Sähkönmyynnin uudet sopimusehdot voimaan 1.12.2025 alkaen

Oomi ottaa käyttöön Energiateollisuus ry:n suosittelemat päivitetyt yleiset sähkönmyyntiehdot (SME2024) kaikille asiakkailleen. Ehdot ovat olleet käytössä uusissa sopimuksissa 1.4.2025 alkaen, ja nyt ne tulevat voimaan myös kaikille asiakkaille, joilla on toistaiseksi voimassa oleva sähkönmyyntisopimus.

Määräaikaisten sopimuksien osalta uudet ehdot tulevat voimaan sen jälkeen, kun nykyinen määräaikainen sopimuskausi päättyy.

Samalla päivitämme Oomin sopimusehtoja vastaamaan uusia sähkönmyyntiehtoja. Päivitetyt sopimusehdot tulevat voimaan 1.12.2025 ja ne löytyvät osoitteesta oomi.fi/ehdot.

Muutos ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Ehtomuutokset tulevat voimaan automaattisesti ja sopimuksesi jatkuu normaalisti toistaiseksi voimassa olevana.

Mikä muuttuu?

Uusissa sähkönmyyntiehdoissa on tehty pääasiassa kielellisiä ja rakenteellisia tarkennuksia. Terminologiaa on yhtenäistetty muiden sopimusehtojen ja päivitetyn sähkömarkkinalain kanssa. Myös lakiviittaukset on ajantasaistettu, ja yksittäiset pykäläviittaukset on korvattu yleisillä viittauksilla voimassa olevaan lainsäädäntöön.

Keskeisin muutos koskee sähköistä asiointia: jatkossa asiakasviestit lähetetään ensisijaisesti sähköisesti. Asiakasviestit voidaan lähettää joko sähköpostitse tai sähköisen asiointipalvelun kautta.

Lähetämme asiakasviestit jatkossa sähköisesti

Siirrymme asiakasviestien lähetyksessä sähköiseen asiointiin. Uusien sähkönmyyntiehtojen mukaan asiakasviestit voidaan kirjepostin sijaan lähettää asiakkaan sähköpostiin tai sähkönmyyjän sähköiseen asiointipalveluun. Tämä tarkoittaa, että saat jatkossa sähköisesti ehdoissa mainitut viestit:

  • sopimusvahvistukset
  • hintojen muutosilmoitukset
  • muiden sopimusehtojen muutosilmoitukset
  • muut ehdoissa mainitut viestit
  • tarjoukset määräaikaisen sopimuksen päättyessä

Sähköinen asiakasviestintä ei koske laskuja, maksumuistutuksia tai katkaisuvaroituksia. Saat laskusi edelleen nykyisen laskutustapasi mukaisesti. Laskutukseesi ei tule muutoksia.

Päivitä yhteystietosi

Jos olet ilmoittanut sähköpostiosoitteesi, saat jatkossa asiakasviestit kätevästi ja ympäristöystävällisesti sähköpostiisi. Huolehdithan, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Kuluttaja-asiakkaat

Voit tarkistaa ja päivittää sähköiset yhteystietosi helposti OmaOomi-palvelussa (Valikko > Omat tiedot > Muokkaa tietoja).

Sähköinen asiointi on nopea ja luotettava tapa vastaanottaa asiakasviestejä. Jos kuitenkin haluat asiakasviestit paperipostina, voit ilmoittaa tästä OmaOomissa (Valikko > Omat tiedot > Viestintäasetukset > Muokkaa). Vaihtoehtoisesti voit asioida myös chat-palvelussamme oomi.fi tai soittaa asiakaspalveluumme 09 2522 1177 (mpm/pvm) arkisin klo 9–17.

Yritysasiakkaat

Voit ilmoittaa yhteystietosi asiakaspalvelun yhteydenottolomakkeella.

Jos kuitenkin haluat yrityksesi asiakasviestit myös paperipostina, voit ilmoittaa tästä meille asiakaspalvelun yhteydenottolomakkeella.

Vaihtoehtoisesti voit soittaa asiakaspalveluumme 09 2522 1133 (mpm/pvm) arkisin klo 9–16.

Muutosten perusteet

Päivitysten taustalla ovat muutokset lainsäädännössä ja alan käytännöissä sekä tarve päivittää vanhentuneita sopimus- ja hinnoittelujärjestelyjä. Lisäksi ehtoihin on tehty vähäisiä sopimusehtomuutoksia, jotka eivät vaikuta sopimussuhteen keskeiseen sisältöön.

Sähkönmyyntiehdot (SME2024)
Olennaiset ehtomuutokset

Jos et hyväksy ehtomuutosta, sinulla on 30 päivän (yritykset 15 päivän) ajan ehtojen muutoksesta tiedon saatuasi oikeus irtisanoa sopimus kahden viikon irtisanomisajalla.

Usein kysyttyä