
OmaOomi on nyt täällä!
Te toivoitte, me kuuntelimme - uusi OmaOomi on nyt käytettävissä! OmaOomi on nyt ladattavissa AppStoresta ja Google Playsta, ja ovet on avattu!
OmaOomi on Oomin uusi online-palvelu, jossa voit hoitaa turvallisesti sähkösopimusasioihin ja kulutuksenseurantaan liittyviä asioita itsepalveluna 24/7. Opimme palvelun käyttökokemuksista ja kehitämme ja lisäämme uusia ominaisuuksia koko ajan. Käy siis kurkkaamassa!
Mikä ihmeen OmaOomi?
OmaOomi on uusi online-palvelu ja mobiilisovellus, jossa voit itse hoitaa helposti esimerkiksi sähkösopimusasioihin ja kulutuksenseurantaan liittyviä asioita. OmaOomissa voit asioida kellon ympäri viikonpäivästä riippumatta.
Yritysasiakkaamme pääsevät OmaOomiin myöhemmin vuoden 2025 aikana, ja Oomi Online on käytössä siihen saakka yritysasiakkaillemme. Lisätietoja Oomi Onlinesta yrityksille voit lukea täältä.
Milloin pääsen OmaOomiin?
OmaOomi on nyt käytössä Oomin kuluttaja-asiakkaille. Pääset kirjautumaan OmaOomiin vahvalla tunnistautumisella, minkä jälkeen voit asettaa itsellesi sähköpostin ja salasanan. Ohjeita kirjautumiseen löydät tältä sivulta.
Tietyt erityiset asiakasryhmät (esimerkiksi kuolinpesät, yhteisasiakkuudet ja edunvalvonta-asiakkaat), eivät valitettavasti pääse vielä kokeilemaan OmaOomia. OmaOomi on toistaiseksi saatavilla vain suomeksi. Kieliversioita kehitetään, ja OmaOomi tulee saataville englanniksi kesällä 2025 ja ruotsiksi myöhemmin vuoden 2025 aikana.
Yritysasiakkaamme pääsevät OmaOomiin hieman myöhemmin vuoden 2025 aikana. Oomi Online toimii yritysasiakkaille siihen saakka. Lisätietoja Oomi Onlinesta yrityksille voit lukea täältä. Voit lukea OmaOomin käyttöönotosta lisää usein kysytyistä kysymyksistä.
Pidämme sinut ajan tasalla siitä, milloin OmaOomi on käytössäsi.
OmaOomin oominaisuudet

Selvää säästöä sähkönkulutuksen seurannalla.
OmaOomin avulla pysyt aina ajan tasalla omasta kulutuksestasi sekä euroissa että kilowattitunneissa, jolloin sinun on helppo vaikuttaa sähkönkäyttöösi ja säästää rahaa. Jousto-asiakkaana voit myös helposti seurata kulutusvaikutustasi!

Sopimus- ja asiakastiedot sekä laskut yhdessä paikassa.
Halusitpa sitten nähdä sopimus- tai asiakastietosi, löydät ne nyt helposti yhdestä paikasta samalla kertaa - missä tahansa, milloin tahansa! OmaOomissa voit myös helposti tarkastella sähkölaskujasi.

Kaikki hyöty irti spot-hintaseurannasta.
OmaOomissa voit seurata pörssisähkön hinnanmuutoksia tuntitasolla, jolloin voit kätevästi ajoittaa sähkönkulutusta halvemmille tunneille.
OmaOomista voit myös näppärästi tehdä muuttoilmoituksen. Lisäksi voit ottaa meihin yhteyttä suoraan OmaOomin chatissa.
Näitä kehitämme
Kehitämme OmaOomia jatkuvasti yhdessä asiakkaidemme kanssa, ja tuomme käyttöösi uusia ominaisuuksia vuoden 2025 aikana. Muun muassa nämä ominaisuudet ovat kehityslistallamme:
- Kattava tietopankki sähköön liittyvistä asioista ja usein kysytyistä kysymyksistä
- Uuden sähkösopimuksen tekeminen uuteen osoitteeseen
- Oman sähkösopimuksen räätälöinti lisäpalveluilla
- Määräaikaisen sopimuksen uusiminen helposti ja nopeasti
- Kodin energiapalveluiden tuotantotietojen seuranta ja tarkastelu
- Englannin- ja ruotsinkieliset versiot OmaOomista
- OmaOomin laajentaminen kaikkien Oomin asiakkaiden käyttöön
Etsitkö ohjeita OmaOomin käyttöön?
Usein kysyttyä OmaOomista
Voinko asioida OmaOomissa toisen henkilön puolesta?
OmaOomissa ei vielä ole mahdollista asioida toisen henkilön tai tahon puolesta. Tavoitteenamme on kuitenkin mahdollistaa tämä toiminto kuluvan vuoden aikana.
Tämä koskee tällä hetkellä kaikkea valtuutukseen perustuvaa asiointia, kuten edunvalvontatilanteita, kuolinpesän asioiden hoitamista ja toisen henkilön puolesta asiointia.
Jos sinulla on valtakirja toisen henkilön tai tahon sähköasioiden hoitamiseen Oomin kanssa, voit hoitaa asioita asiakaspalvelumme kautta.
Lisätietoa valtuutuksista ja toisen puolesta asioimisesta löydät täältä.
Siirtyvätkö tiedot Oomi Onlinesta OmaOomiin, kun Oomi Online poistuu käytöstä?
OmaOomissa näet omista sopimuksistasi pääsääntöisesti samat tiedot kuin Oomi Onlinessakin. OmaOomiin on tuotu tiedot tuoreimmista sopimuksistasi, joten jos sopimuksesi on päättynyt ennen vuotta 2024, ei sen tietoja löydy palvelusta. Myös kulutus- ja tuotantotiedot näkyvät aikaisintaan vuodesta 2024 alkaen.
Jos sinulla on aiemmin ollut mahdollisuus nähdä myös toisen henkilön tai tahon sopimus- ja kulutustietoja Oomi Onlinessa, eivät nämä tiedot valitettavasti vielä näy OmaOomin puolella. Tavoitteemme on saada toisen henkilön puolesta asioiminen OmaOomissa mahdolliseksi kuluvan vuoden aikana.
Oomi Onlinen viestihistoria ei myöskään siirry OmaOomiin.
Huomioithan, että Oomi Onlinen kirjautumistunnukset eivät toimi OmaOomissa. Oomi Onlineen ja OmaOomiin on eri kirjautumisohjeet ja käyttäjätunnukset.
Miksi OmaOomi on kehitetty?
Asiakkaamme ovat toivoneet sovellusta, jossa he voivat hoitaa asiakkuuteensa ja sopimuksiinsa liittyviä asioita helposti ja silloin kun se heille parhaiten sopii. Olemme halunneet vastata tähän toiveeseen kehittämällä OmaOomin.
Kehitämme OmaOomia jatkuvasti yhdessä asiakkaidemme kanssa, jotta voimme tulevaisuudessa vastata entistä paremmin heidän tarpeisiinsa digitaalisten palvelujen osalta.
Kenelle OmaOomi on tarkoitettu?
OmaOomi on tarkoitettu kaikkien Oomin asiakkaiden käyttöön helpottamaan itseasiontia.
Uusia asiakasryhmiä lisätään OmaOomiin vaiheittain, ja esimerkiksi yritysasiakkaat pääsevät sovellukseen hieman myöhemmässä vaiheessa vuoden 2025 aikana. Tietoa eri asiakasryhmien pääsystä OmaOomiin voit lukea tarkemmin kysymyksen “Missä vaiheessa eri asiakasryhmät pääsevät OmaOomiin?” kautta.
Miksi OmaOomi on saatavilla vain kuluttaja-asiakkaille?
OmaOomin käyttöönotto tapahtuu vaiheittain, koska esimerkiksi sopimus- ja kulutustietoja tuodaan OmaOomiin useasta eri järjestelmästä, ja haluamme varmistaa näiden näkymisen oikein jokaisessa vaiheessa.
Onko OmaOomi saatavissa mobiilisovelluksena?
Kyllä, OmaOomi on saatavissa myös mobiilisovelluksena.
Sovellus on mahdollista ladata App Storesta Applen iOS-käyttöjärjestelmälle tai Google Playsta Android-käyttöjärjestelmälle. Voit yhtä hyvin käyttää OmaOomia myös selainversiona osoitteessa www.oma.oomi.fi.
Onko sovellus maksullinen?
Ei ole, sekä OmaOomi-sovelluksen lataaminen että käyttö on ilmaista.
Miksi en löydä OmaOomia sovelluskaupastani?
Varmista, että kirjoitit hakusanan muodossa OmaOomi. Pääset suoraan sovelluskauppaan oikealle sivulle myös alla olevista linkeistä.
Miten pystyn hyödyntämään OmaOomia?
OmaOomissa voit seurata omia kulutustietojasi sekä pörssisähkön hintaa, tarkastella sopimus- ja asiakastietojasi, hallinnoida yhteystietojasi, tehdä muuttoilmoituksen sekä tarkastella laskujasi. OmaOomissa on myös chat-palvelu ja mahdollisuus antaa palautetta sovelluskehityksestä. OmaOomi on käytössäsi vuorokauden ympäri ja voit hoitaa turvallisesti sähkösopimusasioihin ja kulutuksenseurantaan liittyvät asiat itsepalveluna silloin, kun sinulle parhaiten sopii.
OmaOomissa voit pureutua sähkönkäyttöösi vuosi-, kuukausi-, päivä- tai jopa tuntitasolla. Voit myös tarkastella esimerkiksi ulkolämpötilan vaikutuksia sähkönkäyttöösi sekä seurata pörssisähkön hintakehitystä ja kulutusvaikutustasi. Kun tiedät enemmän omasta kulutuksestasi, pystyt myös säätelemään sitä helpommin. Energiansäästö alkaa siitä, kun tietää mihin ja milloin energiaa kuluu.
Myöhemmässä vaiheessa voit hankkia lisäpalveluja sopimuksellesi, uusia määräaikaisen sopimuksen sekä tehdä sähkösopimuksen uuteen osoitteeseen. Nämä ominaisuudet tulevat entisestään helpottamaan itseasiointia sinulle sopivana ajankohtana.
Missä vaiheessa eri asiakasryhmät pääsevät OmaOomiin?
Nyt OmaOomiin pääsee myös suurin osa Oomin nykyisistä kuluttaja-asiakkaista, lukuun ottamatta seuraavia asiakasryhmiä:
- Edunvalvonta-asiakkaat
- Kuolinpesät
- Kuluttaja-asiakkaat puitesopimuksella
- Puitesopimusasiakkaat
- Turvakieltoasiakkaat
- Yhteisasiakkuuden molemmat osapuolet
- Ruotsinkielistä tai englanninkielistä palvelua käyttävät asiakkaat
Pientuotantoasiakkaat, joilla on Oomin sähkösopimus, pääsevät OmaOomiin, mutta tuotantotietoja tuodaan OmaOomiin vasta myöhemmässä vaiheessa.
Myös yritysasiakkaille OmaOomi tulee käyttöön myöhemmin vuoden 2025 aikana - tiedotamme tästä erikseen. Yritysasiakkaat voivat edelleen käyttää Oomi Onlinea, lisätietoja Oomi Online -palvelusta yrityksille löydät tältä sivulta. Kuluttaja-asiakkailtamme OmaOomi poistuu käytöstä 30.4.2025 mennessä.
Onko OmaOomi turvallinen käyttää?
Kyllä, OmaOomi on turvallinen ladata ja käyttää.
Asiakkaidemme tietosuojan varmistamiseksi käytössä on vahva tunnistautuminen sekä sopimuksenteon yhteydessä, että ensimmäisen kerran, kun kirjaudut uuteen OmaOomiin.
Lisäksi varmistamme vähintään vuosittain asiakkaidemme henkilöllisyyden pyytämällä tunnistautumaan vahvasti sisäänkirjautumisen yhteydessä. OmaOomi-palvelu noudattaa EU:n tietosuojadirektiiviä.
Voiko OmaOomiin kirjautua samalla käyttäjätunnuksella kuin Oomi Onlineen?
Ei voi. OmaOomiin on omat kirjautumistunnukset. Voit myös kirjautua OmaOomiin vahvalla tunnistautumisella.
Olen uusi asiakas – miksi en pääse kirjautumaan OmaOomiin?
Sopimustietosi näkyvät sovelluksessa vasta, kun olet vahvistanut sähköpostiosoitteesi. Saat sopimuksen teon jälkeen sähköpostiisi linkin sähköpostiosoitteen vahvistamista varten.
Jos vaihdat sähköpostiosoitteesi, saat uuden pyynnön osoitteen vahvistamiseksi. Tämä päivittää myös käyttäjätunnuksesi.
Voit kirjautua OmaOomiin myös vahvalla tunnistautumisella.
Osa asiakasryhmistämme pääsee OmaOomiin myöhemmässä vaiheessa. Tietoa eri asiakasryhmien pääsystä OmaOomiin voit lukea tarkemmin kysymyksen “Missä vaiheessa eri asiakasryhmät pääsevät OmaOomiin?” kautta.
Milloin Oomi Online poistuu käytöstä?
Kuluttaja-asiakkaidemme Oomi Online -palvelu poistuu käytöstä huhtikuun 2025 loppuun mennessä. OmaOomi on jo käytössäsi osoitteessa oma.oomi.fi tai ladattavissa sovelluskaupasta. Ota siis OmaOomi käyttöösi jo nyt!
Huomaathan, että nykyiset Oomi Onlinen tunnuksesi eivät toimi uudessa OmaOomissa. Yritysasiakkaitamme Oomi Online palvelee toistaiseksi. Lisätietoja Oomi Online -palvelusta yrityksille voit lukea tältä sivulta.
Mihin voin jättää toiveita ja palautetta OmaOomista?
Voit jättää palautetta Tuki-valikon Palaute-osiossa, joka löytyy sekä mobiilista että selaimella, kun olet kirjautunut sisään OmaOomiin.