OmaOomilla helppoutta sähköasioiden hoitoon – oomiten näppärää! 

Uudella OmaOomi-sovelluksella sähköasiat kulkevat näppärästi mukana, ja esimerkiksi omia sopimusasioita ja kulutuksenseurantaa voi hoitaa helposti missä ja milloin vain. 

OmaOomi on uusi online-palvelu, joka on saatavissa niin mobiilisovelluksena kuin selainversiona. OmaOomissa hoidat itsepalveluna 24/7 esimerkiksi sähkösopimusasioihin ja kulutuksenseurantaan liittyviä asioita.  OmaOomin uusia ominaisuuksia myös kehitetään jatkuvasti yhteistyössä asiakkaiden kanssa.  

Sähkönkäytön tavat muuttuneet 

Muutaman vuoden takainen energiakriisi muutti asiakkaiden tarpeita sekä meillä että maailmalla. Samalla mullistuivat asiakkaiden odotukset. 

– Asiakkaiden odotukset ja sähkönkäytön tavat ovat muuttuneet. Asiakkaat haluavat nykyään asioida sähköisesti mihin vuorokauden aikaan tahansa. Lisäksi asiakkaat suunnittelevat sähkönkulutustaan eri tavoin kuin aikaisemmin – edellisenä iltana saatetaan tarkistaa seuraavan päivän spot-hinnat ja päättää sen pohjalta, milloin laitetaan sähköauto lataukseen tai pestään pyykkiä, kuvailee Oomin kehitysjohtaja Eero Pyhäranta

Ennen markkinamurrosta määräaikaiset, kiinteähintaiset sopimukset olivat yleisimpiä sähkösopimustyyppejä. Tänä päivänä dynaamiset sopimukset, kuten Oomi Aktiivinen, Jousto ja Sesonki, ovat tulleet entistä suositummiksi, joten yhä useammalla asiakkaalla on tarve seurata pörssisähkön hintoja ja ajoittaa kulutustaan halvemmille tunneille ja käyttää samalla energiaa vastuullisemmin. 

– Oomina tavoitteemme on tuoda helppoutta asiakkaidemme arkeen, ja digitaaliset ratkaisut ovat tämän kannalta keskeisessä roolissa, Pyhäranta kiteyttää. 

OmaOomi tarjoaa vertailutietoa ja vastuullisia valintoja 

OmaOomista haluttiin rakentaa mahdollisimman käyttäjäystävällinen palvelu, joka kulkee mukana paikasta riippumatta ja on luonteva osa asiakkaan arkea. 

– Sähköstä on tullut kiinnostava asia. Suuri osa asiakkaista haluaa asioida mobiilisovelluksella reaaliaikaisesti 24/7, ovat he sitten kotona tai reissussa, Oomin järjestelmäpäällikkö Henna Hörkkö sanoo. 

Verrattuna aiempiin digitaalisiin palveluihin, OmaOomissa omien sähköasioiden kokonaisvaltainen seuranta on selkeämpää.  

–  OmaOomissa jokainen voi seurata omaa kulutusvaikutustaan sopimustyypistä riippumatta.  Jatkossa sovellukseen suunnitellaan myös mahdollisuutta tarkistaa oman sopimuksen sähkön tuotantotapa. Kaiken kaikkiaan itsepalveluominaisuuksien määrä tulee kasvamaan, Hörkkö lupaa. 

OmaOomin seurantamahdollisuuksilla myös ohjataan asiakkaita kohti kestävämpien tuotantomuotojen valintaa. 

Asiakaspalautteet ovat kehitystyön keskiössä 

Oomin asiakasyhteisö, Heimo, on ollut tärkeässä roolissa OmaOomin kehittämisessä. Myös muiden asiakkaiden antamat palautteet ovat olleet ratkaisevia. 

– OmaOomia ei ole kehitetty PowerPointilla, vaan asiakasta kuunnellen. Olemme aidosti kiitollisia asiakkaiden palautteista, jotka auttavat meitä eteenpäin. Erilaisista asiakaskäyttötapauksista saamme näkökulmia, joiden avulla parannamme sovellusta asiakkaan arjen helpottamiseksi, Eero Pyhäranta kiteyttää. 

Oomin käyttöliittymäsuunnittelijoilla on ollut suuri vastuu helppokäyttöisyyden ja saavutettavuuden toteuttamisessa. Punaisena lankana on ollut löytää ratkaisuja, jotka ovat asiakkaan kannalta intuitiivisia. Oomilla oli myös henkilöstöstä koottu sisäinen testiryhmä, joka antoi ensikäden palautetta toiminnallisuuksista.  

Ota OmaOomi nyt käyttöön! 

Kuvittele, miten näppärää on pysyä ajan hermolla sähköasioissa, kun tärkeät tiedot ovat käden ulottuvilla taskussasi. Voit hoitaa sähköasioitasi missä ja milloin vain, olla luottavaisin mielin reissussa ja tarkistaa vaikkapa omat kulutustietosi tien päällä. Mökillä voit illalla saunanlämmityksen lomassa tarkistaa oman sähkösopimuksesi tiedot. Ota siis OmaOomi käyttöön – täältä näet ohjeet siihen, miten käyttöönotto tapahtuu!