Mistä puhumme, kun puhumme vastuullisuudesta?
Oomi on yksi Suomen suurimmista energiapalveluyhtiöistä – ja se tuo mukanaan suuren vastuun. Viime vuosien aikana olemme pysähtyneet kysymään: mitä vastuullisuus tarkoittaa meille?
Kuluneen kahden vuoden aikana olemme tehneet lujasti töitä hahmottaaksemme, miten voimme toimia entistä vastuullisemmin ja kestävämmin. Jo nyt iso osa suomalaisista ostaa sähkönsä Oomilta. Mikä merkitys meidän sähkösopimuksillamme ja tuoteratkaisuillamme on esimerkiksi osana ilmastonmuutoksen torjuntaa? Miten voimme tehdä konkreettisia tekoja, vaikka emme ole sähköntuottaja?
Sähkön alkuperällä on vastuullisuuden näkökulmasta suuri merkitys. Vaikka asiakas tekee sähkön alkuperän osalta oman valintansa, meidän tehtävämme on tehdä uusiutuvilla energialähteillä tai hiilineutraalisti tuotetun sähkön valitseminen mahdollisimman helpoksi. Olemme madaltaneet ostokynnystä, tehneet paljon asiakasviestintää ja panostaneet myyjien koulutukseen, jotta he osaavat kertoa asiakkaillemme selkeästi ja ymmärrettävästi siitä, miksi kannattaa valita alkuperävarmennettua sähköä.
Oomille vastuullisuus on kuitenkin paljon muutakin kuin uusiutuvaa tai hiilineutraalia energiaa. Vastuullisuus on liiketoiminnan ydin, ja se näkyy Oomin tavoissa helpottaa asiakkaiden arkea ja tehdä kestävää yhteistyötä kumppaneiden kanssa.
Vaikka meillä on vastuullisuuden saralla vielä paljon tekemistä, olemme ottaneet lyhyessä ajassa suuria harppauksia niin jokapäiväisessä arjessa kuin pitkän aikavälin päätöksenteossa.
Arjen vastuullisuutta asiakaskohtaamisissa
Kaksoisolennaisuusanalyysimme vahvisti ja tarkensi näkemystämme siitä, mikä on aidosti tärkeää. Meidän näkökulmastamme olennaista on tuntea sidosryhmien tarpeet ja odotukset. Oomin vastuullisuuden ydin kiteytyykin erityisesti sosiaaliseen vastuuseen ja Oomin tapaan kohdella ja kuunnella asiakkaita, henkilöstöä sekä yhteiskuntaa.
Vastuullisuus on Oomille arjen tekoja, päätöksiä ja johtamista. Oomin myynnin, markkinoinnin, tuoteratkaisujen ja asiakaskohtaamisten perustehtävänä on helpottaa asiakkaan elämää ja tehdä myös vastuullisuudesta asiakkaalle mutkatonta. Olemme esimerkiksi laatineet eettisen myynnin ja asiakaspalvelun periaatteet, jotka ohjaavat, miten meidän tulee kohdata iäkkäämmät asiakkaat tai muut erityisryhmät.
Seuraava askel on raportointimme kehittäminen. VSME-kehyksestä on muodostumassa meille standardi, jota voimme hyödyntää vapaaehtoisessa vastuullisuusraportoinnissamme. Vaikka raportointi on toistaiseksi meille vapaaehtoista, koemme sen tärkeäksi keinoksi mitata edistymistämme ja osoittaa sitoutumisemme kestävään liiketoimintaan. Oomin tarkoitus on myös siirtyä vähitellen CSRD-direktiivin mukaiseen raportointiin, sillä haluamme olla paitsi vastuullinen myös kehittyvä kumppani asiakkaillemme ja muille sidosryhmillemme.
Oomilaisille vastuullisuus on sydämen asia
Minua itseäni vastuullisuusjohtajana lämmittää erityisesti se, miten suurella sydämellä oomilaiset ovat mukana tällä muutosmatkalla.
Jokaiselle oomilaiselle on erittäin tärkeää, että Oomi toimii vastuullisesti. Se näkyy muun muassa henkilöstötutkimusten vastauksissa. Valveutuneet oomilaiset haluavat aidosti lunastaa lupauksemme asiakkaille, ja he myös raportoivat epäkohdista ja kehityskohteista matalalla kynnyksellä. Se mahdollistaa entistäkin vastuullisemman toiminnan.
On kannustavaa nähdä, kuinka tekemämme vastuullisuustyö on alkanut tuottaa tulosta. Juuri tämä arjen omistajuus ja halu tehdä oikein tekee vastuullisuudesta meille enemmän kuin strategian – se on osa Oomin identiteettiä.
Kirjoittaja on Oomin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Päivi Saarinen.