
Muutoksia laskutukseen 1.9.2025 alkaen
KSS Energian sähkönmyynnin kuluttaja- ja yritysasiakkaat siirtyivät Oomille 1.3.2025. KSS Energian ja Oomin sähkön vähittäismyynnin liiketoimintakaupan myötä. Asiakkaiden sähkösopimukset ovat olleet vielä siirtymäkauden ajan KSS Energian tietojärjestelmässä, ja laskutus on tapahtunut KSS Energian toimesta. Siirtymäaika on nyt päättymässä, mikä tarkoittaa muutoksia laskutukseen 1.9.2025 alkaen.
Sähkönmyynnin laskutus siirtyy Oomille 1.9.2025 alkaen. Samalla laskutukseen tulee muutoksia. Lue lisää tulevista muutoksista tältä sivulta.
Yritysasiakkaiden laskutusmuutoksista voit lukea lisää tältä sivulta.
Mikä muuttuu?
Muutokset vaikuttavat muun muassa laskujen ulkoasuun ja maksunsaajaan. Lisäksi yhteislaskutus päättyy osalla asiakkaista jo syyskuun alussa. Osa muutoksista astuu voimaan asiakkailla eri aikaan riippuen siitä, minkälainen sähkönmyyntisopimus sinulla on voimassa.
Muutokset kaikille asiakkaille
Oomi vaihtuu sähkönmyynnin laskuttajaksi 1.9.2025 alkaen kaikilla KSS Energialta Oomille siirtyneillä asiakkailla. Samalla Oomi vaihtuu maksunsaajaksi ja myös maksunsaajan tilinumero vaihtuu. Saat Oomilta laskut uudella ulkoasulla. Kurkkaa täältä, miltä tulevat laskusi näyttävät!
KSS Verkon alueella asuvien asiakkaiden yhteislaskutus päättyy portaittain
Muutokset KSS Verkon alueella asuville asiakkaille, joilla on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus
- Sähkönmyynnin ja -siirron yhteislaskutus päättyy 31.8.2025. Saat viimeisen yhteislaskun syyskuussa, kun KSS Energia laskuttaa sekä sähkönmyynnin että sähkönsiirron kulutuksen 31.8.2025 saakka.
- Tämän jälkeen saat jatkossa erilliset laskut sähkönmyynnistä ja sähkönsiirrosta: Oomi laskuttaa sähkönmyynnin ja KSS Verkko sähkönsiirron omina laskuinaan 1.9.2025 alkaen. Ensimmäiset erilliset laskut saat lokakuussa.
Muutokset KSS Verkon alueella asuville asiakkaille, joilla on määräaikainen sähkösopimus
- Nykyisten määräaikaisten sopimusten yhteislaskutus jatkuu toistaiseksi, kuitenkin enintään määräaikaisen sopimuksen voimassaolon ajan. Voit tarkistaa oman määräaikaisen sähkösopimuksesi päättymispäivän esimerkiksi sopimusvahvistukselta.
- Kun yhteislaskutus päättyy määräaikaisen sopimuksen voimassaolon päätyttyä, saat jatkossa erilliset laskut sähkönmyynnistä ja sähkönsiirrosta: Oomi laskuttaa sähkönmyynnin ja KSS Verkko sähkönsiirron omina laskuinaan.
Mikä pysyy ennallaan?
Vaikka yhteislaskutus päättyy, sähkönmyyntisopimuksesi, sen hinta ja sopimusehdot pysyvät ennallaan. Myös laskutusrytmisi säilyy Oomin myyntilaskulla samana kuin ennenkin. Lähetämme laskut alkukuusta, joten laskujen eräpäivä on yleensä kuukauden puolivälin tienoilla. Laskuilla on jatkossakin tuttu 14 päivän maksuaika.
Huomioitavaa tulevasta sähkönmyynnin laskutuksesta
Laskutustapa pysyy laskutusmuutosten yhteydessä pääsääntöisesti ennallaan. Laskutustavasta ja pankista riippuen muutokset voivat kuitenkin vaatia sinulta toimenpiteitä, jotka on hyvä ottaa huomioon. Löydät alta tarkemmat tiedot koskien eri laskutustapoja ja niihin mahdollisesti liittyviä toimenpiteitä.
Paperilaskutus
Jos olet saanut laskusi paperilaskuina, saat ne myös jatkossa postitse jaettuna.
Oomilla on käytössä digipostipalvelu Kivra. Jos olet Kivran käyttäjä, saat paperilaskun sijaan Oomin laskut automaattisesti Kivraan. Saat Kivrasta ilmoituksen saapuneesta laskusta valitsemiesi ilmoitusasetusten perusteella.
Sähköpostilaskutus
Jos olet saanut laskusi aiemmin sähköpostilla, saat ne myös jatkossa suoraan sähköpostiisi. Oomin sähköpostilaskut tulevat osoitteesta no-reply(at)oomi.fi. Viestin lähettäjänä näkyy Oomi Oy.
E-laskutus
E-laskuvaltuutusten siirtämisessä on pankkikohtaisia eroja.
- Osuuspankin asiakkaana saat laskusi jatkossakin e-laskuna automaattisesti, jos sinulla on ollut e-lasku käytössä. Sinun ei tarvitse tehdä mitään.
- Muiden pankkien asiakkaiden e-laskuvaltuutukset eivät siirry automaattisesti.
Jos sinulla on ollut e-lasku käytössä, lähetämme sinulle e-laskuehdotuksen hyväksyttäväksi verkkopankkiisi syyskuun aikana (pois lukien Osuuspankin asiakkaat, joilla e-laskutus jatkuu automaattisesti). Sinun tulee vain hyväksyä lähettämämme ehdotus ja e-laskutus jatkuu ennallaan. Saat vielä meiltä erillisen ilmoituksen, kun ehdotus on hyväksyttävissä. Jos et hyväksy e-laskuehdotusta, saat sähkönmyynnin laskut jatkossa paperilaskuina.
Suoramaksut
Suoramaksuvaltuutusten siirtämisessä on pankkikohtaisia eroja
- Suoramaksuvaltuutukset jatkuvat automaattisesti Osuuspankin ja Nordean asiakkailla. Sinun ei tarvitse tehdä mitään.
- Muiden pankkien asiakkaiden suoramaksut päättyvät 31.8.2025, kun laskutus siirtyy Oomille.
Sinun tulee halutessasi tehdä uusi suoramaksuvaltuutus Oomille omassa pankissasi. Saat meiltä tarkemmat ohjeet suoramaksuvaltuutuksen tekemiseen elo-syyskuun aikana, ennen kuin saat meiltä ensimmäisen laskun lokakuussa. Jos et tee uutta suoramaksuvaltuutusta, saat sähkönmyynnin laskut jatkossa paperilaskuina.
Huomaathan, että saat 1.9.2025 alkaen maksumuistutukset samalla tavalla kuin laskutkin. Jos saat laskusi sähköisenä ja laskusi jää maksamatta eräpäivään mennessä, saat maksumuistutuksen samalla tavalla kuin alkuperäisen laskun: verkkopankkiisi, Kivraan tai sähköpostiisi. Ennen maksumuistutusta lähetämme sinulle kuitenkin vielä maksuttoman tekstiviesti-ilmoituksen viikon kuluttua laskun erääntymisestä. Lisätietoa maksumuistutuksista löydät täältä.
Pientuotannon laskutus ja hyvitykset
Jos sinulla on sekä pientuotannon ostosopimus että sähkönmyyntisopimus, laskutamme ne jatkossa samalla laskulla. Saat siis samalla laskulla sekä sähkön kulutuksen että tuotannon mahdolliset hyvitykset.
Jos sinulla on pelkkä pientuotannon ostosopimus, maksamme mahdolliset tuotannon hyvitykset kuukausittain. Ohjeistuksen tilinumeron ilmoittamiseen hyvitysten maksua varten löydät laskulta ja Laskutus-sivulta.
Mitä seuraavaksi?
Vaikka laskutuksessa tapahtuu muutoksia, voit olla huoletta - me pidämme sinut ajan tasalla ja tiedotamme sähkönmyynnin laskutusasioista tarkemmin vielä elo- ja syyskuun aikana.
Jos sinulla herää kysymyksiä laskutusmuutoksista, voit kurkata, löytyykö vastaus usein kysytyistä kysymyksistä tämän sivun alaosasta. Lisäksi voit lukea lisätietoa Oomin laskutuksesta Laskutus-sivulta. Löydät sivulta muun muassa laskun lukuohjeen sekä tietoa erilaisista laskutustavoista.
Jos kaipaat asiakaspalvelijamme neuvoja laskutukseen tai tuleviin muutoksiin liittyvissä asioissa, tavoitat meidät kätevimmin chatissa. Löydät chatin ruudun oikeasta alakulmasta, kun olet hyväksynyt sivun evästeet. Asiakaspalvelijamme auttavat sinua chatissa arkisin klo 9-20. Kaikki asiakaspalvelumme yhteystiedot löydät täältä.
Sähkönsiirtoa koskevista laskutusmuutoksista löydät tarkempaa tietoa KSS Verkon nettisivuilta osoitteesta kssenergia.fi/laskutusmuutos.
Usein kysytyt kysymykset
Mistä saan jatkossa laskuni?
Saat laskut 31.8.2025 saakka KSS Energialta. 1.9.2025 alkaen laskutus siirtyy Oomille, ja samalla laskun ulkoasu, laskun maksunsaaja ja saajan tilinumero muuttuvat. Voit tutustua uudenlaisen laskun lukuohjeeseen tältä sivulta.
Säilyykö laskutusväli ennallaan?
Saat laskut jatkossakin samassa rytmissä kuin ennenkin. Lisäksi lähetämme laskut samalla tavalla kuin olet saanut ne tähänkin saakka: paperilaskuna, e-laskuna, sähköpostilla tai suoramaksuna. Huomioithan, että e-laskujen vastaanottaminen saattaa vaatia sinulta toimenpiteitä pankista riippuen. Lue lisää täältä.
Saanko jatkossakin vain yhden laskun?
Jos asut tai yrityksesi käyttöpaikka sijaitsee KSS Verkon sähköverkon alueella, ja olet saanut sekä sähköenergian että sähkönsiirron yhdellä laskulla, päättyy yhteislaskutus portaittain.
- Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sähkönmyyntisopimus, saat viimeisen yhteislaskun syyskuussa. 1.9.2025 alkaen saat erilliset laskut sähkönmyynnistä ja sähkönsiirrosta: Oomi laskuttaa sähkönmyynnin ja KSS Verkko sähkönsiirron omina laskuina.
- Jos nykyinen sähkönmyyntisopimuksesi on määräaikainen, jatkuu yhteislaskutus toistaiseksi. Yhteislaskutus päättyy viimeistään siinä vaiheessa, kun nykyinen määräaikainen sopimuksesi päättyy.
Minulla on kysyttävää laskusta. Kuka minua nyt palvelee?
Laskutuksen osalta on varminta ottaa yhteyttä niillä yhteystiedoilla, jotka löytyvät kyseiseltä laskulta.
Oomin asiakaspalvelu auttaa sinua muissa sähkösopimukseesi ja asiakkuuteesi liittyvissä asioissa. Jos kaipaat asiakaspalvelijamme neuvoja laskutukseen tai tuleviin muutoksiin liittyvissä asioissa, tavoitat meidät kätevimmin chatissa. Löydät chatin ruudun oikeasta alakulmasta, kun olet hyväksynyt sivun evästeet. Asiakaspalvelijamme auttavat sinua chatissa arkisin klo 9–20. Kaikki asiakaspalvelumme yhteystiedot löydät täältä.
Yritysasiakaspalvelumme yhteystiedot löydät tältä sivulta.
Haluan kysyä nykyisestä sopimuksestani. Mihin olen yhteydessä?
Sähkösopimusasioissa sinua palvelee Oomin asiakaspalvelu, josta saat tietoa nykyisestä sopimuksestasi. Tavoitat meidät kätevimmin chatissa, jossa asiakaspalvelijamme auttavat sinua arkisin klo 9–20. Löydät chatin ruudun oikeasta alakulmasta, kun olet hyväksynyt sivun evästeet. Kaikki asiakaspalvelumme yhteystiedot löydät täältä.
Uuteen osoitteeseen voit tehdä sopimuksen Oomin verkkosivuilla oomi.fi tai soittamalla Oomin muuttopuhelimeen numeroon 09 2522 1100 (mpm/pvm), jossa palvelemme ma-pe klo 9-20 sekä lauantaisin klo 9–17.
Yritysasiakkaana voit olla yhteydessä yritysasiakaspalveluumme, jonka yhteystiedot löydät täältä.
Maksaako paperilasku?
Emme veloita paperilaskun lähettämisestä maksua.
Jos haluat vanhasta laskustasi kopion, veloitamme laskukopioista palveluhinnastomme mukaan.
Miten saan tilattua e-laskun?
E-laskun voit tilata kätevästi omassa verkkopankissasi. Olemme koostaneet tarkemmat ohjeet e-laskun tilaamiseen tälle sivulle.
Miten saan suoramaksun käyttöön?
Suosittelemme asiakkaillemme e-laskutusta, mutta suoramaksu on helppo ja turvallinen tapa laskujen maksuun, jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää verkkopankkia. Kun olet saanut meiltä ensimmäinen laskun, voit tehdä suoramaksuvaltuutuksen oman pankkisi palvelupisteellä tai muussa asiakaspalvelussa. Valtuutuksen tekemiseen tarvitset Oomin asiakasnumeron ja laskutusperusteen, jotka löydät laskulta. Kun suoramaksuvaltuutus on tehty, lähetämme suoramaksulaskut sinulle postitse ennen eräpäivää ja laskulla on tieto suoramaksusta. Pankki veloittaa maksun määrän tililtäsi automaattisesti eräpäivänä.
Mikä ihmeen Oomi?
Oomi on olemassa, jotta elämässä olisi enemmän hyvää energiaa! Haluamme tuoda helppoutta asiakkaan arkeen vastuullisella palvelulla. Oomilla on jo yli 500 000 asiakasta eri puolilla Suomea, liityt heidän joukkoonsa.
Palvelemme asiakkaitamme pitämällä sähköasiat selkeinä ja helpotamme elämää laajalla palveluvalikoimalla. Lisäksi kehitämme innovatiivisia ja vastuullisia tuotteita ja palveluita koko ajan lisää. Meillä on vahva kasvustrategia ja tavoitteenamme on olla Suomen halutuin kumppani arjen palveluissa ja energiamurroksen ratkaisuissa.
Oomi on aloittanut vuonna 2020 ja perustajayritystemme myötä oomilaisilla on vuosien kokemus ja asiantuntemus suomalaisesta energiakentästä. Oomin omistajajoukkoon kuuluvat Vantaan Energia, Oulun Energia, Lahti Energia, Pori Energia, Oulun Seudun Sähkö, Tornion Energia ja Haukiputaan sähköosuuskunta.
Palvelemme valtakunnallisesti, mutta paikalliset juuremme säilyttäen.
