
Kesätöissä Oomin yritysasiakaspalvelussa - Niinan ja Matiaksen haastattelu
Oomilla on tänäkin kesänä työskennellyt kesäharjoittelijoita eri tiimeissä ja tehtävissä. Haastattelimme yritysasiakaspalvelun kesätyöntekijöitä Niinaa ja Matiasta - millaista työ Oomilla on ollut? Millaista osaamista työssä tarvitaan? Entä onko joku hetki jäänyt erityisesti mieleen?
Kerro itsestäsi: Kuka olet ja mistä tulet?
Matias: "Olen Matias Pikkarainen Oulusta, opiskelen kauppatieteitä ja 4. lukuvuosi eli ensimmäinen maisterivuosi alkaa syksyllä. Vapaa-ajallani tykkään liikkua ja pelata erilaisia pelejä, esimerkiksi tennistä ja jalkapalloa kavereiden kanssa."
Niina: "Olen Niina Kurkela Oulusta, ja jatkan syksyllä kauppatieteen opintoja toisella lukuvuodella. Vapaa-ajallani käyn kuntosalilla, ja kesäisin innostun treenaamaan ulkona – erityisesti porrastreenit ja kävelylenkit kivoissa maisemissa kuuluvat suosikkeihini."
Missä tehtävässä työskentelette Oomilla?
Teemme molemmat yritysasiakaspalvelua eli autamme yrityksiä sähkösopimuksiin liittyvissä asioissa.
Matias: "Tykkään työskennellä ihmisten kanssa, ja asiakaspalvelussa jokainen päivä tuo mukanaan uusia tilanteita. Lisäksi on kivaa, että työyhteisö on kannustava ja siellä on hyvä henki – se tekee työnteosta mukavaa ja motivoivaa."
Niina: "Pidän työstä Oomilla, sillä asiakaspalvelussa pääsen auttamaan asiakkaita ja on tosi palkitsevaa, kun pystyy ratkaisemaan asiakkaan tilanteen ja jättämään hänelle hyvän mielen. Jokainen asiakaskohtaaminen on omanlaisensa, mikä tekee työpäivistä vaihtelevia ja mielenkiintoisia."
Mikä sai sinut hakemaan tätä työpaikkaa?
Matias: "Hain Oomin asiakaspalveluun, koska viihdyn ihmisten kanssa ja nautin siitä, että saan oikeasti auttaa muita. Minulle on luontevaa kuunnella, ratkaista ongelmia ja tehdä asiakkaan päivä vähän paremmaksi. Uskon, että asiakaspalvelussa voi vaikuttaa paljon – ei vain siihen, miten palvelu sujuu, vaan myös siihen, millainen fiilis asiakkaalle jää. Lisäksi mahdollisuus vaikuttaa omaan palkkioon innosti hakemaan juuri tätä työpaikkaa."
Niina: "Olen aina työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä, ja halusin tehdä sitä myös enemmän. Haluan olla mukana tekemässä asiakkaan päivästä hiukan paremman. Minulla oli Oomista ennakkoon mielikuva rennosta ja mukavasta työpaikasta, ja siksi hain juuri tähän tehtävään."
Mitä tavalliseen työpäivään kuuluu?
Tavallinen työpäivämme sisältää yritysasiakkaiden palvelemista sekä sähköpostitse että puhelimitse. Yritysasiakkaamme ottavat meihin yhteyttä monista eri syistä, esimerkiksi tehdäkseen uuden sähkösopimuksen yritykselleen, kysyäkseen neuvoa sopimuksiinsa liittyvissä asioissa tai tehdäkseen muutoksia olemassa olevaan asiakkuuteensa. Meidän tehtävämme on auttaa heitä löytämään parhaat ratkaisut juuri heidän tarpeisiinsa.

Miten kuvailisit tämän kesän kokemustasi Oomilla? Onko joku hetki jäänyt erityisesti mieleen?
Matias: "Työ on ollut mukavaa, koska tehtävät ovat vaihtelevia, eikä työpäivät ole koskaan samanlaisia. Monipuolisuuden kautta oppii jatkuvasti uutta. Lisäksi työyhteisö on kannustava ja tukeva, mikä tekee yhteistyöstä sujuvaa ja arjesta mielekkäämpää. Lisäksi oli erityisen mukavaa päästä tutustumaan muihinkin Oomilaisiin alkukesän henkilöstöpäivillä."
Niina: "Tämän kesän kokemus Oomilla on ollut tosi hyvä. Olen oppinut paljon uutta sähköalasta ja saanut arvokasta käytännön kokemusta erilaisista asiakaspalvelutilanteista. Mieleen on jääneet erilaiset kohtaamiset asiakkaiden kanssa. Erityisesti asiakkaiden positiiviset palautteet ja kommentit piristävät aina. Se, kun kuulee että on onnistunut piristämään asiakkaan huonoa päivää, tekee omastakin päivästä paremman."
Millaisia asioita olet oppinut? Millaista osaamista työssäsi tarvitaan?
Matias: "Kesätöissä Oomin asiakaspalvelussa olen oppinut paljon sähköalan säännöksistä ja tavoista toimia. Lisäksi olen saanut hyvää kokemusta asiakkaiden palvelemisesta englanniksi sähköasioihin liittyen. Työssä tarvitaan hyviä vuorovaikutustaitoja, tarkkuutta ja joustavuutta, koska asiakaskohtaamiset vaihtelevat paljon."
Niina: "Olen oppinut paljon erilaisista asiakaskohtaamisista ja siitä, miten kohdata erilaisia asiakkaita. Työssä on tärkeää olla huolellinen ja sopeutua nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Asiakkaiden tarpeiden kuunteleminen ja heille parhaan ratkaisun löytäminen ovat keskeisiä taitoja."
Entä mitä seuraavaksi? Miltä syksy näyttää?
Syksyllä opinnot jatkuvat, mutta toivomme, että pääsemme jatkamaan töitä Oomilla myös opintojen ohella. Työ on ollut antoisaa, ja olisi mukavaa kehittää osaamistani edelleen sekä yhdistää opiskelun ja työn mielekkäällä tavalla.