
Oomikä brändi – hyvä tyyppi hyvällä asialla
Sanat sähkö ja hyväntuulisuus nähdään harvoin samassa lauseessa, mutta Oomissa ne kuuluvat yhteen kuin piuha ja pistorasia. Oomi herättää tutkitusti hyvää tuulta ja ilon tunteita. Mikä on brändin menestyksen salaisuus?
Sähkö ei kiinnosta ketään ja markkinoilla olevat sähkötuotteet ovat samanlaisia. Näistä ankarista asetelmista Oomin brändiä lähdettiin kehittämään vuoden 2019 lopussa. Tavoitteena oli luoda koko kansaa puhutteleva brändi, joka on hyvä tyyppi hyvällä asialla. Samalla haluttiin tehdä sähköstä oikeasti kiinnostava puheenaihe.
Nyt viiden vuoden jälkeen voidaan todeta, että brändin rakentaminen osui naulan kantaan. Oomi on muuttanut markkinaa ja herättää ihmisissä ihastusta ja iloa. Menestystä on rakennettu järki päässä ja tunne rinnassa. Tutkimustyö, datan mittaaminen ja intuition seuraaminen ovat olleet avainasemassa.
Sukellus suomalaisuuteen
Oomista haluttiin luoda faktoihin perustuva brändi, joka on samalla hyväntuulinen ja helposti lähestyttävä. Konseptin aineksia lähdettiin etsimään suomalaisten ajatusmaailmasta ja arvoista.
– Päätimme tutkia suomalaisuutta ja sitä, mitkä ovat suomalaisten tärkeimmät arvot suhteutettuna sähköön ja muihin tuotteisiimme. Kattavassa laadullisessa tutkimuksessa menimme asiakkaiden koteihin ja tutustuimme heidän arkeensa, kuvailee alusta lähtien Oomin markkinointia vetänyt brändijohtaja Isko Lappalainen.
Kattavassa laadullisessa tutkimuksessa menimme asiakkaiden koteihin ja tutustuimme heidän arkeensa.
Oomi onnistui löytämään asiakkaiden arjesta heille tärkeitä asioita, joihin kilpailijat eivät ole vastanneet. Tämän pohjalta rakennettiin Oomin brändin ydin, tuotteet ja viestit, jotka kohtaavat asiakkaiden toiveet.
Palkintopystejä ja sankarihahmoja
Oomin rohkeasti rakennettu brändi on sittemmin noteerattu niin markkinoinnin ammattilaisten, asiakkaiden kuin päiväkotilastenkin parissa. Vuonna 2022 Oomi sai MTV:n myöntämän Paras Brändinrakentaja -palkinnon kirittyään energia-alan TOP3 brändien joukkoon. Seuraavana vuonna Oomi sai kunniamaininnan Effie Awardsin strategisen markkinoinnin sarjassa ensimmäisenä energia-alan yhtiönä. Asiantuntijaraatien myöntämät palkinnot hivelevät, mutta paras palaute tulee kuitenkin asiakkailta – ja asiakkaiden lapsilta.
– Olemme saaneet hyvää palautetta yllättäviltäkin tahoilta. Kun päiväkotilapsilta kysytään, mitä supersankarihahmoja he haluavat leikkiä, vastaus ei kuulemma aina ole Ryhmä Hau tai muut lastenohjelmista tutut hahmot vaan Oomin mainoksissa esiintyvät Pistorasiat ja Pitkä Piuha, Lappalainen virnistää.
Luovasta otteestaan ja hyväntuulisuudestaan tunnettu Lappalainen johtaa Oomin markkinointitiimiä aidosti innostuneena. Yhteistyökumppanit arvostavat koko tiimin idearikkautta ja joustavuutta. Onpa eräs sponsorointikumppanikin todennut, että ”olisipa Oomeja enemmän”.
Iloa ilmassa
Oomin markkinointi on ollut alusta asti johdonmukaista ja systemaattista. Brändityötä johdetaan datalla: sitä kerätään joka kuukausi, viikko, päivä ja tunti. Intuitio on kuitenkin vahvasti mukana päätöksissä.
– Joskus tutkimustulokset ovat yllättävänkin hyviä. Vuonna 2023 tehdyn kuluttajatutkimuksen mukaan Oomi herättää muita energia-alan yhtiöitä enemmän hyväntuulisuutta ja ilon tunteita, Lappalainen hymyilee.
Vuonna 2023 tehdyn kuluttajatutkimuksen mukaan Oomi herättää muita energia-alan yhtiöitä enemmän hyväntuulisuutta ja ilon tunteita.
Iloa ja hyvää fiilistä levitetään muun muassa sponsoroinnin kautta. Oomi on Suomessa uudenlaisen urheilumarkkinoinnin uranuurtaja yhdessä kumppaniensa kanssa.
Tärkeä rooli brändityössä on myös asiakasyhteisö Heimolla. He pääsevät ensimmäisten joukossa testaamaan, kommentoimaan ja ideoimaan.
Markkinamurroksen melskeissä
Brändin rakentaminen vaatii rehellisyyttä ja rohkeutta. On kyettävä ravistelemaan vanhoja toimintatapoja. Vuonna 2022 Oomillakin havahduttiin suureen energiamurrokseen, mikä vaati pysähtymistä. Oli jälleen aika tutkia suomalaisia ja heidän arvojaan.
– Huomasimme, että suhtautuminen sähköön oli muuttunut. Viilasimme brändin viestiä ja löysimme uudenlaisen tavan puhutella suomalaisia. Oomi haluaa kantaa vastuunsa myös energiamurroksessa ja toimia läpinäkyvästi, Lappalainen korostaa.
Brändin tarina jatkuu edelleen kohti syvempää asiakasymmärrystä ja asiantuntijuutta. Oomi haluaa olla jatkossakin arjen paras ymmärtäjä ja mukana elämän muutoksissa. Siinä lienee Oomin salaisuus.