Oomi Sesonki kehitettiin asiakkaiden toiveesta
Oomin uutuustuote, Sesonki-sähkösopimus, syntyi asiakaspalautteiden pohjalta. Sesonki tuo helppoutta arkeen, sillä siinä yhdistyy talvikaudella kiinteän sopimuksen vakaus ja kesäkaudella pörssisähkön edut.
Oomi Sesonki on Oomin sähkösopimustyyppien tuorein tulokas, joka on saanut alkunsa asiakkailta saadun palautteen pohjalta. Määräaikaisessa, vuoden mittaisessa sopimuksessa on marraskuusta maaliskuuhun kiinteä hinta ja huhtikuusta lokakuuhun pörssihinta.
– Monet asiakkaamme olivat pitkään toivoneet tämänkaltaista sähkösopimusta. Sopimuksessa kiinteä hinta tuo turvaa talvikaudella, kun sähkönkulutus on suurempaa. Kesällä taas asiakas voi hyötyä ajoittain edullisemmasta pörssisähköstä. Silloin eivät satunnaiset hintapiikitkään näy suuremmin sähkölaskussa, kun kulutus on pienempää, luonnehtii Oomin tuotepäällikkö Anu Heikkilä.
Asiakaspalaute antoi raamit kehittämiseen
Uudenlaisen sähkösopimuksen kehittämisessä on otettava huomioon asiakkaan tarpeiden ja Oomin järjestelmäympäristön lisäksi yleinen sähkömarkkina sekä alaa säätelevät lait. Heikkilän mielestä Oomin avoin kulttuuri ja jatkuvan kehittämisen meininki konkretisoituu tuotekehityksessä. Jokainen tiimi pääsee sanomaan sanansa ja osallistumaan mutkikkaan palapelin kokoamiseen.
– Oomi Sesongin tuotekehitys lähti liikkeelle käyttäjätarinasta, jossa puettiin sanoiksi se, millainen sähkösopimuksen pitäisi olla asiakkaan suuntaan. Mitkä seikat ovat tärkeitä asiakkaalle, ja miten hänen on helppo ymmärtää sähkösopimus, jotta voi tehdä ostopäätöksen? Mietimme yhdessä paljon myös sitä, miten välitämme asiakkaalle Oomi Sesongin edut ja mahdollisuudet. Sehän yhdistää Oomi Aktiivisen eli pörssisähkö-sopimuksen ja Oomi Kiinteän eli kiinteähintaisen sopimuksen parhaat ominaisuudet, Heikkilä kertoo.
Tuotekehitykseen kuului myös järjestelmävalmiuksien luomista ja testaamista, sähkökaupan tiimin valmisteluja sekä viestinnän suunnittelua ja toteutusta. Kehitys tapahtui yhtä aikaa monessa eri tiimissä, ja tiimien välinen yhteistyö oli tiivistä.
– Kuten kaikessa viestinnässämme, tässäkin pyrimme siihen, että sähkösopimus on intuitiivisesti helppo ymmärtää. Lopputulos oli onnistunut – asiakkaiden on helppo ostaa Sesonki-sähkösopimus, ja asiakaspalvelumme myydä sitä.
Mielenrauhaa vuodeksi eteenpäin
Oomi Sesonki sopii Heikkilän mukaan ihmiselle, joka tuntee sesongit ja jolla on peruskäsitys omasta kesä- ja talviajan sähkönkulutuksestaan. Asiakasta mahdollisesti kiehtoo pörssisähkö, mutta hän haluaa kuitenkin myös turvaa. Sellaiselle henkilölle Sesonki on mainio cocktail – sekoitus vakautta ja pörssihinnasta hyötymistä.
– Asiakas voi kerralla tehdä päätöksen kokonaiseksi vuodeksi eteenpäin. Lyhyemmissä kiinteähintaisissa, määräaikaisissa sopimuksissa asiakas joutuu tekemään uusia päätöksiä kolmen tai kuuden kuukauden välein. Sesonki tarjoaakin asiakkaalle ennen kaikkea huolettomuutta, Heikkilä summaa.