
Vastuullisuuspioneerit sillanrakentajina muutosmatkalla
Vastuullisen yrityskulttuurin rakentaminen on koko Oomia koskeva monivaiheinen muutosmatka, jota kuljetaan askel kerrallaan. Vastuullisuuspioneerit toimivat tärkeässä roolissa vastuullisuustiedon jakajina ja muutoksen herättelijöinä.
Vastuullinen kulttuuri rakentuu pala palalta ymmärryksen kasvaessa. Oomissa vastuullisuustyöhön osallistuvat kaikki oomilaiset yhdessä vastuullisuustiimin ja ohjausryhmän, esimiesten sekä johdon kanssa. Jokaisella on työssään mahdollisuus vaikuttaa siihen, että asetetut vastuullisuustavoitteet toteutuvat.
– Otimme muutosmatkalle syksyllä 2024 mukaan vastuullisuuspioneerit, joita meillä on noin 20 eri tiimistä. Heidän tehtävänään on ollut vuoden 2025 ajan kannustaa ja tukea kollegoitaan muutoksessa. Vastuullinen kulttuuri rakentuu ennen kaikkea ihmisistä ja siitä, että työntekijät ymmärtävät miten voivat vaikuttaa, sanoo Oomin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Päivi Saarinen.
Vastuullisuuspioneerit kertovat vastuullisuuden periaatteista ja tavoitteista omille tiimeilleen, auttavat huomaamaan arkisten valintojen merkityksen ja rakentavat kestävämpiä käytäntöjä. He toimivat sillanrakentajina muutostiimin ja muun työyhteisön välillä.
Vastuullisuuden edistäminen on jatkuva prosessi, joka ei koskaan tule täysin valmiiksi. Mutta miltä vastuullisuus näyttää Oomin arjessa juuri nyt? Kolme vastuullisuuspioneeria kertoo, mitä he ovat oivaltaneet muutosmatkan tässä vaiheessa ja miten vastuullisuus näkyy heidän työssään tänään.
Palveluneuvoja Piia Seppänen: ”Vastuullisuus on kestävin tie myyntiin”

Digitaalisessa asiakaspalvelussa työskentelevän Piia Seppäsen yksi tärkeimmistä oivalluksista vastuullisuuspioneerina on ollut se, että vastuullisuus ei ole jotain erillistä tai ylimääräistä. Vastuullisuus kietoutuu kaikkeen tekemiseen – tapaan kuunnella, viestiä ja auttaa asiakasta.
– Työarjessani vastuullisuus näkyy jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Kuuntelen asiakasta aidosti ja varmistan, että hän ymmärtää tarjotun ratkaisun sisällön ja hyödyt. En koskaan myy vain myymisen vuoksi – haluan, että asiakas voi luottaa saavansa parhaan mahdollisen ratkaisun juuri omaan tilanteeseensa.
Myös omassa yksikössään Seppänen on kokenut tärkeänä edistää avoimuutta ja tukea kaikkia vastuullisuuden toteuttamisessa.
– Vastuullisuus ei varmastikaan ole nopein tie myyntiin, mutta se on taatusti kestävin.
Tuotepäällikkö Cia Branders: ”Tärkeintä on halu tehdä oikein”

Oomi Fillarin ja yritysliiketoiminnan tuotepäällikkö Cia Branders kokee vastuullisuuden tulleen osaksi kaikkea tekemistä – se on osa arvoja ja strategiaa.
– Vastuullisuus on valinta arjessa. Se ei ole yksittäinen projekti, vaan jatkuva matka, joka näkyy niin arjen päätöksissä, kuin tuotekehityksessä. Täydellisyyteen ei aina päästä, mutta tärkeintä on avoimuus ja halu tehdä oikein. Siksi juuri läpinäkyvyys on yksi tärkeimmistä arvoista.
Vastuullisuus pitää sisällään paljon standardeja ja direktiivejä, mutta se ei ole “ydinfysiikkaa”. Brandersin mielestä tarvitaan myös maalaisjärkeä ja halua ymmärtää.
– Työnantajana Oomi haluaa olla luotettava, läpinäkyvä ja reilu. Tätä näkökulmaa olen halunnut myös itse edistää vastuullisuuspioneerina työyhteisön arjessa: ollaan tiimin jäseniä, reiluja ja luotettavia kollegoita. Ja muistetaan myös inhimillisyys.
Myyntiryhmän päällikkö Sami Naskali: ”Keskitymme aidosti vaikuttaviin tekoihin”

Oomin kuluttajamyynnistä vastaavan Sami Naskalin työssä vastuullisuus näkyy erityisesti asiakaskohtaamisissa. Hänen mielestään on äärimmäisen tärkeää, että myynnissä toimitaan eettisesti ja läpinäkyvästi.
– Vastuullisuustyö on kirkastanut minulle, että Oomin on tärkeää keskittyä aidosti vaikuttaviin vastuullisuustekoihin ja valita teemat huolellisesti. Lisäksi näen suuren mahdollisuuden siinä, että voimme asiakaskohtaamisten kautta viestiä vastuullisista teoistamme ja arvoistamme.
On vastuullista varmistaa, että asiakkaat ymmärtävät, mitä ovat ostamassa, mihin hintaan ja miksi juuri kyseinen tuote on heille paras vaihtoehto.
– Uskon, että vastuullisuuden merkitys asiakkaiden päätöksenteossa tulee kasvamaan – ja meillä on mahdollisuus erottua juuri tämän kautta.