Oomi on vuoden paras brändinrakentaja

Oomi on voittanut kansallisen Maikkarin myöntämän Paras Brändinrakentaja -palkinnon! Oomi tuplasi tunnettuutensa vuodesta 2020 ja loikkasi tulokkaana nopeasti alansa kolmen johtavan brändin joukkoon kaikilla strategisilla brändimielikuvilla.  

Mitä on menestyneen brändityön takana, Oomin Head of Brand Isko Lappalainen?  

Asiakkaan tunne on tärkeä. Pitää ymmärtää, mitä hän toivoo, unelmoi ja mitä kuuluu hänen arkeensa. Meidän tehtävämme on asettua asiakkaidemme saappaisiin. Markkinoinnissa ei saa unohtaa brändin ja viestin ydintä. Ydin on siellä, missä asiakkaan todelliset tarpeet ovat ja mikä häntä todella puhuttelee. Me havaitsemme asiakkaiden arjesta asioita, jotka ovat heille tärkeitä, mutta mihin kilpailijat eivät ole vastanneet. 

Miten asiakkaan tarpeita ymmärretään? 

Asetuimme asiakkaan saappaisiin ja lähdimme empatiatutkimuksen avulla liikkeelle. Saimme valtavasti tietoa suomalaisista asiakkaista ja heidän ajatusmaailmoistaan. Rikastimme tietoa määrillisellä tutkimuksella, jonka avulla saimme faktista dataa suomalaisuudesta sekä siitä, miten sähkö, aurinko tai lataus heidän arjessaan näkyy. Tämän pohjalta olemme rakentaneet brändin ytimen, tuotteet ja viestit, jotka kohtaavat asiakkaiden toiveet. 

Vaikka luotamme dataan ja perustelemme sillä päätöksemme, emme kuitenkaan unohda intuitiota. Oomin brändin tärkeimmät kysymykset keskittyvät asiakaskunnan ajatusten pohjalle ja kaikki tämä on meidän mitattavissa. Olemme arjen paras ymmärtäjä. 

Mitä menestyneen brändin rakentaminen vaatii? 

On oltava avoin uusille ideoille ja ratkaisuille. On myös tehtävä asiat toisin kuin muut toimialalla tekevät. Tehtävämme on tarjota asiakkaille jotain uutta ja erilaista. Rakennamme tuotteita, joita he toivovat ja tarvitsevat. Lisäksi brändin rakentaminen vaatii rehellisyyttä ja rohkeutta viedä uusia tuulia eteenpäin. Täytyy kyetä ravistelemaan itsensä irti totutuista tavoista. 

Tämän päivän markkinoinnissa asiat tehdään monikanavaisesti, mutta läpi linjan on muistettava brändin ja viestin ydin. Sisäisesti markkinoinnin on hyvä pitää tiiviisti yhteyttä liiketoiminnan ja myynnin kanssa sekä yhdistää kumppaniverkosto yhteneväiseksi tiimiksi. 

Miten tästä eteenpäin? 

Matka on ollut hauska, vaikka matkalle mahtuukin haasteita. Uskomme tekemiseemme ja siihen, että linjamme on oikea. Brändinä kuitenkin olemme vasta alkutaipaleella. Nykyteknologia on mahdollistanut nopean nousemisen tunnettuuteen. Tästäkin eteenpäin kasvatamme tunnettuutta ja ymmärrystämme asiakkaan arjesta. Kilpailemme asiakkaiden ajasta, arvostuksesta ja huomiosta omalla oomimaisella tavallamme.