OmaOomi on nyt täällä!
Te toivoitte, me kuuntelimme - uuden OmaOomin betaversio on nyt käytettävissä! OmaOomi on nyt ladattavissa AppStoresta, ja ovet on avattu suurimmalle osalle asiakkaistamme! Sovellus on tulossa lähiaikoina myös Androidille.
OmaOomi on Oomin uusi online-palvelu, jossa voit hoitaa turvallisesti sähkösopimusasioihin ja kulutuksenseurantaan liittyviä asioita itsepalveluna 24/7. Kaikki ei ole vielä ihan valmista, mutta uusia ominaisuuksia kehitetään ja lisätään koko ajan. Käy siis kurkkaamassa!
Mikä ihmeen OmaOomi?
OmaOomi on uusi online-palvelu ja mobiilisovellus, jossa voit itse hoitaa helposti esimerkiksi sähkösopimusasioihin ja kulutuksenseurantaan liittyviä asioita. OmaOomissa voit asioida kellon ympäri viikonpäivästä riippumatta.
Betavaiheessa eri asiakasryhmät pääsevät OmaOomiin porrastetusti. Uusi OmaOomi toimii toistaiseksi rinnakkain Oomi Onlinen kanssa. Kun kaikki asiakasryhmät ovat OmaOomissa ja homma pelittää, Oomi Online poistuu käytöstä.
Oomi Online
- Oomin nykyinen online-palvelu
- pysyy toistaiseksi käytössä OmaOomin rinnalla
- toimii verkkoselaimessa
- käytössä yritys- ja kuluttaja-asiakkaille
Löydät Oomi Onlinesta muun muassa kotisi sähkön kulutuksen ja pientuotannon tiedot, laskut sekä sopimus- ja asiakastiedot.
OmaOomi
- Oomin uusi online-palvelu
- tulee lopulta korvaamaan Oomi Onlinen
- toimii sekä verkossa että sovelluksessa
- käytössä aluksi kuluttaja-asiakkaille, ja laajenee vaiheittain myös yritysasiakkaiden käyttöön
Löydät OmaOomin betaversiosta muun muassa sopimus- ja asiakastiedot, kotisi sähkön kulutustiedot sekä spot-hintaseurannan. Palvelua kehitetään jatkuvasti.
Milloin pääsen OmaOomiin?
Oletko uusi kuluttaja-asiakas? Jos teet sähkösopimuksen uudistetun sivun kautta, saat kutsun OmaOomiin sähköpostilla sopimuksen teon jälkeen. Jos olet tehnyt sopimuksen muuta kautta, esimerkiksi puhelimessa tai chatissa, pääset kirjautumaan OmaOomiin vahvalla tunnistautumisella joko lataamalla sovelluksen puhelimeesi tai selaimen kautta.
Oletko Oomin nykyinen kuluttaja-asiakas? Pääset kirjautumaan OmaOomiin vahvalla tunnistautumisella joko lataamalla sovelluksen puhelimeesi tai selaimen kautta. Kirjautumisen jälkeen voit asettaa itsellesi käyttäjätunnuksen ja salasanan. Ohjeita kirjautumiseen löydät tältä sivulta. Oomi Online on edelleen käytössäsi OmaOomin rinnalla.
Tietyt erityiset asiakasryhmät (esimerkiksi kuolinpesät, yhteisasiakkuudet ja edunvalvonta-asiakkaat), eivät valitettavasti pääse kokeilemaan palvelua vielä vuodenvaihteessa. Voit lukea OmaOomin käyttöönotosta lisää usein kysytyistä kysymyksistä.
Pidämme sinut ajan tasalla siitä, milloin OmaOomi on käytössäsi.
OmaOomin betaversion oominaisuudet
Selvää säästöä sähkönkulutuksen seurannalla.
OmaOomin avulla pysyt aina ajan tasalla omasta kulutuksestasi sekä euroissa että kilowattitunneissa, jolloin sinun on helppo vaikuttaa sähkönkäyttöösi ja säästää rahaa. Jousto-asiakkaana voit myös helposti seurata kulutusvaikutustasi!
Sopimus- ja asiakastiedot yhdessä paikassa.
Halusitpa sitten nähdä sopimus- tai asiakastietosi, löydät ne nyt helposti yhdestä paikasta samalla kertaa - missä tahansa, milloin tahansa! OmaOomissa voit näppärästi tehdä myös muuttoilmoituksen.
Kaikki hyöty irti spot-hintaseurannasta.
OmaOomissa voit seurata pörssisähkön hinnanmuutoksia tuntitasolla, jolloin voit kätevästi ajoittaa sähkönkulutusta halvemmille tunneille.
OmaOomin beta-versiosta löydät myös hyödyllistä tietoa sähköstä ja usein kysyttyjä kysymyksiä kattavasta tietopankista. Lisäksi voit ottaa meihin yhteyttä suoraan OmaOomin chatissa.
Näitä kehitämme
Kehitämme OmaOomia jatkuvasti yhdessä asiakkaidemme kanssa, ja tuomme käyttöösi uusia ominaisuuksia vuoden 2025 aikana. Muun muassa nämä ominaisuudet ovat kehityslistallamme:
- Mahdollisuus tarkistaa omia laskuja ja laskutustietoja
- Uuden sähkösopimuksen tekeminen uuteen osoitteeseen
- Oman sähkösopimuksen räätälöinti lisäpalveluilla
- Määräaikaisen sopimuksen uusiminen helposti ja nopeasti
- Kodin energiapalveluiden tuotantotietojen seuranta ja tarkastelu
Kurkista OmaOomiin
Etsitkö ohjeita OmaOomin käyttöön?
Usein kysyttyä OmaOomista
Miksi OmaOomi on kehitetty?
Asiakkaamme ovat toivoneet sovellusta, jossa he voivat hoitaa asiakkuuteensa ja sopimuksiinsa liittyviä asioita helposti ja silloin kun se heille parhaiten sopii. Olemme halunneet vastata tähän toiveeseen kehittämällä OmaOomin.
Kehitämme OmaOomia jatkuvasti yhdessä asiakkaidemme kanssa, jotta voimme tulevaisuudessa vastata entistä paremmin toiveisiin digitaalisten palvelujen osalta.
Kenelle OmaOomi on tarkoitettu?
OmaOomi on tarkoitettu kaikkien Oomin asiakkaiden käyttöön helpottamaan itseasiontia.
Ensimmäisenä uutta palvelua pääsevät kokeilemaan ne Oomin uudet kuluttaja-asiakkaat, jotka tekevät sopimuksen nettisivuillamme uudistetun sivun kautta. Vuodenvaihteessa OmaOomi tulee käyttöön myös suurimmalle osalle Oomin nykyisistä kuluttaja-asiakkaista.
Uusia asiakasryhmiä lisätään OmaOomiin vaiheittain, ja esimerkiksi yritysasiakkaat pääsevät sovellukseen myöhemmässä vaiheessa. Tietoa eri asiakasryhmien pääsystä OmaOomiin voit lukea tarkemmin kysymyksen “Missä vaiheessa minä pääsen OmaOomiin?” kautta.
Miksi OmaOomi on julkaistu betaversiona?
OmaOomi on julkaistu aluksi betaversiona, koska halusimme päästää asiakkaamme kokeilemaan uutta palvelua niin pian kuin mahdollista. Tämä mahdollistaa myös sen, että voimme kehittää OmaOomia yhdessä asiakkaidemme kanssa. Voit jättää OmaOomissa kommentteja ja toiveita palvelun osalta. Huomioimme palautteet kehityksessä parhaamme mukaan.
OmaOomin käyttöönotto tapahtuu vaiheittain, koska esimerkiksi sopimus- ja kulutustietoja tuodaan OmaOomiin useasta eri järjestelmästä, ja haluamme varmistaa näiden näkymisen oikein jokaisessa vaiheessa. Näet jo tässä vaiheessa OmaOomissa esimerkiksi sopimus- ja kulutustietosi sekä sähkön spot-hintaseurannan. Kun tiedät enemmän omasta kulutuksestasi, pystyt myös säätelemään sitä helpommin.
Onko OmaOomi saatavissa mobiilisovelluksena?
Kyllä, OmaOomi on saatavissa myös mobiilisovelluksena.
Ensimmäisenä OmaOomiin pääsevät marraskuussa ne uudet kuluttaja-asiakkaat, jotka tekevät sähkösopimuksen uudistetun sivun kautta, ja sovellus on mahdollista ladata Applen iOS-käyttöjärjestelmälle. Vuodenvaihteessa OmaOomiin pääsee suurin osa Oomin nykyisistä kuluttaja-asiakkaista, ja sovellus tulee käyttöön myös Android-käyttöjärjestelmälle. Tällöin sovelluksen voi ladata käyttöön Play Kaupasta tai App Storesta. Voit yhtä hyvin käyttää OmaOomia myös selainversiona.
Onko sovellus maksullinen?
Ei ole, sekä OmaOomi-sovelluksen lataaminen että käyttö on ilmaista.
Miten pystyn hyödyntämään OmaOomia?
OmaOomin betaversiossa voit seurata omia kulutustietojasi sekä pörssisähkön hintaa, tarkastella sopimus- ja asiakastietojasi, hallinnoida yhteystietojasi sekä lukea vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. OmaOomissa on myös chat-palvelu ja mahdollisuus antaa palautetta sovelluskehityksestä. OmaOomi on käytössäsi vuorokauden ympäri ja voit hoitaa turvallisesti sähkösopimusasioihin ja kulutuksenseurantaan liittyvät asiat itsepalveluna silloin kun sinulle parhaiten sopii.
Jo betaversiossa voit pureutua sähkönkäyttöösi vuosi-, kuukausi-, päivä tai jopa tuntitasolla. Voit myös tarkastella esimerkiksi ulkolämpötilan vaikutuksia sähkönkäyttöösi, seurata pörssisähkön hintakehitystä sekä vertailla kulutustasi ja kustannuksiasi pörssisähköön. Kun tiedät enemmän omasta kulutuksestasi, pystyt myös säätelemään sitä helpommin. Energiansäästö alkaa siitä, kun tietää mihin ja milloin energiaa kuluu.
Myöhemmässä vaiheessa voit tarkastella laskujasi sekä tehdä esimerkiksi muuttoilmoituksen, hankkia lisäpalveluja sopimuksellesi, uusia määräaikaisen sopimuksen sekä tehdä sähkösopimuksen uuteen osoitteeseen. Nämä ominaisuudet tulevat entisestään helpottamaan itseasiointia sinulle sopivana ajankohtana.
Missä vaiheessa minä pääsen OmaOomiin?
Ensimmäisessä vaiheessa marraskuussa 2024 OmaOomia pääsevät testaamaan porrastetusti ne uudet kuluttaja-asiakkaat, jotka solmivat sähkösopimuksen verkkosivuillamme uudistetun sivun kautta.
Vuodenvaihteessa sovellukseen pääsee myös suurin osa Oomin nykyisistä kuluttaja-asiakkaista, lukuun ottamatta seuraavia asiakasryhmiä:
- Edunvalvonta-asiakkaat
- Kuolinpesät
- Kuluttaja-asiakkaat puitesopimuksella
- Puitesopimusasiakkaat
- Turvakieltoasiakkaat
- Yhteisasiakkuuden molemmat osapuolet
- Ruotsinkielistä tai englanninkielistä palvelua käyttävät asiakkaat
Pientuotantoasiakkaat, joilla on myös Oomin sähkösopimus, pääsevät OmaOomiin vuodenvaihteessa, mutta tuotantotietoja tuodaan OmaOomiin vasta myöhemmässä vaiheessa.
Myös yritysasiakkaille OmaOomi tulee käyttöön myöhemmin - tiedotamme tästä erikseen.
Ne asiakkaat, jotka eivät vielä pääse OmaOomiin, voivat edelleen käyttää Oomi Onlinea koko siirtymäajan.
Onko OmaOomi turvallinen käyttää?
Kyllä, OmaOomi on turvallinen ladata ja käyttää.
Asiakkaidemme tietosuojan varmistamiseksi käytössä on vahva tunnistautuminen sekä sopimuksenteon yhteydessä, että ensimmäisen kerran, kun kirjaudut uuteen OmaOomiin.
Lisäksi varmistamme vähintään vuosittain asiakkaidemme henkilöllisyyden pyytämällä tunnistautumaan vahvasti sisäänkirjautumisen yhteydessä. OmaOomi-palvelu noudattaa EU:n tietosuojadirektiiviä.
Toimivatko samat kirjautumistiedot OmaOomi-sovelluksessa ja verkkoselaimessa?
Kyllä, samoilla kirjautumistiedoilla pääsee kirjautumaan verkkoselaimen kautta ja OmaOomi-sovelluksessa. Voit myös kirjautua OmaOomiin pankkitunnuksilla.
Voiko OmaOomiin kirjautua samalla käyttäjätunnuksella kuin Oomi Onlineen?
Ei voi. OmaOomiin on omat kirjautumistunnukset. Voit myös kirjautua OmaOomiin vahvalla tunnistautumisella.
Olen uusi asiakas – miksi en pääse kirjautumaan OmaOomiin?
Aluksi OmaOomia pääsevät testaamaan ne uudet kuluttaja-asiakkaat, jotka tekevät sopimuksen verkkosivujemme uudistetun sivun kautta. Jos olet tehnyt sopimuksen esimerkiksi puhelimessa tai chatissa, pääset OmaOomiin myöhemmin tänä vuonna.
Jos olet tehnyt sopimuksen uuden sivun kautta, sopimustietosi näkyvät sovelluksessa vasta kun olet vahvistanut sähköpostiosoitteesi. Saat sopimuksen teon jälkeen sähköpostiisi linkin sähköpostiosoitteen vahvistamista varten.
Jos vaihdat sähköpostiosoitteesi, saat uuden pyynnön osoitteen vahvistamiseksi. Tämä päivittää myös käyttäjätunnuksesi.
Osa asiakasryhmistämme pääsee OmaOomiin myöhemmässä vaiheessa. Tietoa eri asiakasryhmien pääsystä OmaOomiin voit lukea tarkemmin kysymyksen “Missä vaiheessa minä pääsen OmaOomiin?” kautta.
Milloin Oomi Online poistuu käytöstä?
OmaOomi otetaan käyttöön vaiheittain. Oomi Online pysyy asiakkaidemme käytössä koko siirtymäajan ja sitä voi käyttää OmaOomin rinnalla. Tiedotamme hyvissä ajoin, kun OmaOomin kehitys on siinä vaiheessa, että se korvaa Oomi Onlinen.
Mihin voin jättää toiveita ja palautetta OmaOomista?
Voit jättää palautetta Tuki-valikon Palaute-osiossa, joka löytyy sekä mobiilista että selaimella, kun olet kirjautunut sisään OmaOomiin.