Asiakaspalvelun laatu ja sujuvuus on Oomille ykkösasia

”Täällä Oomin asiakaspalvelu, kuinka voin auttaa?” Puhelinlinjamme ovat pirisseet ja chat-ikkunat vilkkuneet viime kuukausina tiuhaan, sillä kulunut vuosi on ollut energiakriisin seurauksena hyvin poikkeuksellinen.

Haluamme kiittää asiakkaitamme kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä, jos meitä ei ole heti saanut luurin päähän. Olemme reagoineet ajoittaiseen ruuhkaan lisävoimia palkkaamalla ja digipalveluja kehittämällä. Asiakaspalvelun kehittäminen on Oomille äärimmäisen tärkeää.

Energia-asiat ovat herättäneet tänä vuonna paljon keskustelua, ja kuluttajien mielessä on useita kysymyksiä. Koska Oomi on asiakasvolyymiltaan yksi Suomen suurimmista sähkönmyyntiyhtiöistä, asiakaspalvelumme vastaanottamien puheluiden ja viestien määrä on suuri. Lisäksi yhteydenottojen määrä vaihtelee kuukausittain huomattavasti energiaan liittyvän julkisen keskustelun ja sähkönhintavaihtelun mukaisesti. 

Oomin asiakaspalvelun yhteydenottomäärät vaihtelevat hirmuisesti paitsi kuukausi-, myös päivätasolla. Toisinaan pystymme vastaamaan puheluun tai viestiin saman tien, kun taas hetkittäin odotusajat venyvät harmillisen pitkiksi. Odottaminen ei ole kivaa, tiedämme sen, joten olemme ratkoneet tätä pulmaa kaikin keinoin.

– Lisäsimme syksyllä asiakaspalvelijoiden määrää niin nopealla tahdilla, kuin se oli mahdollista, samalla perehdytykseen panostaen. Silti tiedämme, että vastausajat venyivät joidenkin asiakkaiden kohdalla luvattoman pitkiksi, asiakkuusjohtaja Sini Suutari kertoo.

– Emme voi kyllin korostaa, että asiakas on meille kaikkein tärkein. Olemme tehneet merkittäviä panostuksia sujuvaan asiakaspalveluun sekä kehittämällä henkilökohtaista palvelua että uudistamalla itsepalveluasiointia, Suutari toteaa.

Oomin asiakkaille digipalvelujen uudistaminen tulee näkymään vuoden 2024 puolella.

Oomi on asiakasvolyymiltaan yksi Suomen suurimmista sähkönmyyntiyhtiöistä, joten asiakaspalvelumme vastaanottamien puheluiden ja viestien määrä on suuri.

Tulevaisuudessa entistä sujuvampaa palvelua

Vaikka oomilaiset tekevät parhaansa, jotta jokainen asiakas saisi vastauksen mahdollisimman nopeasti, joskus voi käydä niin, että asian käsittely kerta kaikkiaan vain viivästyy liikaa. Jos tilanne on tällainen, pyritään vastausviiveestä aiheutunut haitta minimoimaan asiakkaalle. Kaikki myöhässä käsitellyt asiakkaan asiat katsotaan aina asiakkaan eduksi sen mukaan, mikä tilanne on ollut silloin, kun asiakas on ensimmäisen kerran ollut meihin yhteydessä.

– Asiakaspalvelun kehittäminen on meidän ykkösasia. Ennennäkemätön asiakaspalvelun kysynnän kasvu syksyllä oli meille hyvä herätys. Vaikka ruuhkainen ajanjakso ei ole lainkaan mukavaa asiakkaillemme, sen myötä tiedämme viedä palvelujamme oikeaan suuntaan, Suutari kuvailee.

Palvelemme verkossa ja puhelimitse

  • Oomin asiakaspalvelun tavoittaa puhelimitse ja chatin kautta. Jos asiasi on kiireellinen, suosittelemme kirjautumaan Oomi Online -palveluun. Onlinen chatissa saat asiakaspalvelijoiltamme neuvoja arkisin kello 9–20.
  • Ennen kuin soittelet tai kirjoittelet meille päin sähkösopimusasioissa, voit kurkata sivuiltamme usein kysytyt kysymykset. Niistä saattaa löytyä vastaus mielessäsi olevaan aiheeseen. 
  • Soittoa suunnittelevalle vinkkinä: puhelinpalvelumme tuppaa olemaan eniten ruuhkainen aamuisin ja lounasaikaan. Meidät tavoittaa yleensä keskimääräistä nopeammin iltapäivisin, iltaisin ja viikonloppuisin.