Sähkön korkea markkinahinta aiheuttaa muutoksia myös Oomin tuotteisiin
Joidenkin tuotteiden osalta hinnankorotukset ovat välttämättömiä
Syksyn ja talven aikana sähkön tukkumarkkinahinnat ovat nousseet ennätyskorkealle muun muassa heikentyneen vesitilanteen sekä polttoaineiden ja päästöoikeuksien hintojen nousun vuoksi. Kalleimpien tuntien hinta on ollut jopa yli 100 c/kWh, kun normaalivuosina hinnat ovat liikkuneet 5 c/kWh tasolla. Oomi hankkii asiakkailleen myymänsä sähkön markkinoilta ja sähkön hankintakustannusten muutos näkyy asiakkaille sähkösopimusten hinnoissa.
Olennaisesti muuttuneen markkinatilanteen vuoksi Oomi on joutunut nostamaan joidenkin tuotteidensa hintoja. Hinnanmuutokset perustuvat sähkönmyyntiehtojen kohtaan 8.3 ja sähköntoimitusehtojen kohtaan 13.3. Sähkösopimusten muutoksista on ilmoitettu kirjeitse niille asiakkaille, joita muutokset koskevat. Hintojen muutokset eivät koske määräaikaisia sopimuksia. Määräaikaisissa sopimuksissa hinnat ovat voimassa koko sopimuskauden ajan.
Hintakatto-lisätuote on jouduttu lakkauttamaan
Oomi Aktiivisen yhteydessä lisätuotteena myytyä Hintakatto-tuotetta suojaavia johdannaisia ei ole saatu ostettua sähkön tukkumarkkinoilta. Pakottavista syistä tuote on päätetty lakkauttaa. Hintakatto-lisätuotteen toimittamista sen hankkineille asiakkaille ei valitettavasti voida jatkaa 1.2.2022 jälkeen ja myös tästä on ilmoitettu kirjeitse niille asiakkaille, joita asia koskee.
Oomi Aktiivinen tuntispot-sopimuksen lisänä saatavilla ollut Hintakatto-tuote on ollut toistaiseksi voimassa oleva kuukausimaksullinen lisätuote, joka on suojannut asiakkaita kuukausittain yksittäisten tuntien hintapiikeiltä. Vuonna 2021 Hintakatto-lisätuotteen asiakkaat hyötyivät Hintakaton avulla 47 % vuoden tunneista – siis lähes joka toinen tunti.
– Ymmärrämme, että päätös on harmittava Hintakatto-lisätuotteen hankkineille asiakkaillemme. Päätös tuotteen lakkauttamisesta on myös Oomille erittäin valitettava, sanoo Oomin toimitusjohtaja Tuomas Oksanen.
Hintakatto-lisätuotteen lakkautuksen yhteydessä Oomi on tarjonnut pörssisähkön hintaan perustuvaa Oomi Aktiivisen vaihtoehdoksi toistaiseksi voimassa olevaa Oomi Kesto -sähkösopimusta. Toistaiseksi voimassa olevalla Oomi Kesto -sopimuksella asiakkaalla on kuitenkin aina mahdollisuus valita itselleen sopiva sähkösopimus.
Media ja viranomaiset ovat myös käsitelleet sähkön hintojen ja tuotteiden muutoksia. Oomi on sitoutunut aktiivisesti selvittämään asiaa yhteistyössä viranomaisten kanssa.
Oomi pyrkii normalisoimaan ruuhkautuneen asiakaspalvelun pikaisesti
Poikkeuksellinen tilanne sähkömarkkinoilla aiheuttaa huomattavaa ruuhkaa asiakaspalvelussamme. Asiakkaat haluavat ymmärrettävästi selvittää, millainen sähkösopimus heillä itsellään on, vaikuttaako hinnanmuutos heidän maksamaan sähkön hintaan ja mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Oomi on siirtänyt kaikki käytettävissä olevat omat työntekijänsä asiakaspalvelun tueksi ja reagoi kasvaneeseen tarpeeseen hankkimalla lisää resursseja asiakaspalveluun.
Pahoittelemme tilannetta ja pyrimme normalisoimaan palvelun mahdollisimman pikaisesti.
Oman sähkösopimuksesi tilanteen voit tarkistaa Oomin Onlinestä tai viimeisimmästä sähkölaskusta. Tietoa vaihtoehdoista ja sähkön hintaan vaikuttavista tekijöistä löytyy laajasti verkkosivuiltamme.