Astetta alemmas -kampanja kannustaa pieniin tekoihin suuremman hyödyn saavuttamiseksi
Astetta alemmas on työ- ja elinkeinoministeriön, ympäristöministeriön, valtioneuvoston kanslian, Energiaviraston, Motivan ja Sitran yhteistyössä toteuttama kampanja, jossa kannustetaan niin kansalaisia kuin yrityksiä ja muita organisaatioita säästämään energiaa. Kampanja käynnistyy 10.10.2022 Energiansäästöviikolla.
Kuinka suureksi sähkölasku voi ensi talvena kasvaa? Sitä pohditaan nyt monissa kotitalouksissa. Hinnat ovat korkeammalla kuin koskaan, ja lisäksi uhkana on, ettei sähkö riitä koko talvea kaikille. Pahimmassa tapauksessa sähköä joudutaan säännöstelemään ennalta määrättyjen katkojen avulla.
Positiivista on, että me kaikki voimme vaikuttaa sähkönkulutukseen ja sen riittävyyteen omilla teoillamme, niin kotona kuin työpaikoilla. Astetta alemmas -kampanja kannustaa juuri pieniin tekoihin, joilla on kokonaisuuden kannalta suuri merkitys. Kampanja käynnistyy 10.10.2022 Energiansäästöviikolla.
– Kampanjan tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio haastavassa energiatilanteessa konkreettisiin energiansäästötekoihin. Yhdessä voimme tasata kulutushuippuja, jotka voivat olla talven kovimpana lämmityskautena suuria. Samalla varmistamme, että sähköä riittää ihan meille jokaiselle, kampanjaa koordinoivan Motivan viestintäjohtaja Kati Laakso muistuttaa.
Kuluttajien kannattaa viimeistään nyt tutustua omaan energiankulutukseensa.
Kuluttajien kohdalla puhutaan varsin yksinkertaisista vinkeistä, joilla voi vähentää energiankulutusta, varmistaa energian riittämisen kaikille sekä pienentää samalla omaa sähkölaskua.
Yhteiset talkoot
On hyvä muistaa, ettei energiakriisi kohtele kaikkia samalla tavalla. Omaan sähkölaskuun vaikuttavat niin sähkösopimus kuin se, koska on sattunut sopimuksen tekemään. Suomessa on totuttu verrattain edulliseen sähköön, mutta korkeat hinnat ovat näillä näkymin tulleet jäädäkseen.
Sähkönhinnan nousu on näkynyt jo Ukrainan sodan alkamisesta asti suorasähkölämmitteisissä kotitalouksissa. Omakotitalojen asukkaat ovatkin jo oppineet tekemään sähkölaskuja pienentäviä säästötoimenpiteitä. Kerrostalossa asuvien tai muulla kuin sähköllä kotinsa lämmittävien kohdalla säästökampanja voi tuntua ylimääräiseltä tai turhalta vaivalta, mutta kulutuspiikkien tasaamiseksi vaaditaan töitä kaikilta.
– Kyseessä on meitä kaikkia koskettavat talkoot, ja nyt jos koskaan tarvitaan myös solidaarisuutta naapuria kohtaan. Kuten kampanjan nimikin kertoo, kannustamme ihmisiä esimerkiksi laskemaan huonelämpötilaa yhdellä asteella – se ei ole kovin paljon, Laakso sanoo.
Kyseessä on meitä kaikkia koskettavat talkoot, ja nyt jos koskaan tarvitaan myös solidaarisuutta naapuria kohtaan.
Astetta alemmas -kampanjan pääasiallisena tarkoituksena on auttaa suomalaisia selviämään tulevan talven yli sähkön hinnan ollessa pilvissä, mutta lisäksi toiveena on muuttaa hiljalleen myös ihmisten kulutustottumuksia pysyvästi. Näin tulevaisuuden kulutuspiikit eivät tule yllätyksenä. Samalla sähkön säästäminen on ilmastoteko.
Mukana jo yli 300 organisaatiota
Moni kuluttaja pelkää, että energiansäästötoimet revitään ensi talvena heidän selkänahoistaan. Näin ei kuitenkaan onneksi ole, vaan myös yritykset ja muut organisaatiot tulevat kantamaan oman vastuunsa. Siitä kertoo myös Astetta alemmas -kampanjaan jo ennakkoon ilmoittautuneiden yritysten määrä. Mukana on jo reippaasti yli 300 organisaatiota – yrityksiä, kuntia, kouluja ja yhdistyksiä.
– Isoja yrityksiä kuten Gigantti, Kesko ja Ilmarinen on julkisesti ilmoittautunut mukaan talkoisiin, joten kyllä tämä koskettaa yhteiskuntaamme läpileikkaavasti. Varsinkin tuotantolaitoksille sähkön saatavuus on aivan kriittistä, kertoo Motivan viestintäjohtaja Kati Laakso.
Mikäli energia-asiat huolettavat, kansalaisille ja yrityksille on tarjolla ilmaista energianeuvontaa. Motivalle tulevat tiedustelut ja kyselyt ovat jo nyt lisääntyneet merkittävästi, mutta toistaisesi palveluissa ei ole merkittävästi ruuhkaa.
– Kuluttajien kannattaa viimeistään nyt tutustua omaan energiankulutukseensa ja pohtia, mitkä ovat ne keinot, joilla sähköä saa säästettyä omassa kotitaloudessaan, Laakso kannustaa.
Tutustu Astetta alemmas -kampanjaan Motivan verkkosivuilla ja kampanjasivulla.