maksaa laskun ennen varsinaista maksumuistutusta, ja välttyä viiden euron muistutuskululta.

Tekstiviesti lähetetään asiakastiedoissasi olevaan puhelinnumeroon. Muistutusviesti on sinulle maksuton. Huomaathan, että tekstiviestimuistutuspalvelumme on käytössä ainoastaan kuluttaja-asiakkaille.

Pidä yhteystietosi ajan tasalla Oomi Onlinessa.

Toukokuusta lähtien lähetämme maksumuistutuksen samalla tavalla kuin alkuperäisen laskun eli postitse tai suoraan verkkopankkiisi, Kivraan tai sähköpostiisi. Palvelu on käytössä tässä vaiheessa Danske Bankin, OP:n, S-Pankin ja Ålandsbankenin asiakkaille. Palvelu laajenee muiden pankkien asiakkaille sitä mukaa, kun pankit ottavat sähköisen muistuttamisen käyttöönsä.

Omien sähkölaskujen katselu

Näet Online-palvelustamme sinulle lähettämämme sähkölaskut. Online-palvelun käyttöä varten sinun tulee rekisteröityä palvelun käyttäjäksi. Palveluun rekisteröityäksesi tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. 

Helppo ja nopea e-lasku

E-lasku on turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Voit tehdä e-laskutilauksen omassa verkkopankissasi jo ennen ensimmäistä sähkölaskua sopimusvahvistukselta löytyvällä laskutusperuste-tunnuksella.

Laskut sähköisesti

Laskut sähköpostilla

Halutessasi voit saada laskut sähköpostiisi. Tätä varten olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Laskut digipostina Kivraan

Voit vastaanottaa laskumme helposti digipostina rekisteröitymällä ilmaiseen digipostipalvelu Kivraan. Kivrasta voit maksaa laskut suoraan pankkitililtäsi verkkopankkitunnuksilla.

Tarvitsetko maksuaikaa?

Laskun maksamiseen, eräpäivän siirtoon, perintään ja maksuaikaan liittyvissä asioissa sinua auttaa maksuneuvontamme numerossa 09 2315 0466
ma-pe klo 8-20.

Voit hoitaa laskun maksamiseen liittyviä asioita ja tarkistaa, onko sinulla avoimia laskuja maksuneuvonnan online-palvelussa myropo.fi 24/7.

Hyvityslasku - mikä se on?

Voit saada meiltä laskun, jonka loppusumma on miinusmerkkinen. Tällaista laskua kutsutaan hyvityslaskuksi. Laskun loppusumma voi olla miinusmerkkinen, jos sinulla on esimerkiksi aurinkopaneelit ja oma tuotantosi ylittää kulutuksesi tai olet maksanut laskun kaksi kertaa. Lähetämme hyvityslaskun käytössäsi olevan laskutustavan mukaisesti. Suoraan verkkopankkiin toimitetun miinusmerkkisen e-laskun löydät useimmiten verkkopankin selainversion e-laskuarkistosta.

Kerromme aina hyvityslaskulla, miten hyvitämme summan ja ohjeistamme sinua ilmoittamaan tilinumeron tarvittaessa.

Yksittäiselle hyvityslaskulle ilmoitat tilinumeron kätevimmin MyRopon kautta. Jos haluat, että tilinumero tallennetaan asiakastietoihisi, ilmoita tilinumero sähköpostitse.

Tilinumero voidaan ilmoittaa seuraavilla tavoilla:

  1. MyRopo -onlinepalvelun kautta osoitteessa myropo.fi verkkopankkitunnuksilla ja mobiilivarmenteella.
  2. Sähköpostitse osoitteeseen oomi@ropo.com.
    • Laita viestin otsikoksi: ”Tilinumeroilmoitus, Oomi Oy”.
    • Lisää viestiin: asiakasnumerosi, hyvityslaskun laskunumero, tilinomistajan nimi ja tilinumerosi (IBAN), minne haluat hyvityssumman.

Jos olet maksanut laskun kaksi kertaa, saat meiltä liikasuorituskirjeen, jossa tiedustellaan mille tilille suoritus palautetaan tai vaihtoehtoisesti pyydetään ilmoittamaan, että mille laskulle olet suoritusta tarkoittanut.

Usein kysyttyä laskutuksesta