Digikehityksen vuosi takana: OmaOomi-palvelu vie
asiakaskokemuksen uudelle tasolle
 

Oomilla on tehty viime vuodet määrätietoisesti työtä digitaalisen kyvykkyyden ja samalla asiakkaiden digitaalisen asioinnin kehittämiseksi – ja tulokset alkavat näkyä. Muutoksen näkyvin osa eli uusi OmaOomi-palvelu helpottaa asiakkaidemme arkea, kun asioita voi hoitaa helposti itse ympäri vuorokauden niin mobiilissa kuin tietokoneruudun ääressä.

Digitaalisten palveluiden kehitys ei ole vain appien kehitystä, vaan taustalla tapahtuu paljon ja tehdään monia teknologisia ratkaisuja. Digiloikan tekeminen vaatii luovaa ongelmanratkaisua, tiimityötä ja rohkeutta uudistua – ajatella ja tehdä asioita kokonaan uudella tavalla.  

Asiakkaat edellyttävät meiltä tänä päivänä samaa sujuvuutta kuin suoratoistopalveluissa ja sosiaalisessa mediassa. Siksi kehitämme palveluita, jotka auttavat asiakkaitamme käyttämään energiaa fiksusti ja kestävällä tavalla. Sähkön hintojen entistä voimakkaampi vaihtelu ja vastuullisuus muokkaavat asiakkaidemme odotuksia myös sähköyhtiöiden tuottamien palveluiden osalta. 

Nämä asiat huomioiden olemme ottaneet Oomissa harppauksen kohti entistä asiakaskeskeisempää arkea. Olemme kehittäneet OmaOomi-palvelun, uudistaneet digitaalisen ostopolun ja kouluttaneet chatbotimme entistä älykkäämmäksi tekoälyn avulla. Lisäksi olemme taustalla mahdollistaneet entistä paremman asiakasymmärryksen ja ennakoivan viestinnän asiakkaidemme suuntaan. Vain muutamia esimerkkejä mainitakseni. 

Salesforce oli Oomille strateginen valinta digitaalisen asiakaskokemuksen ytimeen

Tunnistimme tarpeen digiloikalle ja ryhdyimme määrätietoiseen kehitystyöhön. Valitsimme digitaalisen kehitystyön pääalustaksi Salesforcen, mikä on osoittautunut meille toimivaksi valinnaksi. Vaikka työtä oli ennakoituakin enemmän toimialan prosessien ja olemassa olevien järjestelmien saattamisessa yhteensopiviksi uuden alustamme kanssa, nyt Salesforcessa pystymme yhdistämään asiakkuudenhallinnan, asiakaspalvelun ja OmaOomin yhdeksi helpommin hallittavaksi kokonaisuudeksi.

Muutos on mahdollistanut sen, että kokeneet ja asiantuntevat oomilaiset ovat voineet siirtyä entistä enemmän arvoa tuottaviin tehtäviin.

Salesforcen käyttöönotto ei ole ollut meille vain teknologiseen kehitykseen liittyvä projekti, vaan kulttuurinen muutos. Olemme tunnistaneet uusia rooleja, opetelleet uusia toimintatapoja ja ottaneet käyttöön ketteriä kehitysmenetelmiä, erityisesti asiakaspalveluun ja myyntiin. Tämä on mahdollistanut sen, että kokeneet ja asiantuntevat oomilaiset ovat voineet siirtyä entistä enemmän arvoa tuottaviin tehtäviin. Samalla pystymme entistä paremmin varmistamaan, että meillä on kaikissa asiakaspolun eri vaiheissa käytössä reaaliaikaisesti kaikki tarvittavat tiedot, jotta voimme palvella asiakkaitamme nopeasti ja asiantuntevasti. 

Asiakkaillemme näkyvimpänä OmaOomi-palvelu

Osana digitaalisen asioinnin ja palvelun kehitystyötä tunnistimme jo alkuvaiheessa, että Oomin online-palvelu kaipasi kipeästi päivittämistä. Vain vuoden kehitystyön jälkeen julkaisimme OmaOomi-palvelun ensimmäisen version loppuvuonna 2024. OmaOomia voi käyttää sekä Android- että iOS-laitteille asennettavalla applikaatiolla kuten myös perinteisesti selaimella tietokoneen kautta. OmaOomissa asiakkaamme voivat hoitaa turvallisesti sähkösopimusasioihin ja kulutuksenseurantaan liittyviä asioita itsepalveluna, silloin kun itselle parhaiten sopii.  

Asiakkaille OmaOomi on näkyvin osa sitä kehitystyötä, jota olemme tehneet niin sanotusti konepellin alla - ja teemme jatkossakin koko ajan.

Nyt jatkamme kehitystä yhdessä asiakkaidemme kanssa ja julkaisemme uusia ominaisuuksia kevään aikana. Asiakkaille se on näkyvin osa sitä valtavaa kehitystyötä, jota olemme tehneet niin sanotusti konepellin alla – ja teemme jatkossakin koko ajan. 

Oomin digitaaliset palvelut heijastavat brändiämme: ne ovat leikkisiä, iloisia ja helppokäyttöisiä. Hyvä suunnittelu tekee asiakkaan elämästä sujuvampaa ja palveluistamme entistäkin läpinäkyvämpiä.  

Digitaalisen asioinnin ei meidän mielestämme tarvitse olla tylsää ja mutkikasta, eihän? 

Kirjoittaja on Oomin Head of Digital Noora Tams.

Tutustu tarkemmin: