preloader

Asiantuntija vastaa: Miksi sähköpyöräilyyn on helppo hurahtaa?

Perinteinen mummomankeli ja vaihdefillari ovat saaneet väistyä sähköisen serkkunsa tieltä monissa kodeissa, eikä ihme! Sähköpyörä on mahtava innovaatio, jonka käyttö lisää niin ihmisten kuin luonnon hyvinvointia.

Vapaus on kestävän liikkumisen ratkaisuihin keskittynyt yritys, joka tarjoaa ratkaisuja työ- ja vapaa-ajan päästöttömään lähiliikkumiseen. Vapauden sähköpyöräekspertit Mikko Ampuja ja Jukka Toivari kävivät valottamassa Oomille sähköpyöräilyn saloja.

Sähköpyörä, eli mikä?

Sähköpyörä on tavallisen pyörän näköinen kulkuneuvo, joka on varustettu liikkumista avustavalla sähkömoottorilla. Sähköavusteisia polkupyöriä on kahta laatua.

– 25 kilometrin tuntivauhtiin avustavat pyörät ovat Suomessa yleisimpiä. Niillä saa ajaa kevyen liikenteen väyliä pitkin. Tehokkaimmat markkinoilla olevat mallit avustavat jopa 45 km/h vauhtiin saakka, mutta näillä tehokkaammilla malleilla ei enää kevyen liikenteen väylille ole asiaa, Ampuja kertoo.

Onko sähköpyörissä vaihteet vai toimivatko ne on/off-periaatteella?

Suurimmassa osassa sähköpyöriä on tavalliset vaihteet. Lisäksi sähköpyöristä löytyy yleensä kolme eri avustustilaa: eco, normaali ja sport. Näiden avulla moottorin avustussuhteen voi säätää eri tilanteisiin ja maastoihin sopivaksi.

– Sport-tila takaa täyden avustustehon. Eco-tilassa avustusteho on alhainen ja säästää sähköä, Ampuja selittää toimintaperiaatteen.

Markkinoille tekevät tuloaan myös automaattivaihteiset sähköpyörät, joissa vaihteisto on asennettu ohjelmallisesti moottorin yhteyteen.

Kuinka pitkälle yhdellä latauksella pääsee?

Laadukkaan sähköpyörän akun kapasiteetti on yleensä melko suuri.

– Tyypillisesti uusilla moderneilla peleillä pääsee yli 100 kilometriä yhdellä latauksella, jos olosuhteet ovat akun varauksen säilymiselle hyvät. Kylmä ilma, vastatuuli, reitin mäkisyys ja tehokkaimmat avustustilat kuluttavat akkua nopeammin, Toivari summaa.

Missä pyörän voi ladata?

Euroopassa julkiset latauspisteet ovat jo yleistyneet, mutta Suomessa ne vasta tekevät tuloaan.  

– Sähköpyörien latauspiuhat ovat usein merkki- ja mallikohtaisia, vähän kuin puhelimissa. Pidempää reissua suunnitellessa on hyvä ladata pyörä kunnolla ennen lähtöä sekä pakata laturi mukaan ja selvittää latausmahdollisuus pyöräreitin varrella tai päätepisteessä, Ampuja muistuttaa.

– Sähköpyörät eivät regeneroi itseään. Sähköpyörän tärkein ominaisuus on rullata kevyesti, ja se kärsisi, jos liike-energiaa yritettäisiin kanavoida takaisin akkuun, Toivari selventää. Polkeminen ei siis tuota akkuun lisää energiaa.

Entä jos akku loppuu, onko polkeminen raskasta?

– Sähköpyörä on jonkin verran normaalia pyörää raskaampi, sillä se on rakennettu kestämään kovempaa vääntöä ja tehoja. Pyörän perusvastus riippuu todella paljon moottorin ominaisuuksista. Laadukkaat moottorit on varustettu vapaakytkimellä, mikä mahdollistaa pyörän polkemisen ilman moottorin tuomaa vastusta, Toivari kertoo.

Kestävän kehityksen näkökulmasta sähköpyörä on kulkupelinä vertaansa vailla.

Onko sähköpyörä oikeasti vihreämpi valinta?

Kestävän kehityksen näkökulmasta sähköpyörä on kulkupelinä vertaansa vailla. Se on päästötön ja terveyttä edistävä tapa liikkua.

– Isoin juttu on se, että sähköpyörä madaltaa kynnystä pyöräilyyn tooooooodella paljon, sillä liikkuminen on kevyttä ja sujuvaa. Kaupunkiympäristössä ja lyhyillä matkoilla pyörä on usein autoa nopeampi kulkupeli ja siksi tarkoituksenmukaisempi valinta, Ampuja avaa sähköpyöräilyn hienoutta.

Sähköauton akku on noin sata kertaa suurempi kuin sähköpolkupyörän akku, joten sähköpyöräilyyn kuluva energiamäärä on merkittävästi sähköautoa pienempi. Pyöräily onkin huomattavasti tehokkaampi tapa hidastaa ilmastonmuutosta kuin sähköautoilu.

– Vaikka pyörä on sähköavusteinen, pyöräily vastaa suurimmalla avustustilallakin vähintään kävelyä. Kun siihen yhdistää raittiin ilman ja luonnossa liikkumisen, sähköpyöräilyn terveyshyödyt ovat kiistattomat.

Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon sähköpyörän valinnassa?

Määrittele tarpeesi ennen kaupoille lähtöä. Tarvitsetko kulkupeliä työmatkoille, harrastepyöräilyyn vai tavarapyörää korvaamaan auton? Lähimmästä asiantuntevasta pyöräliikkeestä saa parhaiten ajantasaista tietoa markkinoilla olevista malleista. Ikuinen totuus ”hyvää ei saa halvalla” pätee myös sähköpyörän ostoon.

– Reilulla 2 000 eurolla saa jo hyvän perussähköpyörän. Laadukkaaseen kulkupeliin satsaaminen on pitkällä tähtäimellä edullisempi valinta kuin jatkuvasti korjaamokäyntiä vaativat edullisemmat vastineensa. Ja jos sähköpyörällä pystyy korvaamaan auton, se alkaa saman tien tuottaa rahallista hyötyä takaisin, Toivari selittää.

– Laadukas ja kestävä akku on tärkein. Parhaille akuille luvataan jopa tuhat latauskertaa. 100 kilometrin keskikantamalla saadaan nopeasti laskettua, että hyvin pidetyllä ja laadukkaalla pyörällä kilometrejä voi kertyä elinkaaren aikana jopa 100 000, Ampuja tiivistää.

Jos sähköpyörällä pystyy korvaamaan auton, se alkaa saman tien tuottaa rahallista hyötyä takaisin.

Sähköpyörästä on iloa vuoden ympäri ja pyörä kulkee vakaasti lumisillakin teillä. Liikkuminen sähköpyörällä on helppoa, edullista, ekologista ja hyväksi terveydelle. Mutta ennen kaikkea se on kivaa, muistuttavat sähköpyöräeksperttimme:

– Kertaakaan en ole kuullut sähköpyöräilyä kokeilleen olevan pettynyt, vaan hymy on kokemuksen jälkeen korvissa lähes jokaisella. Kokeileminen ei maksa mitään, vaarana on ainoastaan totaalinen hurahtaminen!

Työsuhdepyörät nyt Oomista

Oomi tarjoaa nyt työsuhdepyöräpalvelun. Jos huoleton ja luontoystävällinen huristelu uudella polkupyörällä houkuttelee, kannattaa edusta vinkata rohkeasti omalle työnantajalle! Lue lisää työsuhdepyörän hyödyistä työntekijälle.