Valtakirjat

Olemme pyrkineet tekemään valtuuttamisasioista vähemmän monimutkaisia ja laatineet käyttöösi valtakirjapohjia eri tilanteisiin. Näiden avulla varmistat, että valtuutus on selkeä ja pätevä. Suurin osa valtuutuksista hoituu kätevästi sähköisesti.

Yleinen valtakirja

Sähkösopimuksiin liittyvät asiat ovat henkilökohtaisia, joten asiakkaan tulee olla meihin itse yhteydessä. Jos asiakas on estynyt, hän voi valtakirjalla valtuuttaa toisen täysi-ikäisen henkilön hoitamaan sähkösopimukseen liittyviä asioita puolestaan. Nopeimmin saat tehtyä valtakirjan sähköisesti.

  • Huomioithan, että sähköisen valtakirjan voi laatia ja allekirjoittaa ainoastaan valtuuttaja.
  • Sähköisen valtakirjan allekirjoittamista varten tarvitset verkkopankkitunnuksen tai mobiilivarmenteen.
  • Sähköinen valtakirja käsitellään asiakaspalvelussamme kolmen arkipäivän sisällä sen allekirjoittamisesta. Sinun ei siis tarvitse lähettää sitä asiakaspalveluumme erikseen.

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta allekirjoittaa valtakirjaa sähköisesti, voit täyttää tulostettavan valtakirjan, allekirjoittaa sen ja toimittaa sen asiakaspalveluumme.

Ohjeet valtakirjan toimittamiseen löydät täältä.

Kuolinpesän valtakirja

Kuolinpesän asioista päättävät pesän osakkaat yhdessä. Kuolinpesä voi antaa yhdelle osakkaalle valtakirjan sähkösopimukseen liittyvien asioiden hoitamiseksi. Valtakirjan lisäksi tarvitaan kopio perunkirjasta tai virkatodistuksesta niiltä osin, joissa vainaja ja kuolinpesän osakkaat ovat nähtävillä. Helpoiten saatte tehtyä valtakirjan sähköisesti.

  • Huomioithan, että sähköisen valtakirjan voi laatia ainoastaan valtuutettu ja valtuutetun tulee lisätä muut kuolinpesän osakkaat sähköisen valtakirjan vastaanottajiksi.
  • Valtakirja tulee allekirjoittaa sähköisesti kaikkien kuolinpesän osakkaiden toimesta, jotta valtuutus on pätevä.
  • Sähköisen valtakirjan allekirjoittamista varten tarvitaan verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne.
  • Sähköinen valtakirja käsitellään asiakaspalvelussamme kolmen arkipäivän sisällä sen allekirjoittamisesta. Sinun ei siis tarvitse lähettää sitä asiakaspalveluumme erikseen.

Voitte myös tulostaa täytettävän valtakirjan kuolinpesän asioiden hoitamiseksi ja toimittaa sen täytettynä asiakaspalveluumme.

Ohjeet valtakirjan toimittamiseen löydät täältä.

Yksityinen edunvalvonta ja edunvalvontavaltuutus

Jos edustusoikeus perustuu Digi- ja väestörekisterikeskuksen määräämään edunvalvontaan tai vahvistettuun edunvalvontavaltuutukseen, tulee edunvalvontaa koskevat dokumentit toimittaa asiakaspalveluumme.

Tarvittavat dokumentit edustusoikeuden perusteesta riippuen:

  • Yksityinen edunvalvonta
    • DVV:n päätös edunvalvonnasta
  • Edunvalvontavaltuutus
    • Edunvalvontavaltakirja
    • DVV:n vahvistus edunvalvontavaltuutuksesta

Ensisijaisesti suosittelemme dokumenttien toimittamista sähköisesti.

  • Huomioithan, että sähköisen lomakkeen voi laatia ja allekirjoittaa ainoastaan edunvalvoja / edunvalvontavaltuutettu
  • Sähköisen lomakkeen allekirjoittamista varten tarvitset verkkopankkitunnuksen tai mobiilivarmenteen.
  • Sähköinen lomake käsitellään asiakaspalvelussamme kolmen arkipäivän sisällä sen allekirjoittamisesta. Sinun ei siis tarvitse lähettää sitä asiakaspalveluumme erikseen.

Voit toimittaa kopiot edunvalvontaa koskevista dokumenteista asiakaspalveluumme myös

  • skannattuna sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@oomi.fi tai
  • postitse osoitteella Oomi Oy, Asiakaspalvelu, Yrttipellontie 1, 90230 Oulu

Olemassa olevan valtakirjan toimittaminen

Jos hoidat toisen henkilön tai kuolinpesän sähköasioita ja sinulla on jo valtakirja, voit toimittaa dokumentit meille sähköisesti.

  • Huomioithan, että sähköisesti lähetettävä valtakirja tulee allekirjoittaa sähköisesti valtuutetun toimesta.
  • Allekirjoittamista varten tarvitset verkkopankkitunnuksen tai mobiilivarmenteen.
  • Sähköinen valtakirja käsitellään asiakaspalvelussamme kolmen arkipäivän sisällä sen allekirjoittamisesta. Sinun ei siis tarvitse lähettää sitä asiakaspalveluumme erikseen.

Voit toimittaa valtakirjan asiakaspalveluumme myös

  • skannattuna sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@oomi.fi
  • postitse osoitteella Oomi Oy, Asiakaspalvelu, Yrttipellontie 1, 90230 Oulu

Usein kysyttyä valtakirjoista