
Oomi kulkee mutkattomasti mukana
Elämä voi olla kimuranttia, mutta arki Oomin kanssa ei. Uusi sloganimme “mutkattomasti mukana” kiteyttää lupauksen huolettomasta arjesta. Oomiten mutkatonta!
Kun Oomi aloitti toimintansa reilut viisi vuotta sitten, sähkö ei herättänyt suomalaisissa suuria tunteita. Nyt tilanne on toinen. Energiamurros on muuttanut suomalaisten käyttäytymistä, ja sähkö on virrannut mukaan osaksi arkipäivän keskusteluja. Oomin brändijohtaja Isko Lappalainen on seurannut kehitystä läheltä.
– Kun huomasimme muutoksen asenteissa, halusimme ymmärtää ilmiötä paremmin. Lähdimme tutkimaan suomalaisuutta ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksia kattavilla tutkimuksilla, Lappalainen avaa.
Samalla tunnistettiin tarve tarkastella brändiä uudelleen. Oomi on viidessä vuodessa kasvanut ja tuonut hyvää energiaa sadoille tuhansille asiakkailleen ympäri Suomen. Yhdeksi Suomen suurimmista energiapalveluyhtiöistä noussut brändi kaipaa oominverran kirkastusta ja uuden sloganin, koska olemme muutakin kuin ”se sähköyhtiö”.
Asiakkaan arjen ymmärtäjä
Kuluttajatutkimuksessa nousi esille useita teemoja, jotka puhuttelevat suomalaisia heidän arjessaan. Yksi tärkeimmistä oli se, että arjen monimutkaisuus on monille todellinen mörkö. Sähköasioiden ei haluta lisäävän kuormaa, vaan helpottavan elämää. Siksi Oomin tehtävä on tarjota huolenpitoa ja huolettomuutta – olla luotettava kumppani, joka helpottaa elämää ilman ylimääräistä vaivaa.
– Ymmärrämme, että meidän sähköpalvelumme eivät ole ihmisten elämän keskipiste, mutta siellä missä niitä tarvitaan, ne mahdollistavat sujuvan arjen. Me haluamme olla asiakkaidemme arjen mutkaton ymmärtäjä, Lappalainen korostaa.
Näistä ajatuksista syntyi uusi slogan, joka ilmentää rennolla tavalla Oomin brändiä.
”Oomi on aiheuttanut vähiten mutkia elämään”
Ennen kuin uusi slogan näki päivänvalon, sitä testattiin neljällä eri kohderyhmällä. Oomin asiakasyhteisö Heimo, Oomin henkilöstö sekä kuluttajat ja yritykset, jotka eivät ole Oomin asiakkaita, saivat ensimaistiaisen. Vastaanotto oli lämmin – slogan koettiin ihmisläheiseksi, rennoksi ja raikkaaksi.
– Oomi lupaa huoletonta elämää, mutta tuo myös turvaa lupauksella olla mukana. Tulee tunne, että siellä se on, jossain taustalla tukena ja turvana, kommentoi kuluttaja, joka ei ole asiakas.
Yksi Oomin nykyinen asiakas tiivisti kokemuksensa osuvasti:
– Olen tähän ikään kerinnyt koluta melkoisen joukon sähköyhtiöitä, ja Oomi on aiheuttanut vähiten mutkia ja vastuksia elämään.
Mutkattomuus näkyy teoissa
Mutkattomuuden lupaus toteutuu Oomin arjessa niin asiakaspalvelussa, myynnissä kuin digitaalisissa palveluissa. Kaikki oomilaiset huolehtivat omassa roolissaan siitä, että asiakas säästää aikaa ja vaivaa. Kun asiakkaan arki pyörii ilman yllätyksiä, hänelle jää enemmän aikaa ja energiaa olennaisille asioille.
– Oomin brändi ei muodostu pelkästään kauniista kuvista ja logosta, vaan teoista, joita teemme ja siitä, miten elämme arkea asiakkaan kanssa, Lappalainen kiteyttää.