
Ota OmaOomi käyttöösi
OmaOomilla sähkönseuranta ja sopimusasiat mutkattomasti mukanasi! OmaOomi on ladattavissa AppStoresta ja Google Playsta, sekä käytettävissä myös selaimessa.
OmaOomi on Oomin uusi online-palvelu, jossa voit hoitaa turvallisesti sähkösopimusasioihin ja kulutuksenseurantaan liittyviä asioita itsepalveluna 24/7. Kehitämme ja lisäämme myös uusia ominaisuuksia koko ajan. Käy siis kurkkaamassa!
Mikä ihmeen OmaOomi?
OmaOomi on online-palvelu ja mobiilisovellus, jossa voit itse hoitaa helposti esimerkiksi sähkösopimusasioihin ja kulutuksenseurantaan liittyviä asioita. OmaOomissa voit asioida kellon ympäri viikonpäivästä riippumatta.
Yritysasiakkaamme pääsevät OmaOomiin myöhemmin vuoden 2025 aikana, ja Oomi Online on käytössä siihen saakka yritysasiakkaillemme. Lisätietoja Oomi Onlinesta yrityksille voit lukea täältä.
Sovellus on helppo käyttää. Tykkään, miten selkeästi kulutus on näkyvillä.
- asiakaspalaute OmaOomista 6/2025
Milloin pääsen OmaOomiin?
OmaOomi on nyt käytössä Oomin kuluttaja-asiakkaille. Pääset kirjautumaan OmaOomiin vahvalla tunnistautumisella, minkä jälkeen voit asettaa itsellesi sähköpostin ja salasanan. Ohjeita kirjautumiseen löydät tältä sivulta.
Tietyt erityiset asiakasryhmät (esimerkiksi kuolinpesät, yhteisasiakkuudet ja edunvalvonta-asiakkaat), eivät valitettavasti pääse vielä kokeilemaan OmaOomia. OmaOomi on toistaiseksi saatavilla suomeksi ja englanniksi, ja tulee käyttöön myös ruotsiksi myöhemmin vuoden 2025 aikana.
Yritysasiakkaamme pääsevät OmaOomiin hieman myöhemmin vuoden 2025 aikana. Oomi Online toimii yritysasiakkaille siihen saakka. Lisätietoja Oomi Onlinesta yrityksille voit lukea täältä.
OmaOomin oominaisuudet

Selvää säästöä sähkönkulutuksen seurannalla.
OmaOomin avulla pysyt aina ajan tasalla omasta kulutuksestasi sekä euroissa että kilowattitunneissa, jolloin sinun on helppo vaikuttaa sähkönkäyttöösi ja säästää rahaa. Jousto-asiakkaana voit myös helposti seurata kulutusvaikutustasi!

Sopimus- ja asiakastiedot sekä laskut yhdessä paikassa.
Halusitpa sitten nähdä sopimus- tai asiakastietosi, löydät ne nyt helposti yhdestä paikasta samalla kertaa. OmaOomissa voit myös helposti tarkastella sähkölaskujasi.

Kaikki hyöty irti spot-hintaseurannasta.
OmaOomissa voit seurata pörssisähkön hinnanmuutoksia tuntitasolla, jolloin voit kätevästi ajoittaa sähkönkulutusta.
OmaOomista voit myös näppärästi tehdä muuttoilmoituksen. Lisäksi voit ottaa meihin yhteyttä suoraan OmaOomin chatissa. Jos sinulla on aurinkopaneelit, näet OmaOomissa myös tuotantotietosi.
Hyvä palvelu! Helposti voi tarkistaa kulutukset ja näppärä kun näyttää pörssisähkön hinnan kulutuksen mukaan, niin voi vertailla.
- asiakaspalaute OmaOomista 6/2025
Näitä kehitämme
Kehitämme OmaOomia jatkuvasti yhdessä asiakkaidemme kanssa. Muun muassa nämä ominaisuudet ovat kehityslistallamme:
- Kattava tietopankki sähköön liittyvistä asioista ja usein kysytyistä kysymyksistä
- Uuden sähkösopimuksen tekeminen uuteen osoitteeseen
- Oman sähkösopimuksen räätälöinti lisäpalveluilla
- Määräaikaisen sopimuksen uusiminen helposti ja nopeasti
- Ruotsinkielinen versio OmaOomista
- OmaOomin laajentaminen kaikkien Oomin asiakkaiden käyttöön
Etsitkö ohjeita OmaOomin käyttöön?
Usein kysyttyä OmaOomista
Voinko asioida OmaOomissa toisen henkilön puolesta?
OmaOomissa ei vielä ole mahdollista asioida toisen henkilön tai tahon puolesta. Tavoitteenamme on kuitenkin mahdollistaa tämä toiminto kuluvan vuoden aikana.
Tämä koskee tällä hetkellä kaikkea valtuutukseen perustuvaa asiointia, kuten edunvalvontatilanteita, kuolinpesän asioiden hoitamista ja toisen henkilön puolesta asiointia.
Jos sinulla on valtakirja toisen henkilön tai tahon sähköasioiden hoitamiseen Oomin kanssa, voit hoitaa asioita asiakaspalvelumme kautta.
Lisätietoa valtuutuksista ja toisen puolesta asioimisesta löydät täältä.
Miksi en löydä OmaOomia sovelluskaupastani?
Varmista, että kirjoitit hakusanan muodossa OmaOomi. Pääset suoraan sovelluskauppaan oikealle sivulle myös alla olevista linkeistä.
Voiko OmaOomiin kirjautua samalla käyttäjätunnuksella kuin Oomi Onlineen?
Ei voi. OmaOomiin on omat kirjautumistunnukset. Voit myös kirjautua OmaOomiin vahvalla tunnistautumisella.
Siirtyvätkö tiedot Oomi Onlinesta OmaOomiin?
OmaOomissa näet omista sopimuksistasi pääsääntöisesti samat tiedot kuin Oomi Onlinessakin. OmaOomiin on tuotu tiedot tuoreimmista sopimuksistasi, joten jos sopimuksesi on päättynyt ennen vuotta 2024, ei sen tietoja löydy palvelusta. Kulutus- ja tuotantotiedot näkyvät kuitenkin tätä pidemmältä ajalta, jos sopimuksesi on ollut Oomilla samassa osoitteessa.
Jos sinulla on aiemmin ollut mahdollisuus nähdä myös toisen henkilön tai tahon sopimus- ja kulutustietoja Oomi Onlinessa, eivät nämä tiedot valitettavasti vielä näy OmaOomin puolella. Tavoitteemme on saada toisen henkilön puolesta asioiminen OmaOomissa mahdolliseksi kuluvan vuoden aikana.
Oomi Onlinen viestihistoria ei myöskään siirry OmaOomiin.
Huomioithan, että Oomi Onlinen kirjautumistunnukset eivät toimi OmaOomissa. Oomi Onlineen ja OmaOomiin on eri kirjautumisohjeet ja käyttäjätunnukset.
Missä vaiheessa eri asiakasryhmät pääsevät OmaOomiin?
Nyt OmaOomiin pääsee myös suurin osa Oomin nykyisistä kuluttaja-asiakkaista, lukuun ottamatta seuraavia asiakasryhmiä:
- Edunvalvonta-asiakkaat
- Kuolinpesät
- Kuluttaja-asiakkaat puitesopimuksella
- Turvakieltoasiakkaat
- Yhteisasiakkuuden molemmat osapuolet
- Ruotsinkielistä palvelua käyttävät asiakkaat
Myös yritysasiakkaille OmaOomi tulee käyttöön myöhemmin vuoden 2025 aikana - tiedotamme tästä erikseen. Yritysasiakkaat voivat edelleen käyttää Oomi Onlinea, lisätietoja Oomi Online -palvelusta yrityksille löydät tältä sivulta.
Kenelle OmaOomi on tarkoitettu?
OmaOomi on tarkoitettu kaikkien Oomin asiakkaiden käyttöön helpottamaan itseasiontia.
Uusia asiakasryhmiä lisätään OmaOomiin vaiheittain, ja esimerkiksi yritysasiakkaat pääsevät sovellukseen hieman myöhemmässä vaiheessa vuoden 2025 aikana. Tietoa eri asiakasryhmien pääsystä OmaOomiin voit lukea tarkemmin kysymyksen “Missä vaiheessa eri asiakasryhmät pääsevät OmaOomiin?” kautta.
Onko sovellus maksullinen?
Ei ole, sekä OmaOomi-sovelluksen lataaminen että käyttö on ilmaista.
Onko OmaOomi turvallinen käyttää?
Kyllä, OmaOomi on turvallinen ladata ja käyttää.
Asiakkaidemme tietosuojan varmistamiseksi käytössä on vahva tunnistautuminen sekä sopimuksenteon yhteydessä, että ensimmäisen kerran, kun kirjaudut uuteen OmaOomiin.
Lisäksi varmistamme vähintään vuosittain asiakkaidemme henkilöllisyyden pyytämällä tunnistautumaan vahvasti sisäänkirjautumisen yhteydessä. OmaOomi-palvelu noudattaa EU:n tietosuojadirektiiviä.
Mihin voin jättää toiveita ja palautetta OmaOomista?
Voit jättää palautetta Tuki-valikon Palaute-osiossa, joka löytyy sekä mobiilista että selaimella, kun olet kirjautunut sisään OmaOomiin.
Miten pystyn hyödyntämään OmaOomia?
OmaOomi on käytössäsi vuorokauden ympäri ja voit hoitaa turvallisesti sähkösopimusasioihin ja kulutuksenseurantaan liittyvät asiat itsepalveluna silloin, kun sinulle parhaiten sopii.
OmaOomissa voit tarkastella asiakastietojasi, hallinnoida yhteystietojasi, sekä tarkastella laskujasi. Voit myös tarkastella sopimustietojasi ja tehdä sähkösopimuksen uuteen osoitteeseen, muuttoilmoituksen vanhaan osoitteeseen ja irtisanoa toistaiseksi voimassaolevia lisäpalveluita.
OmaOomissa voit seurata omia kulutus- ja tuotantotietojasi sekä pörssisähkön hintaa. Voit pureutua sähkönkäyttöösi vuosi-, kuukausi-, päivä- tai jopa tuntitasolla. Voit myös tarkastella esimerkiksi ulkolämpötilan vaikutuksia sähkönkäyttöösi sekä seurata pörssisähkön hintakehitystä ja kulutusvaikutustasi. Kun tiedät enemmän omasta kulutuksestasi, pystyt myös säätelemään sitä helpommin. Energiansäästö alkaa siitä, kun tietää mihin ja milloin energiaa kuluu.
OmaOomissa on myös chat-palvelu ja mahdollisuus antaa palautetta sovelluskehityksestä. Kehitämme OmaOomia jatkuvasti yhdessä asiakkaidemme kanssa ja asiakkailta saadun palautteen perusteella.
Onko OmaOomi saatavissa mobiilisovelluksena?
Kyllä, OmaOomi on saatavissa myös mobiilisovelluksena.
Sovellus on mahdollista ladata App Storesta Applen iOS-käyttöjärjestelmälle tai Google Playsta Android-käyttöjärjestelmälle. Voit yhtä hyvin käyttää OmaOomia myös selainversiona osoitteessa www.oma.oomi.fi.
Miksi OmaOomi on saatavilla vain kuluttaja-asiakkaille?
OmaOomin käyttöönotto tapahtuu vaiheittain, koska esimerkiksi sopimus- ja kulutustietoja tuodaan OmaOomiin useasta eri järjestelmästä, ja haluamme varmistaa näiden näkymisen oikein jokaisessa vaiheessa.
Miksi OmaOomi on kehitetty?
Asiakkaamme ovat toivoneet sovellusta, jossa he voivat hoitaa asiakkuuteensa ja sopimuksiinsa liittyviä asioita helposti ja silloin kun se heille parhaiten sopii. Olemme halunneet vastata tähän toiveeseen kehittämällä OmaOomin.
Kehitämme OmaOomia jatkuvasti yhdessä asiakkaidemme kanssa, jotta voimme tulevaisuudessa vastata entistä paremmin heidän tarpeisiinsa digitaalisten palvelujen osalta.