Sähköautoilu on helppoa ja mukavaa
Yhä useampi vastaantuleva auto kulkee sähköllä. Autokuumeen iskiessä tai menopelin vaihdon ollessa muuten ajankohtaista, nousee sähköauto vaihtoehdoksi monestakin syystä. Sähköauton hankintaan saa tukea, valikoima on aiempaa monipuolisempi ja tuttavilta on saattanut kuulua hyviä kokemuksia sähköautoilun näppäryydestä.
Teknologiateollisuuden katsaus kertoo sähkön muuttuneen henkilöautoliikenteessä vaihtoehdosta valtavirraksi. Vuoden 2021 lopussa teillämme liikkui lähes 100 000 sähköautoa ja rekisteröidyistä uusista autoista 44 prosenttia oli ladattavia, eli täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä.
Millaista sähköautoilu sitten on? Aleksi Patana, sähköautojen latauspalvelu Virta Ltd:n Suomen latausverkoston maajohtaja, avaa aihetta vastaamalla sähköautoiluun liittyviin yleisimpiin kysymyksiin.
Millaiselle autoilijalle sähköauto parhaiten sopii?
Sähköauto sopii erityisesti paljon ajaville. Mitä enemmän ajaa, sitä edullisemmaksi ja ympäristöystävällisemmäksi sähköauto tulee. Energiatehokkuus näkyy myös kaupunkiajossa. Sähköauto lataa akkua aina, kun se hidastaa vauhtia, joten auto latautuu esimerkiksi liikennevaloihin hidastettaessa.
Miten ja kuinka usein sähköauto ladataan?
Omakotitalossa asuvien on helppo ladata auto yön aikana kotilatauspisteellä, jolloin aamulla auton akussa on automallista riippuen 100–600 kilometrin verran ajomatkaa saatavilla. Sähköautojen latauspisteet ovat yleistyneet myös taloyhtiöissä.
Pidemmillä matkoilla auto latautuu huoltoasemien pikalatauspisteillä samalla, kun itse hengähtää hetken ruokailun, kahvitauon tai pienen jaloittelun ajan. Esimerkiksi Etelä-Suomesta Lappiin matkatessa sähköauto vaatii muutaman latauskerran.
Julkisia latauspisteitä oli Suomessa vuoden 2021 lopussa yli 5 800. Powered by Virta -latausverkosto on julkisista verkostoista Suomen kattavin.
Onko sähköauton käyttö edullista? Saako hankintaan tukea?
Omakotitaloasujan kannattaa varautua sähköauton oston yhteydessä asennuttamaan omiin tarpeisiin sopiva kotilatauspiste. Sähköautoilun etuna on nimittäin arjen käyttökustannukset ja vähäisempi huolto- ja korjaustarve polttomoottoriautoihin verrattuna.
Sähköautolla voi taittaa matkaa muutaman euron kotilatauksella noin 100 kilometrin verran. Uuden täyssähköauton ostaja voi hakea hankintaansa 2 000 euroa valtiontukea Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.
Millaiselta sähköauton ajaminen tuntuu?
Sähköautot ovat mukavia autoja ajaa. Yksi merkittävimmistä eroista polttomoottoriautoihin verrattuna on sähköauton hiljaisuus. Moottorin pärinän ääntä ei ole. Ratin takana eron huomaa myös auton sähäkkyydessä. Sähkömoottori reagoi nopeasti kaikkiin kuljettajan jalan liikkeisiin.
Sopiiko sähköauto Suomen talviin?
Sähköauto on mainio talviauto. Moottoria ei tarvitse esilämmittää, ja auton sisätila lämpenee 5–10 minuutissa mukavan lämpimäksi. Sisälämmityksen käynnistäminen tai ajastaminen sujuu näppärästi etänä, mobiilisovelluksen kautta.
Jos talvipakkasella lähtee liikkeelle niin, ettei auto ole ollut latauksessa, osa akun kapasiteetista saattaa kylmyyden vuoksi olla käyttämättömissä. Akku kuitenkin lämpenee ajamisen myötä, jolloin akun koko kapasiteetti vapautuu käyttöön.
Samoin kuin polttomoottoriautoissa, kulutus on usein hieman suurempaa talvella kuin kesäkeleillä. Pidempi matka saattaa vaatia yhden lataustauon enemmän.
Yleistyvätkö sähköautot lähivuosina?
Sähköautojen hinnat tulevat laskemaan ja tarjonta lisääntymään. On hyvin todennäköistä, että 2030-luvun alkupuolella valtaosa Suomen kotitalouksien ykkösautoista on sähköautoja. Murros tulee tapahtumaan yllättävän nopeasti, samoin kuin Norjassa on tapahtunut. Norja on autokannan sähköistymisen nopeudessa ykkönen koko Euroopassa.
Sähköauton latauspiste Oomilta
Oomi toteuttaa sähköauton latausratkaisut avaimet käteen -periaatteella omakotitaloihin, taloyhtiöihin ja yrityksille. Oomin laitteilla onnistuu kaikkien lataushybridi- ja sähköautojen lataus turvallisesti. Lue lisää kotilatauspaketeista Oomin verkkosivuilta.