Sähkönmyynnin uudet sopimusehdot voimaan 1.12.2025 alkaen
Oomi ottaa käyttöön Energiateollisuus ry:n suosittelemat päivitetyt yleiset sähkönmyyntiehdot (SME2024) kaikille asiakkailleen. Ehdot ovat olleet käytössä uusissa sopimuksissa 1.4.2025 alkaen, ja nyt ne tulevat voimaan myös kaikille asiakkaille, joilla on toistaiseksi voimassa oleva sähkönmyyntisopimus.
Määräaikaisten sopimuksien osalta uudet ehdot tulevat voimaan sen jälkeen, kun nykyinen määräaikainen sopimuskausi päättyy.
Samalla päivitämme Oomin sopimusehtoja vastaamaan uusia sähkönmyyntiehtoja. Päivitetyt sopimusehdot tulevat voimaan 1.12.2025 ja ne löytyvät osoitteesta oomi.fi/ehdot.
Muutos ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Ehtomuutokset tulevat voimaan automaattisesti ja sopimuksesi jatkuu normaalisti toistaiseksi voimassa olevana.

Mikä muuttuu?
Uusissa sähkönmyyntiehdoissa on tehty pääasiassa kielellisiä ja rakenteellisia tarkennuksia. Terminologiaa on yhtenäistetty muiden sopimusehtojen ja päivitetyn sähkömarkkinalain kanssa. Myös lakiviittaukset on ajantasaistettu, ja yksittäiset pykäläviittaukset on korvattu yleisillä viittauksilla voimassa olevaan lainsäädäntöön.
Keskeisin muutos koskee sähköistä asiointia: jatkossa asiakasviestit lähetetään ensisijaisesti sähköisesti. Asiakasviestit voidaan lähettää joko sähköpostitse tai sähköisen asiointipalvelun kautta.
Lähetämme asiakasviestit jatkossa sähköisesti
Siirrymme asiakasviestien lähetyksessä sähköiseen asiointiin. Uusien sähkönmyyntiehtojen mukaan asiakasviestit voidaan kirjepostin sijaan lähettää asiakkaan sähköpostiin tai sähkönmyyjän sähköiseen asiointipalveluun. Tämä tarkoittaa, että saat jatkossa sähköisesti ehdoissa mainitut viestit:
- sopimusvahvistukset
- hintojen muutosilmoitukset
- muiden sopimusehtojen muutosilmoitukset
- muut ehdoissa mainitut viestit
- tarjoukset määräaikaisen sopimuksen päättyessä
Sähköinen asiakasviestintä ei koske laskuja, maksumuistutuksia tai katkaisuvaroituksia. Saat laskusi edelleen nykyisen laskutustapasi mukaisesti. Laskutukseesi ei tule muutoksia.
Päivitä yhteystietosi
Jos olet ilmoittanut sähköpostiosoitteesi, saat jatkossa asiakasviestit kätevästi ja ympäristöystävällisesti sähköpostiisi. Huolehdithan, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.
Kuluttaja-asiakkaat
Voit tarkistaa ja päivittää sähköiset yhteystietosi helposti OmaOomi-palvelussa (Valikko > Omat tiedot > Muokkaa tietoja).
Sähköinen asiointi on nopea ja luotettava tapa vastaanottaa asiakasviestejä. Jos kuitenkin haluat asiakasviestit paperipostina, voit ilmoittaa tästä OmaOomissa (Valikko > Omat tiedot > Viestintäasetukset > Muokkaa). Vaihtoehtoisesti voit asioida myös chat-palvelussamme oomi.fi tai soittaa asiakaspalveluumme 09 2522 1177 (mpm/pvm) arkisin klo 9–17.
Yritysasiakkaat
Voit ilmoittaa yhteystietosi asiakaspalvelun yhteydenottolomakkeella.
Jos kuitenkin haluat yrityksesi asiakasviestit myös paperipostina, voit ilmoittaa tästä meille asiakaspalvelun yhteydenottolomakkeella.
Vaihtoehtoisesti voit soittaa asiakaspalveluumme 09 2522 1133 (mpm/pvm) arkisin klo 9–16.
Muutosten perusteet
Päivitysten taustalla ovat muutokset lainsäädännössä ja alan käytännöissä sekä tarve päivittää vanhentuneita sopimus- ja hinnoittelujärjestelyjä. Lisäksi ehtoihin on tehty vähäisiä sopimusehtomuutoksia, jotka eivät vaikuta sopimussuhteen keskeiseen sisältöön.
Sähkönmyyntiehdot (SME2024)
Olennaiset ehtomuutokset
Jos et hyväksy ehtomuutosta, sinulla on 30 päivän (yritykset 15 päivän) ajan ehtojen muutoksesta tiedon saatuasi oikeus irtisanoa sopimus kahden viikon irtisanomisajalla.
Usein kysyttyä
Vaihtuuko paperilaskutus sähköiseksi? Mitä tapahtuu tilaamalleni e-laskulle?
Sähköinen asiakasviestintä ei koske laskuja, maksumuistutuksia tai katkaisuvaroituksia.
Saat laskusi edelleen nykyisen laskutustapasi mukaisesti. Laskutukseesi ei tule muutoksia.
Mitä sähköisen asioinnin asiakasviestit ovat?
Sähköisen asioinnin asiakasviestejä ovat:
- sopimusvahvistukset
- hintojen muutosilmoitukset
- muiden sopimusehtojen muutosilmoitukset
- muut ehdoissa mainitut viestit
- tarjoukset määräaikaisen sopimuksen päättyessä
Sähköinen asiakasviestintä ei koske laskuja, maksumuistutuksia tai katkaisuvaroituksia.
Sain kirjeen sopimusehtojen muutoksesta. Mitä minun pitää tehdä?
Muutos ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Ehtomuutokset tulevat voimaan automaattisesti ja sopimuksesi jatkuu normaalisti toistaiseksi voimassa olevana.
Minulla on määräaikainen sopimus voimassa. Koskeeko ehtomuutos minua?
Muutos ei koske määräaikaisia sopimuksia. Määräaikaisten sopimuksien osalta uudet ehdot tulevat voimaan sen jälkeen, kun nykyinen määräaikainen sopimuskausi päättyy.
Haluan asiakasviestit jatkossa kirjeenä. Miten toimin?
Jos haluat jatkossa sopimusehtoihin liittyvät tiedotteet kirjepostina, voit ilmoittaa tästä OmaOomi-palvelussa tai verkkosivujemme chat-palvelussa...
Yritysasiakkaana voit ilmoittaa osoitteesi asiakaspalvelumme lomakkeella.
Miksi ehdot muuttuvat?
Ehtomuutosten perusteena ovat lainsäädännön muuttuminen, olosuhteiden olennainen muuttuminen, vanhentuneiden sopimus- tai hinnoittelujärjestelyjen uudistaminen ja energian säästämiseksi tarpeellisten toimenpiteiden toteuttaminen. Lisäksi on tehty eräitä sellaisia vähäisiä sopimusehtomuutoksia, jotka eivät vaikuta sopimussuhteen keskeiseen sisältöön.
Löydät sopimusehtoihin tehdyistä olennaisista muutoksista koosteestamme.
Mitä, jos en hyväksy ehtomuutosta?
Jos et hyväksy ehtomuutosta, sinulla on kuluttajana 30 päivän (yrityksillä 15 päivän) ajan ehtojen muutoksesta tiedon saatuasi oikeus irtisanoa sopimus kahden viikon irtisanomisajalla.